Gå til innhold

plastigauage og oppstart etter bytte av lager

Ranger emnet


jossa

Anbefalte innlegg

hei.. har aldri gjort dette før men har en motor med ei veiv som er bruk men polert ned og aldri før montert i denne motorn.

 

fikk me lagrene som sto på der da de var gode og nå er sprøsmålet følgende

 

skal jeg bruke plastigauge? å skal det brukes på alle? å hvordan vet jeg vilke lager som skal hvor?

 

å har noen noe godt tips for første oppstarten?

 

skal bytte filter og olje.. filtrerer et lite orginal honda filter bedre en et stort billig man filter eksempelvis?

 

å regner med at der skal brukes mineralsk olje første oppstart .. hvordan viskositet er best?

 

 

ellers noen tips eller komentarer motas med glede..

 

 

motorn er en honda D16A9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp nye lager du, ville ikke tatt tjangs på å sette inn brukte lager, for hvis du ikke få lagerene på nøyaktigt samme plass så kan det gå veldi gæli med resultat i ødelagt veiv, lager havdelene slites til hverandre, og hvis du mixer lagerskålene så vil dei ikke passe sammen lengre

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme bane, og nøyaktig samme plassering, slik at dei lagerskålene som kom fra blokka blir plassert i blokka, og dei fra lageroverfalla til lageroverfall, og hvilken posisjon i blokka, #1 til #1, #2 til #2 osv.

Men jeg hadde ikke turt å bruke brukte lager, pga at nå er dei tilslitt til den blokka og den plasseringen dei hadde mot veiva i den blokka dei blei tatt fra.

Og hvis du mixer hvilken posisjon dei hadde i den gamle blokka, så vil dei ikke passe noe særlig i den nye blokka

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å det som er så jævlig irriterende er at i usa er det halv pris av den norske sån ca.. å det kunne være en ide å bestille derifra.. men hadde i det lengste håpet å kunne bruke lagrene jeg har... men kan man ikke måle me plastigauage om klaringen er den samme .. så kan man jo tilpasse det etter det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastigaugen måler bare klaringa ved ett punkt - rett opp og ned. Om overgangen mellom lagerbanen i blokka og hovedramma (girdle) under veiva er 0.00 millimeter vil ikke plastigaugen vise dét - dét får man først vite enten via "bore gauge"-mikrometer eller havari etter oppstart. Men personlig ser jeg ingenting galt med å bruke brukte lager såfremst den pedantiske og svært grundige mikrometeroppmålingen viser at ALT er perfekt spesifisért og klarért i forhold til hverandre. Når dét er sagt, jeg har enda ikke sett en motor som er blitt satt sammen der veiv- eller rådelager har vært blandet - jeg sier ikke at det er umulig å gjøre, bare at folk flest kjøper nye lager i den dimensjon de måler ut at de trenger. Honda har 7 forskjellige lagertykkelser til råde- og veiv, og man kan også bruke et "nabolager" oppe eller nede, hvis man bare trenger brøkdelen av litt ekstra / litt mindre klaring, f. eks. en grønn og en gul, eller en grønn og en brun (B-serie-farger; vet ikke og dette gjelder D-serien også).

 

EDIT:

Om du får tak i bare ett enkelt råde- og veivlagersett fra USA kan du bruke dette til å måle med, dvs. 7 rådelager i forskjellige tykkelser og 7 veivlager i forskjellige tykkelser. Dette ville være et perfekt scenario, men kanskje dyrt. Alternativet er å bare bestille ett grønt veivlager og ett grønt rådelager. Når du (vi) da måler klaringa kan man se om det er for trangt eller for løst, og ettersom HVOR trangt, legge inn en bestilling på korrekte lager utfra klaringstabellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Plastigauge får du på Sarpsborg motor eller amerikanske bildeler. Når du skal måle opp skal du ha en stripe plastigauge på ene delen av overfallet. På den halvdelen som det plastigauge er på skal ikke noe form for smøring være på lageret, andre halvdelen skla være smurt inn. Men sier seg kanskje selv ettersom det er lagerklaring man skal måle.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh.. typisk øyvind! :D hehe ja men da får vi ta oss en dag .. bonkre opp me cola å så få lånt seg måleinstrument å så begyne å måle..

 

ok men har oslo cylyndercervice de standard målene som honda bruker mon tro?

 

og takk for instruksene på plastigauage.. det er veldig nyttig å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Øyvind her :thumb

 

Lager til Honda ville jeg bare kjøpt hos Honda, men ikke her i landet.

De koster så veldig mye.

 

Det du kan gjøre, er å bestille et sett med ACL lager fra feks Tunerschoice.

De er temmelig timelige, så du får et helt sett råde- og rammelager til ikke gal pris.

Så tar du og måler med plastigauge, og ser hva klaringene blir.

Er de ok hele veien, så er jo alt vel. Men sannsynligvis er det varierende klaringer .

Da blir neste skritt og finne ut hvor mye strammere eller løsere lager du eventuelt trenger, og så bestille opp fra Honda.

 

Denne prosessen tar som du skjønner tid, og har du ikke så mye tid så kan du muligens gjøre følgende.

Monter lagrene du har (forutsatt at de ikke ser veldig slitt ut), mål med plastigauge, sett deg inn i de ulike tykkelsene på lagrene (fargekodene),

stokk om på lagrene slik at du får best mulig klaringer, bestill opp lagrene du trenger fra Honda.

Når du får desse bør du skrue til og sjekke klaringene enda en gang, slik at du er sikker på at alt er bra.

 

Jeg ville prøvd den siste metoden her. Kan ikke skade å sjekke...

Bare pass på at lagrene ikke ser slitte ut, så får du ihvertfall en indikasjon på hva som trengst.

 

Håper dette ble greit nok formulert, og kanskje kan være til hjelp.

Stephan Skogen

Coupe Council Member # 39

Honda Civic Coupe EJ2.1

Honda Civic Coupe EJ2.1 NA D16Z6 SOHC VTEC (Swap/Prosjekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår