Gå til innhold

Valg av sub-element

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp her, da jeg ikke helt klarer å bestemme meg hva jeg skal bestille. Håper noen med litt peiling i mot db-drag gidder å lese igjennom, da jeg går med litt små tanker om å teste dette på amatørnivå

(ja, jeg vet jeg ikke har den mest ideelle bilen for dette, men artig å prøve uansett :)

Fortrinnsvis skal jeg gå for rockford fosgate elementer siden resten av anlegget er RF.

Planen min er å få mest mulig lydtrykk ut av anlegget, og har følgende tilgjengelig:

T20001bd forsterker på 2000W+ RMS

MAKS 2x50 liter kasser. Da har jeg skviset ut hver liter det går an å mekket til bak setene i MR2'n uten at dette går ut over setevandringen. Dette inkluderer også da den plassen eventuelt element og porter vil fortrenge.

Så hva vil være det beste valget av elementer/konstruksjon her for best mulig lydtrykk?

Ser for meg at jeg har følgende muligheter:

6x 8" i lukket kasse

Dette var hva jeg hadde planer om å gjøre først, da spesiellt for å utnytte mine to hx2'r jeg har liggende fra før. Disse er på 400W RMS, og 6 stk burde da tålt effekten fra T20001bd.

Men desverre så ser det mer eller mindre håpløst ut å få tak i tilsvarende elementer.

4x 8" i portet kasse

Det samme som over, men vet ikke om noen 8" elementer som tåler så mye effekt.

4x 10" i lukket kasse

Dette er en aktuell løsning, men usikker på hvordan det spiller kontra 2 kraftigere elementer i porta kasse. Noe dyrere blir det fort vekk også.

2x 10" i porta kasse

Ser vel for meg dette som den mest aktuelle løsningen, men det blir relativt kostbart å skaffe 2 stk power T2 elementer, som er de eneste rockford har som tåler 1000W RMS av 10". Jeg er også usikker på hvor bra dette spiller kontra 4 litt mindre elementer i lukket kasse.

2x 12" i lukket eller porta kasse

Er forsåvidt en mulighet, men pga plassen, så blir 12" relativt vanskelig å plassere godt, så tror jeg prøver å unngå 12"

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 stk. Power Acoustics Mofo-12 (1200 RMS hver)

eller

2 stk. MTX 9512 (1000 RMS hver)

eller

2 stk. Earthquake 12" Subzero (1000 RMS hver)

eller

2 stk. Earthquake Magma 12" (800 RMS hver)

Alle disse er bra for db drag på amatør nivået.

Er faktisk en som har spilt 157.4 db med 2 stk. 12" Earthquake Sub zero og Earthquake PHD5000 forsterker. Dette kan du sjekke ut nederst på denne siden : http://www.earthquakesound.com/mobile_press_center.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, bommet visst på forumet jeg la denne på. Om en moderator kan flytte det fra kjøp og salg, til bilstereo forumet hadde det vært flott :)

Takker for tips, men som jeg nevnte i posten, så vil jeg allerhelst unngå 12", da dette blir fryktelig vanskelig å plassere sikkelig. Elementet må antageligvis vinkles litt neddover også for å unngå at det går rett inn i seteryggen. Derfor vil jeg miste litt mer kassevolum om jeg kjører 12" kontra mindre elementer.

Jeg vil aller helst benytte rockford elementer også, dog ikke noe abselutt must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, 12" blir litt tuklete å få plassert sikkelig bak setet der. Men det så for all del ut som ett brukbart element. Men selv om det koster noe mer, så heller nok valget noe i mot 10" power t2 elementer fra rockford, da disse skal tåle hva forsterkeren har å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foreslått at du prøvde Kicker Solobaric L7 2 stk. 10 tommere, de trenger ikke store kasser heller og høres bra ut.

Ja, de har jeg faktisk fundert litt på. Det er nok det mest aktuelle dersom det ikke blir RF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger litt hjelp her, da jeg ikke helt klarer å bestemme meg hva jeg skal bestille. Håper noen med litt peiling i mot db-drag gidder å lese igjennom, da jeg går med litt små tanker om å teste dette på amatørnivå

(ja, jeg vet jeg ikke har den mest ideelle bilen for dette, men artig å prøve uansett :)

Fortrinnsvis skal jeg gå for rockford fosgate elementer siden resten av anlegget er RF.

Planen min er å få mest mulig lydtrykk ut av anlegget, og har følgende tilgjengelig:

T20001bd forsterker på 2000W+ RMS

MAKS 2x50 liter kasser. Da har jeg skviset ut hver liter det går an å mekket til bak setene i MR2'n uten at dette går ut over setevandringen. Dette inkluderer også da den plassen eventuelt element og porter vil fortrenge.

Så hva vil være det beste valget av elementer/konstruksjon her for best mulig lydtrykk?

Ser for meg at jeg har følgende muligheter:

6x 8" i lukket kasse

Dette var hva jeg hadde planer om å gjøre først, da spesiellt for å utnytte mine to hx2'r jeg har liggende fra før. Disse er på 400W RMS, og 6 stk burde da tålt effekten fra T20001bd.

Men desverre så ser det mer eller mindre håpløst ut å få tak i tilsvarende elementer.

4x 8" i portet kasse

Det samme som over, men vet ikke om noen 8" elementer som tåler så mye effekt.

4x 10" i lukket kasse

Dette er en aktuell løsning, men usikker på hvordan det spiller kontra 2 kraftigere elementer i porta kasse. Noe dyrere blir det fort vekk også.

2x 10" i porta kasse

Ser vel for meg dette som den mest aktuelle løsningen, men det blir relativt kostbart å skaffe 2 stk power T2 elementer, som er de eneste rockford har som tåler 1000W RMS av 10". Jeg er også usikker på hvor bra dette spiller kontra 4 litt mindre elementer i lukket kasse.

2x 12" i lukket eller porta kasse

Er forsåvidt en mulighet, men pga plassen, så blir 12" relativt vanskelig å plassere godt, så tror jeg prøver å unngå 12"

Hei. er du intresert i å selge di 2 rockford hx2 8" erne? har selv 2stk og kunne tenkt meg 2 til.

Kan anbefale deg å kjøpe 2 stk Kicker 10" L7 har selv 2 stk 12" som jeg bruker sammen med rockfordene mine, og de trykker godt fra seg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har en 2000 RMS Rockford forsterker. 2 stk. 10" L7 tåler bare 600 RMS hver og dermed så sier en av dem KABOOM!!

Jeg har en SoloX 12" til salgs, 2500 RMS. Da får du ikke bare mest mulig lyd i bilen, den kommer til å riste i hjel!!!! Nevner SoloX`en min siden du nevnte DB Drag ;)

Du kan jo prøve 2 stk. Earthquake Subzero 10", er på 750 RMS hver og tåler 1000 RMS hver. Da har du skikkelig trykk i bilen også.

(Forresten, RÅ forsterker du har kompis, den gir fra seg litt mer enn 2000 RMS fra det jeg har hørt og sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første kan du ha bare 1 2 el 4 subber på den forsterkeren det bestemmes av antall spoler på hvert ellement og antal ohm på hver spole. kjøper du 6 x 8" vil du få 2 i manko , også om du har ellement på under totalt 2000 watt rms vil det gå til dundas om du ikke kobler dem i 4 ohm el 2 ohm å da kan du igjenn bare ha en liten på 500 watt rms. kjøp 1 stk 2x2 ohm 2000watt rms eller 2 stk 2x4ohm 1000watt rms eller 4 x 4 ohm 500watt rms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første kan du ha bare 1 2 el 4 subber på den forsterkeren det bestemmes av antall spoler på hvert ellement og antal ohm på hver spole. kjøper du 6 x 8" vil du få 2 i manko , også om du har ellement på under totalt 2000 watt rms vil det gå til dundas om du ikke kobler dem i 4 ohm el 2 ohm å da kan du igjenn bare ha en liten på 500 watt rms. kjøp 1 stk 2x2 ohm 2000watt rms eller 2 stk 2x4ohm 1000watt rms eller 4 x 4 ohm 500watt rms.

Med 6 elementer har man mange koblingsmuligheter. Feks så kan man Koble alle elementene i 8 ohm, deretter paralellkoble de så havner man på 1.33 ohm

Uansett så ble det 4x8" Kicker L7 solobaric på meg. Grunnen var fordi 10" ble for stort for bygget mitt, og to stk firkantede subber passet ypperlig på hver side.

Derfor gikk jeg for 4 stk 2ohmx2 elementer. Kobler disse i 4 ohm, og paralellkobler de så jeg får 1 ohm. Dette skal da tåle 1800W rms, og får duge bra nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider