Gå til innhold

Sommerjobb: 78" 244 restaureringprosjekt (oppdatert 17.10.06)

Ranger emnet

tohola

Anbefalte innlegg

På høy tid med en liten update her kanskje.

Tetta noen hull og tinnsparkla litt på ei dør da jeg var hjemme i høstferien nå.

Tenkte jeg skulle lage en liten tinnsparkleguide.

Her er utstyret man trenger.

-Blåselampe

-Bera-fix loddelakk

-Tresleiver

-Talg

-En stav med tinn

DSC01614.jpg

I tilegg trengs ei bøtte med blanding av bakepulver og vann for å nøytralisere flussmidlet i loddelakken. Om ikke dette brukes kommer området det er arbeidet på til å være brunt innen neste dag.

DSC01633.jpg

Før start.

DSC01609-1.jpg

Jeg begynte med å sveise igjen hullet.

DSC01611.jpg

Planet så sveisen forsiktig med vinkelsliper og lamellskive.

DSC01612.jpg

Vasket godt med aceton der hvor det skal sparkles.

DSC01613.jpg

Varma litt lett over med brenneren for å drive ut fukta i stålet.

DSC01615.jpg

Klart for å påføre loddelakk. (Bera-fix)

DSC01616.jpg

Bera-fix påført over området jeg vil sparkle, tinnet vill ikke sette seg skikkelig på steder uten loddelakk.

DSC01617.jpg

Varm opp loddelakken til den skifter farge til blank og ser flytende ut. Viktig å varme et litt større område irundt for at plata ikke skal slå seg.

DSC01618.jpg

Ferdig med varming.

DSC01619.jpg

Skrubb så rent med ei fille med bakepulver/vann blandingen.

DSC01620.jpg

Gjør så klar tresleiv med talg på, lurt å svinge brenneren over talgboksen og tresleiva for da legger talgen seg som ei fin tynn hinne på tresleiva.

DSC01622.jpg

Start så oppvarminga over et stort område rundt der det skal sparkles. Dette for å unngå at plata skal slå seg. (bli bulkete)

DSC01623.jpg

Intesiver så oppvarminga av loddestedet.

DSC01624.jpg

Før tinnstaven mot metallet, tinnet skal da smelte og legge seg fint på plata når temperaturen er rett. Ikke varm direkte på tinnstaven.

DSC01628.jpg

Når ønsket mengde tinn er påført, legg fra deg tinnstaven og ta fram tresleiva. Nå er det viktig at tinnet holder rett temperatur for at det skal være bearbeidbart. Reguler temperaturen nå med avstanden mellom brenner og plate. Om det er for kaldt vil du ikke få smurt utover tinnet, er det for varmt renner tinnet bort. Ved rett temperatur er det mykt og fint som smør.

DSC01627.jpg

Slik ble resultatet. Skrubb så rent med bakepulver/vann blandingen.

DSC01630.jpg

Begge hull på døra tettet.

DSC01634.jpg

Noen sikkerhetsregler er det for tinnsparkling.

- Skal bearbeidet med fil for ikke å spre blystøv i rommet.

- Ikke kost på arbeidstedet, bruk heller støvsuger.

Dettte er helt enkelt for at bly er helseskadelig, å kan i værste fall føre til blyforgiftning.

Her er ei karroserifil med justerbar bøyning. Det er viktig å file på skrå for at den ikke skal hugge.

DSC01636.jpg

Alt klart.

DSC01637.jpg

Alt ubehandlet stål penslet i wash-primer. (syregrunning)

DSC01643.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sett eksempler på at sveiser har kommet fram ei stund etter lakkering, men i dette tilfellet hadde det nok gått bra å sparkla vanlig. Men gjorde det for jeg tenkte å skrive en liten guide til dere.

Når det blir snakk om karroseriskjøter og steder med mye fleksing hvor sparkel kan slå sprekker kommer tinnet virkelig til sin nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kommet langt nok, Har igjen å sveise rust rundt dem bakerste siderutene, og sandblåsing. Etter det er det lakkarbeid osv...

Får kjøpt det meste du trenger til tinnsparkling ho http://www.gasolin.no

takker:)

ja har savna en how to eg oxo på tinning

men vart no bra dei dørene! ser no slik ut på bilde

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett eksempler på at sveiser har kommet fram ei stund etter lakkering, men i dette tilfellet hadde det nok gått bra å sparkla vanlig. Men gjorde det for jeg tenkte å skrive en liten guide til dere.

Når det blir snakk om karroseriskjøter og steder med mye fleksing hvor sparkel kan slå sprekker kommer tinnet virkelig til sin nytte.

DET kan jeg skrive under på... Sparklet ene hjulbuen min vanlig, uten tinn... Har fått 2 ørsmå sprekker allerede... sånn er det når det går for fort... Men vi får se hvordan det går!

Nydelig guide og jobb du gjør! Cred!:win

Lenke til kommentar
Del på andre sider