Gå til innhold

Overhale topp?!

Ranger emnet


Danern

Anbefalte innlegg

Skal bytte topp pakning før jeg chipper og skrur opp trykket mer, ettersom det svetter litt olje fra toppakningen nå.

 

Er det noe som er vanlig å skifte i toppen da? med det samme jeg har den av? tikker en del i den..så er spent på åssen det ser ut der. Veit folk har prata om noen gummi dempinger til ventilene eller noe sånt?

 

Burde vel få i noe annet en T-kammen mens jeg er i gang og..noen som har en bra A-kam til salgs?

 

FT-motor

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sjekka åssen ventilen ligger ann på setene og evt slipa ventiler og seter. Samt bytta "hattene" eller gummitetningene som sitter på styringene til innsugsventilene. Dempegummiene kan du la være å sette i da døm blir harde, går i oppløsning og setter seg i sila til oljepumpa. Så smeller du i en A-kam (kan hende jeg får et par i mårra) og justerer klaringa til 0.40-0,45 på kald motor (mener jeg det var). da blir den krem. Kjenner du foresten er kar fra skarnes som kjører 940T? heter kristian.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki! Da begynner jeg med dette i første omgang. Men har jo F-motoren min stående med 530 topp som har gått 200.000 bare..vurderer å sette i den. For den skal vel passe? er det noen forskjell på 530 med eller uten turbo?

 

Kjenner kristian ja! Bilen hans begynner å bli ganske fin:thumb

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja eneste kan vel være att den kan ha plugga dysehull, noe som evt ikke gjør noe hvis du skal ha den på en ft.

eller åpne dysehull som du selv må plugge..

 

Jeg anbefaler deg og rett plane toppen før du bytter.. da er du sikker (helt sikker) på att den ikke har vridd seg litt osv.. Nye ventiltetninger og sånt snacks burde du også påkoste.. sett i en vx3 kam eller t5 race kam.. A kam funker også fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på 530 fra sugis og turbo er eksosventilene. De er saltkjølte på turbo (natriumsfylte eller noe sånt) men det har ikke så mye å si. Uansett så lønner det seg å koste på litt. Eller bare få tak i en 531 topp og bruk litt kronasjer på den.

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

låner denne tråden litt:)

 

jeg tenkte å overhalle motoren min (b230et)

må vel også bytte kammen ettersom jeg skal flytte fordeleren ned i blokka..

 

hvilken kam burde jeg bruke..

har en kam fra en b230e 85mod mener det er h-kam (den har 530 topp)

også en fra en b23e 82mod, mener den er en k-kam (den har 405 topp)

også har jeg endel kammer fra b19 og b21 motorer liggede..

 

hva burde man gjøre med en topp når man først skal "gå" over den og overhalle den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm! ok..men da bruker jeg toppen fra F-motoren jeg! den var bra når jeg brukte den sist..har ikke råd til 531 nå..men har fått tak i a-kam så da hjelper vel det litt!

 

Mye tar dem vanligvis for å plane en topp?

Da bestiller jeg ventil tetninger og de gummi hatta da?

 

hvor kjøper man sånne chims?

 

Har noen prøvd sotesatsen til bcb? holder den eller må jeg kjøpe volvo deler?

-90`modell 240, med FT motor.

-95 e34 525tdsa vurderes for salg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår