Gå til innhold

Har vi i norge missforstått?

Ranger emnet

morten pettesen

Anbefalte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nok ikke misforstått, men folk flest har ikke råd til å sitte med to anlegg.

Du må være klar over det at selv om ett anlegg spiller høyt er det langt fra like sikkert at det spiller bra.

Er som utstyr i panda, det spiller høyt pga tuningen. Men en kasse som er riktig tunet i en panda spiller som en bøtte møkk når det gjelder musikk.

Når frekvensen er så høy er det også like greit å bruke "billige" elementer fordi de ofte tåler nok effekt på denne frekvensen, prøv å dra noen rap på 45-50Hz på disse elementene på samme volum og i en kasse som er tunet til rundt 45-50Hz, du kommer jo til å skrape rester i mange dager etterpå ;)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er jo maaaange her til lands som har råd til dobbelt opp av saker og ting, de fleste sliter med å få råd til drømmeanlegget de bruker til vanlig.

Finnes vel 2 konkurrende pandaer i Norge til nå. og en til er på vei, alle er det jeg vil kalle tungt sponset av div leverandører/forhandlere.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke evn ann å bytte elementene mellom kassene?? Å ha ferdig lagt opp kabler.

Skjønner liksom ikke tanken din ang db drag. Det er jo om å spille HØYEST. Prisen på anlegget er jo helt uvesentlig. Skjønner ikke hvorfor du sitter med element til 8000 og mono til 10000 når du spiller 145,. å i dette tillfellet spiller to elementer over 150db å de koster 1499 stk og mono 3999.

Hvorfor sitter folk med "drømme" anlegg til mange mange tusen når anlegg til 1/4 spiller høyere. Å det er ikke så veldig mange som tenker lydkvalitet. Kanskje du gjør det, men da er det er jo nesten håpløst å få en kasse som funker i både spl å sq?

En aktiv db dragger som kjører land å strand vil jeg TRO gir faen sq bare han får spille høyest

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det ikke evn ann å bytte elementene mellom kassene?? Å ha ferdig lagt opp kabler.

Skjønner liksom ikke tanken din ang db drag. Det er jo om å spille HØYEST. Prisen på anlegget er jo helt uvesentlig. Skjønner ikke hvorfor du sitter med element til 8000 og mono til 10000 når du spiller 145,. å i dette tillfellet spiller to elementer over 150db å de koster 1499 stk og mono 3999.

Hvorfor sitter folk med "drømme" anlegg til mange mange tusen når anlegg til 1/4 spiller høyere. Å det er ikke så veldig mange som tenker lydkvalitet. Kanskje du gjør det, men da er det er jo nesten håpløst å få en kasse som funker i både spl å sq?

En aktiv db dragger som kjører land å strand vil jeg TRO gir faen sq bare han får spille høyest

Ja, og jeg gjør det fordi jeg har fått ALT utstyret gratis, jeg hadde jo aldri hatt råd til å kjøpe dette bare for å ha det som dB-drag anlegg....

Og de elementene der som spiller høyt de spiller høyt KUN på høye frekvenser, i de lave frekvensene funker ikke i det hele tatt i forhold til litt dyrere elementer, derfor kjøper folk heller noe som koster litt mer og spiller bedre over ett større frekvensområde...

Jeg spiller ikke høyere fordi jeg ikke har hatt tid til å bygge kasser

Ser jo selv de som sitter med dette utstyret, de spiller jo 147dB, hvorfor er ikke de over 150? Jo fordi det er en vitenskap å spille så høyt....

Hvis du mener det er så lett, så ett gjerne igang ;)

Du må også huske at disse elementene du snakker om kun spiller høy i en få type biler, som f.eks panda og andre biler som peaker på 68-75Hz.

Dvs, du kan utelukke, vanlige biler som Golf, Sierra, Accent, Carina, alle stasjonsvogner, osv osv...

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og jeg gjør det fordi jeg har fått ALT utstyret gratis, jeg hadde jo aldri hatt råd til å kjøpe dette bare for å ha det som dB-drag anlegg....

Og de elementene der som spiller høyt de spiller høyt KUN på høye frekvenser, i de lave frekvensene funker ikke i det hele tatt i forhold til litt dyrere elementer, derfor kjøper folk heller noe som koster litt mer og spiller bedre over ett større frekvensområde...

Jeg spiller ikke høyere fordi jeg ikke har hatt tid til å bygge kasser

Ser jo selv de som sitter med dette utstyret, de spiller jo 147dB, hvorfor er ikke de over 150? Jo fordi det er en vitenskap å spille så høyt....

Hvis du mener det er så lett, så ett gjerne igang ;)

Du må også huske at disse elementene du snakker om kun spiller høy i en få type biler, som f.eks panda og andre biler som peaker på 68-75Hz.

Dvs, du kan utelukke, vanlige biler som Golf, Sierra, Accent, Carina, alle stasjonsvogner, osv osv...

Nåja, jeg har sett sierra med to billige jbl'er spille rundt 148 dB. Dette var rundt 45-50hz og da kan det ikke være så galt vel? :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda men ikke 150+. f.eks 155-156dB

skal da glatt klare 148dB med elementet mitt, er jo ikke tegn til at forsterkerene sliter i det hele tatt. Hos meg er det kassen det står på, og jeg har hatt liten tid til å bygge og justere noe som helst i det siste.

så vi får jo se..

Jeg spiller jo 145,5 offisiellt med en kasse som er over dobbelt så stor som den anbefalte.

Spillte jo nesten 144 med anlegg til under 10 000 i 2004, det med 2x10" og en amp.

Og ja, man kan jo ta det lettvindte veien, kjøpe to boxter subber og noen amper og dra over 150dB, men hva er utfordringen med det når det er så mange andre som gjør det.

Tor Steinar som har sett rimelig mange dB-biler har ikke sett en Street A bil med den typen utstyr som jeg bruker, og da synes jo jeg det er en større utfordring å få det til å spille høyt :)

Så får vi jo bare se etterhvert.

Blir muligens 2x10" til neste sesong.

2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider