Gå til innhold

Hva slags olje kjører dere på (TurboDieselInjection)

Ranger emnet

Magnalf

Anbefalte innlegg

Vel, selv kjører jeg med Valvoline Max Life 10W-40, ellers har jeg kjørt kunn Mobil 1. Men, det er det jo ingen som har lenger. Men, lurer på om jeg skal bytte merke, prøve noe annet.

Men, jeg hadde nok ikke kjørt på Shell olje. Har vært borti en motor som kumm hadde godt med det, den så ikke veldig bra ut. Hele topp dekselet var fylt med noe silicon lignende guffe.

Og har hørt av fler som har fylt Shell, at bilene plutselig har begynt å bruke olje. Selv om "alle" biler bruker "litt" olje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m'm

Denne blir aldri tynn nok til å smøre bra. Hvis 0-40 anbefales for din motor, så er det fordi 40 smører best ved motorens arbeidstemperatur.

Hva mener du med "aldri tynn nok"?? 0-40 er tynnere ved kalde temp enn 5-40. Og 0-40 er tynnere enn 0-50 ved varm motor. Problemene du kan få ved for lav gradering på varm motor er ventiltikking osv(for lavt trykk grunnet innvendig lekkasje)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at 0w-50 er spesifisert til jobbe på temperatur (bare slenger ut et tall) 130 grader og 0w-40 er spesifisert til å jobbe på 120 grader.

Motorens arbeidtemperatur er normalt 120 grader, og Volkswagen anbefaler derfor 0w-40. En 0w-30 (spesifisert til 110 grader) vil bli for tynn, mens en 0w-50 aldri vil bli tynn nok.

Vær så snill og ikke kveruler på talleksemplene, de er bare eksempler.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker valvoline 5-40 på min TDI, er veldig fornøyd.

brukte shell olje på min forrige bil, anbefaler deg å kjøpe olje isteden for dritt på oljekanne!

motoren ble full av gult skum! dette i sin tur medførte at veivhus ventilasjonen frøys, dette førte i sin tur til artige problemer...

http://www.tristania.com

har du diesel bil? sjekk ut:

http://www.chiptuning.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på hva slags olje er dere anbefalt å bruke på TDI`ene deres/kjører på?

Hva står det i instruksjonsboken?

Bruk olje iht. VW 505.00 eller VW 506.00 hvis det er en TDI uten pumpedyse, og VW 505.01 eller VW 506.01 hvis det er med pumpedyse. Har bilen partikkelfilter må/bør man bruke olje iht. VW 507.00.

506.00, 506.01 og 507.00 er "Longlife" oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale Valvoline max life full syntetisk 5-40. 0-40 blir litt tynn me hyd ventil løftere. Mn er da forsåvidt ikke sikker på om du har d. Max life`en er god olje uansett ;)

01 Bmw 320 2,2 Mtech2 induvidual

-x-Volvo 142 73

-x-Ski-Doo Formula +

-x-Volvo 240 (Bilcross)

Link til tråd om 142`en http://www.bilforumet.net/showthread.php?p=932630#post932630

Lenke til kommentar
Del på andre sider