Gå til innhold

Justering av ventiler!

Ranger emnet


v240

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en kjapp guide på det å justere ventiler.. det er snakk om en 531 topp. må jeg ha noe spessial utstyr som ventilpresse?

noen som eventuelt har lyst å komme å lukte på, bor i fana!

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av toppdeksel.

Finn fram verktøy til å dreie på veiva.

Drei veiva til første ventil er lukket.

Mål ventilklaringen med en bladsøker.

Klaringen skal være ca. 0,35-0,45mm.

Shims opp riktig klaring hvis den er way off.

Gjenta til alle ventiler er sjekket!

[ Volvo 242 -82 ]

[ Fiat Uno Turbo -86 ]

[ Ford Sierra Cosworth -91 ]

[ Volvo 240 -83 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

står ikke at den skal vippes opp på min haynes-håndbok hvertfal... men det er dog en 740-bok:)

 

skal bare være å få presset selve hylsa litt ned, fram med en liiiten skrutrekker, nål eller noe lignende og vippe ut shims'en.. skal ikke trenge å ta av kam'en, men det tar ikke lange stunden det heller da:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må legge til at hvis du skal shim'e opp pga vetil-tikking, så hadde jeg heller byttet gummi-propene under hylsa du presser ned. Sitter nemlig en gummidemper under der som går i stykker etter litt tid(Blir helt kjeks-sprø). Restene av de gummi-proppene kom faktisk nedi veiva mi... i innsuget til oljepumpa, men ble stoppet av grovsila.m'm

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det eneste du må av med er kam'en. Hylsa ser ut som et slags... shotte-glass :D snudd opp ned på ventilen...hehe ;)

 

Når du får ut kam'en og koppene, ser det slik ut.. unntatt den ene ventilen da, som mangler fjær og slikt :op

 

EN_ventil_igjen.jpg

 

På toppen av ventil-stanga der... der settes det en gummi-hette-lignende sak, som fungerer som en søydemper.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut med kammen, ut med løfterne, kast støydemperne til skogen. Sett sammen igjen. På forhånd drar du til volvo og kjøper deg original verktøy til å presse ned løfterne samt tang til shims (kosta 600riksdaler for begge) da disse passer som kuk i kari og en slipper å kødde så mye. Kan fikse delenummer hvis du vil ha døm. Så er det bare å shimse til rikitg klaring. Må ha ei bøtte med shims da, koster 1300kr for 8 av hver dim fra bcb. Klaringa skal ligge på 0,40-0,45 på kald motor. 0,35-0,40 på varm/pesslonken.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. drei kammen til første ventil forfra er lukket. mål klaringen. noter. gjenta for alle ventiler.

2. bruk orginalt verktøy for å presse ned løfteren og ta ut shimsen. mål tykkelsen på shimsen med micrometer. tykkelsen+(det du må legge til/trekke fra for å få rett klaring gir deg tykkelsen på den nye shimsen.)

3. gjenta for alle ventiler som ikke har korrekt klaring.

 

veldig enkelt når du har alt av verktøy og shims.

 

skal dubytte kam BØR du bytte nevnte gummipropp samt ventiltetninger (dårlige ventiltetninger er synonymt med høyt oljeforbruk og oljelukt) ventiltetninger er KUN på innsugsventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår