Gå til innhold

lufte bremser

Ranger emnet


mspec

Anbefalte innlegg

240'er uten ABS har som kjent to separate bremsekretser, og den anbefalte rekkefølgen er å lufte hver krets for seg.

 

Når man arbeider med bremsene, er det greit å ha en forståelse av virkemåten. De øverste to stempelkamrene i de framre kaliperne danner en omvendt U med en enkel luftenippel på det høyeste punktet. De to nederste stempelkamrene danner en rettvendt U med luftenipler på hver av de to høyeste punktene.

 

Når man lufter, kan man lufte enten den ene eller den andre kretsen først. Selv følger jeg følgende framgangsmåte, siden det er en gammel regel å begynne lengst vekk fra beholderen:

 

Krets A:

1) Høyre bak

2) Høyre foran: Nedre stempelkammer (indre og ytre nipler, rekkefølge uten betydning)

3) Venstre foran: Nedre stempelkammer (indre og ytre nipler, rekkefølge uten betydning)

 

Krets B:

4) Venstre bak

5) Venstre foran: Øvre stempelkammer (enkel nippel på toppen)

6) Høyre foran: Øvre stempelkammer (enkel nippel på toppen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår