Gå til innhold

Kompressor på Chevy LT1

Ranger emnet


Hersker Hans

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe særlig snøring på sentrifugal kompressor montering på chevrolet 350 LT1 motoren?

 

Ser de har et kompressor kit til ca 19000 kr på http://www.summitracing.com

 

Har ikke gjort noe slikt før. En gang må bli den første.

 

Hadde tenkt til å sette inn en LT1 motor i Camaron til vintern.

 

lurer på hvor mange hester jeg kan ta ut før dysene og insprutssystemet må modifiseres. det er 300 hk originalt ca.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres gromt ut!

 

ta en titt på sidene til noen av de store amerikanske bilbladene...linker til de fleste sånne er på http://www.gr8ride.com

 

skulle være rart om ingen av disse har noen storyer om en slik montering.

 

ville vel tippe i overkant av 400 uten IC, men er ikke sikker på kompen i LT1en...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiHerskerHans,

 

sentrifugalkompressor på en LT1 fungerer jo fint, men det kommer jo an på hvor mye du har tenkt å trykke inn og om du har tenkt å bytte ut stempler/råder/veiv etc.

De satsene som Summit har trykker jo bare 4,5-6 psi men gir likevel en grei ökning i effekt.

Har tre kompiser som kjörer med forskjellige kompressorer i sine Impala SS med LT1, alt fra en "baby" Paxton på 5 psi till en Procharger racing kompressor som gir "mye" effekt.

Paxton leverer extra dyser i sin sats som monteres i/ved spjellhuset for tilskudd av bensin og kompisen har kjört 13,3 på kvartmila med 3,08 utveksling. Med bare 5 psi trykk og en bil som veier 2 tonn er det helt OK.

 

Procharger'n går med ett eget F.A.S.T innsprut og holder på å mappes i disse dager.

 

 

Originaldysene i LT1 fra '94-'96 er på 24 lbs/hr og bör rekke for ett sted rundt 400-425hk ved 100% virkningsgrad, avhengig av hvordan motoren forövrig er byggd opp med topper/kam osv. Ettersom du ikke önsker å operere dysene på 100% bör disse byttes når du begynner å presse luften inn. (Problemet er at originaldysene kan "låse" seg om de blir kjört for hardt og da låser de seg i lukket tillstand = bang! )

 

Kjöp Ford SVO dyser (eller Bosch?) eller sörg for å montere ekstradyser for tilskudd av bensin.

 

en LT1 i en 1.generasjons Camaro er helt rett - lykke til !

'96 Chevy Impala SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Perss

HeiHerskerHans,

 

sentrifugalkompressor på en LT1 fungerer jo fint, men det kommer jo an på hvor mye du har tenkt å trykke inn og om du har tenkt å bytte ut stempler/råder/veiv etc.

De satsene som Summit har trykker jo bare 4,5-6 psi men gir likevel en grei ökning i effekt.

Har tre kompiser som kjörer med forskjellige kompressorer i sine Impala SS med LT1, alt fra en "baby" Paxton på 5 psi till en Procharger racing kompressor som gir "mye" effekt.

Paxton leverer extra dyser i sin sats som monteres i/ved spjellhuset for tilskudd av bensin og kompisen har kjört 13,3 på kvartmila med 3,08 utveksling. Med bare 5 psi trykk og en bil som veier 2 tonn er det helt OK.

 

Procharger'n går med ett eget F.A.S.T innsprut og holder på å mappes i disse dager.

 

 

Originaldysene i LT1 fra '94-'96 er på 24 lbs/hr og bör rekke for ett sted rundt 400-425hk ved 100% virkningsgrad, avhengig av hvordan motoren forövrig er byggd opp med topper/kam osv. Ettersom du ikke önsker å operere dysene på 100% bör disse byttes når du begynner å presse luften inn. (Problemet er at originaldysene kan "låse" seg om de blir kjört for hardt og da låser de seg i lukket tillstand = bang! )

 

Kjöp Ford SVO dyser (eller Bosch?) eller sörg for å montere ekstradyser for tilskudd av bensin.

 

en LT1 i en 1.generasjons Camaro er helt rett - lykke til !

 

Har veldig lyst til å bytte stempler råder og veiv egentlig. Så jeg vet at motoren tåler det. har hørt at LT1 motoren har litt svake råder spesielt. litt tynnere en tidligere 350. Vet du sånn ca pris på et paxton kit feks med dyser og alt som trengs. utenom stempler råder og veiv. eller kanskje det er et kit inkludert det og?

 

motoren jeg har for hånd er en 95 corv motor med alutopper og 4bolta veiv.

 

400 + hester hadde holdt en stund det sikkert. men jeg kommer til å bruke motoren hardt også. så det burde være noe som varer litt.. Har gjort mye bra med understellet på bilen. gjenstår litt bremser og motor nå. Bilen er forøvrig i daglig bruk nesten med en 327 motor nå. men den skal ut til vinter. har LT1 for hånd. selgeren skulle bare hente en T56 Borg warner over dammen så kjøper jeg hele pakka.

 

Er det bare dumt å overlade en helt orginal motor?

camaroside.bmp

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet problem i tilleg til rådene som tåler rundt 400hk hvis boltene byttes i alle std SBC er svake ventilfjærer dvs lavt trykk så de må byttes enkel og rimelig men skal gjørras.

 

En annen ting er vippearmene som da ikke tåler trykket de får så de bør byttes.

 

Så er det altid lurt og bytte til dobbelt roller registerkjede da og skikkelig oljepumpe.

 

Dette er selfølgelig ikke must men skal du kjøre hardt og bruke reskapen samt få det itl og holde bør dette mm gjøres.

 

Selv holder jeg på med LS1 m/T56 om dagen fundere på Pro Charger på den.

Den får også bytta det nevt over + litt til.

 

Lykke til

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heissann.... var ikke på Bendixtreffet tidligere i år med den?... synes jeg drar kjensel på den...finnes ikke så mange 67 camaroer med Y-felger... liker stuket på den uansett...:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Era

Et annet problem i tilleg til rådene som tåler rundt 400hk hvis boltene byttes i alle std SBC er svake ventilfjærer dvs lavt trykk så de må byttes enkel og rimelig men skal gjørras.

 

En annen ting er vippearmene som da ikke tåler trykket de får så de bør byttes.

 

Så er det altid lurt og bytte til dobbelt roller registerkjede da og skikkelig oljepumpe.

 

Dette er selfølgelig ikke must men skal du kjøre hardt og bruke reskapen samt få det itl og holde bør dette mm gjøres.

 

Selv holder jeg på med LS1 m/T56 om dagen fundere på Pro Charger på den.

Den får også bytta det nevt over + litt til.

 

Lykke til

Era

 

Motorene vi bruker er jo i utgangspunktet veldig like? hvis du skal kjøpe et pro charger kit. kunne du kanskje sagt fra? så kunne vi tatt en felles bestilling? har noen bra kontakter. Kanskje ikke på akkurat sånne ting.

 

Du har sikkert litt mere snøring enn meg på å skru motor. Så det hadde vært fint å kunne fulgt litt med på prosjektet ditt og kanskje brukt mye av de samme delene.

 

Hvilke store fordeler har LS1 i forhold til LT1 forresten?

 

http://www.darius240z.com

 

så klikker du på sykkelen. deretter 240z. det er en fin lt1 motor med kompressor. er noen videoer der og. hvis du klarer å sile dem ut fra symaskinvideoene.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

Heissann.... var ikke på Bendixtreffet tidligere i år med den?... synes jeg drar kjensel på den...finnes ikke så mange 67 camaroer med Y-felger... liker stuket på den uansett...:)

 

 

Var der ja. Sto nede på asfaltplassen forann garasjen til bendix mannen. Første gang jeg var på Bendix. Bra treff syns jeg.

Åssen "kaner" kjører du?.

 

Kult at du liker stuket. Syns det ble ganske kult sjøl. skal få bilen en cm lavere bak. ellers gjør jeg ikke så mye mere med utseendet. bilen er jo ikke strøken. og litt rust er det på den. så det blir sikkert ny lakk om et år eller 2. men jeg vil ha den som et rullende prosjekt. men jeg kommer til å pusse opp motor rommet når jeg putter inn ny motor selvfølgelig. men resten får jeg ta senere. Det beste ville sikkert vært å tatt hele. Men jeg syns det blir et litt stort løft på en gang. Lett at ting blir stående for min del.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

Holder ikke riktig med at LT1 motoren skal ha svakere råder en tidligere 350'er. De jeg kjenner med LT1 deler ikke den erfaringen og da snakker vi kun om Impala SS'er som veier 2 tonn.

Har en bekjent i USA som har kjört noen hundre runder på stripa med original bånndel på sin LT1 samtidig som han stapper inn totalt 200hk med lystgass (to-stegs - ca. 90hk v/3000rpm + 110hk v/4000rpm). Den 2 tonneren har gått på 1/4mila på 11,6 og 190km/t.

 

Spörsmålet blir litt hva du mener med å bruke motoren hardt. En originalmotor i god stand bör holde for noen hundre "reper" nedover 1/4 mila. Skal du drive med banekjöring i timer stiller det seg kanskje noe annerledes.

 

1) hvor mye effekt vil du ha?

om det rekker med rundt 400hk så gå for en overhaling og vanlig trim med porta topper, ny kam, vipparmer, ventilfjærer, headers. Rekker bra. Blir det for lite etter förste sommeren så stapp inn litt lystgass.

 

2)Dersom "cool" faktoren er avgjörende så gå for en supercharger. Kan gjöres enkelt uten större modifiseringer av originalmotoren dersom du er fornöyd med rundt 5-6psi / 400-425 hk. Men mye vil jo ha mer.......

 

3) Om du likevel har tenkt å bytte bånndelene av motoren, hvorfor ikke like godt bygge en 383 motor? Ferdige satser med veiv, råder og stempler finns og du får mer moro for penga enn bare å bytte til smidd orginalveiv etc.

 

 

 

For meg blir spörsmålet alltid: hvor mye tåler lommeboka (og det er ikke mye så alt tar j.... lang tid)

'96 Chevy Impala SS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Perss

Hans,

 

Holder ikke riktig med at LT1 motoren skal ha svakere råder en tidligere 350'er. De jeg kjenner med LT1 deler ikke den erfaringen og da snakker vi kun om Impala SS'er som veier 2 tonn.

Har en bekjent i USA som har kjört noen hundre runder på stripa med original bånndel på sin LT1 samtidig som han stapper inn totalt 200hk med lystgass (to-stegs - ca. 90hk v/3000rpm + 110hk v/4000rpm). Den 2 tonneren har gått på 1/4mila på 11,6 og 190km/t.

 

Spörsmålet blir litt hva du mener med å bruke motoren hardt. En originalmotor i god stand bör holde for noen hundre "reper" nedover 1/4 mila. Skal du drive med banekjöring i timer stiller det seg kanskje noe annerledes.

 

1) hvor mye effekt vil du ha?

om det rekker med rundt 400hk så gå for en overhaling og vanlig trim med porta topper, ny kam, vipparmer, ventilfjærer, headers. Rekker bra. Blir det for lite etter förste sommeren så stapp inn litt lystgass.

 

2)Dersom "cool" faktoren er avgjörende så gå for en supercharger. Kan gjöres enkelt uten större modifiseringer av originalmotoren dersom du er fornöyd med rundt 5-6psi / 400-425 hk. Men mye vil jo ha mer.......

 

3) Om du likevel har tenkt å bytte bånndelene av motoren, hvorfor ikke like godt bygge en 383 motor? Ferdige satser med veiv, råder og stempler finns og du får mer moro for penga enn bare å bytte til smidd orginalveiv etc.

 

 

 

For meg blir spörsmålet alltid: hvor mye tåler lommeboka (og det er ikke mye så alt tar j.... lang tid)

 

Har lest hele boka til John Lingenfelter "on modifying smallblocks" der står det at rådene tåler mindre på LT1 en tidligere 350. mere vet ikke jeg. Men det er i kke så nøye, mye interessant du skriver her.

 

jeg er ute etter en landeveiscruiser med litt skikkelig drag i. derfor vil jeg at motoren skal være litt pålitelig og. Så er jeg ute etter å få til et kompromiss med bensinforbruk og HK. bl.a ved å bruke en 6 trinns manuell kasse så du får ned turtall ved langkjøring.

 

Men jeg vil også dra bilen ut på f,eks gatebil stevnet e.l banekjøringsdager.

 

Har lest om 383 motorene som Lingenfelter bygger. Virker jævli fete. Men de er jo mest for automatkasser kanskje? med litt mere moment og mindre effekt på høyt turtall.

 

Kan jo også innrømme at jeg er litt ute etter "Cool" faktoren en kompressor har. Litt kul uling fra den og sånt :-). Noe lignende pop offen til pop of gutta liksom.

 

400 hk holder sikkert en stund for meg. Har ca 250hk i bilen nå. Syns jo til og med det er litt gøy så...

 

Lystgass appellerer ikke helt for meg enda. Har ikke lyst til å gå tom for hester liksom :-)...

 

Hvis det er sånn at jeg kan ta ut 425 hk fra en org LT1 uten å gjøre noe særlig med motoren syns jeg det er litt fristende med en supercharger. De andre alternativene er jo ikke så sinnsykt mye billigere? eller? lystgass er kanskje billigst. Men ikke i bruk..

 

Noen som vet hvor mye det koster per liter og hvor lenge det varer.

 

Lang melding dette. håper noen gadd å lese den? ;)

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ratata

Hva og hvor er detta Bendix-treffet??

Ikke hørt om før....

 

Bendix treffet er på Hadeland (tror jeg det heter) 30 min nord for Oslo. 1 gang i året. Var rekord oppmøte der i år. 250 biler. utstilling med kåring etc. Ganske ålreit treff. Var det din Chevelle som var avbildet i siste Amcar? pen bil. grå bil med flammelakkert front så vidt jeg husker.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hersker Hans

 

Bendix treffet er på Hadeland (tror jeg det heter) 30 min nord for Oslo. 1 gang i året. Var rekord oppmøte der i år. 250 biler. utstilling med kåring etc. Ganske ålreit treff. Var det din Chevelle som var avbildet i siste Amcar? pen bil. grå bil med flammelakkert front så vidt jeg husker.

oki

Merkelig at jeg ikke har hørt om det.

 

Nei det var ikke min bil.

 

Detta er min, med pærle-effekt:

 

jr70cc0109.jpg

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår