Gå til innhold

Hva er best av lukket kasse og kasse med bassreflex?

Ranger emnet


Johnsen

Anbefalte innlegg

Som emnet sier hva er best av lukket kasse og kasse med bassreflex?

Har en kamerat som sier at i bil er det best med lukket kasse. En annen kamerat sier at kasse med bassreflex er bra til rock, mens til pop og techno er det best med lukket. Noen som kan gi meg ett godt svar her og gjøre det lettere for meg å velge?

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

 

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har beemerz1 skrevet litt som kanskje kan svare på noe av det...

jeg selv mener at "åpen kasse" er mere for rap, r&b og div annet neger-jazz.

og mye annet trance, rock osv er best med lukket :)

 

Lukket:

Dette er løsningen for deg som er interessert i best mulig lyd.

Som navnet sier er denne kassen helt tett, også kalt trykk-kammer.

Fordeler:

• Presis og kontrollert bass

• Spiller dypt

• Flat frekvensrespons

• Relativt små kasser

Ulemper:

• Spiller ikke fullt så høyt som bassrefleks (i teorien 3dB lavere)

• Det kan være vanskelig for dem som har enkelte biler (for eksempel Audi og BMW sedaner) å få bassen inn i bilen

• Noen vil savne det skikkelige trøkket i mellombassen (som etter min mening hører hjemme i frontsettet)

 

Bassrefleks:

Dette er for dem som vil spille høyest mulig og høres langveisfra. Og gjerne ikke bryr seg så veldig mye om lydkvalitet.

Bassreflekskasser, også kalt portet, er ikke tette. Disse har enten rør eller andre typer porter som slipper luften ut når bassen slår.

Fordeler:

• Trøkk!

• Spiller litt høyere enn lukket

Ulemper:

• Ikke fullt så presis og kontrollert bass som lukket

• Får normalt sett en hump i frekvensgangen rundt 40-50 Hz

• Kassene blir større enn lukkede

88 Honda Prelude 2.0L 16V doch 150hk

96 Audi A4 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt godt tuna portakasser spilt med nydlig kontroll og uten frekvenshump.

 

Men krever langt mer nøyaktighet en lukket kasse.

 

F.eks CV Vega 12" i lukket kasse høres helt bæsj ut...

Mens Peerless høres bra ut med lukket kasse. Men også like bra og kontrolert i en riktig tuna porta kasse.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har beemerz1 skrevet litt som kanskje kan svare på noe av det...

jeg selv mener at "åpen kasse" er mere for rap' date=' r&b og div annet neger-jazz.

og mye annet trance, rock osv er best med lukket :)

 

Lukket:

Dette er løsningen for deg som er interessert i best mulig lyd.

Som navnet sier er denne kassen helt tett, også kalt trykk-kammer.

Fordeler:

• Presis og kontrollert bass

• Spiller dypt

• Flat frekvensrespons

• Relativt små kasser

Ulemper:

• Spiller ikke fullt så høyt som bassrefleks (i teorien 3dB lavere)

• Det kan være vanskelig for dem som har enkelte biler (for eksempel Audi og BMW sedaner) å få bassen inn i bilen

• Noen vil savne det skikkelige trøkket i mellombassen (som etter min mening hører hjemme i frontsettet)

 

Bassrefleks:

Dette er for dem som vil spille høyest mulig og høres langveisfra. Og gjerne ikke bryr seg så veldig mye om lydkvalitet.

Bassreflekskasser, også kalt portet, er ikke tette. Disse har enten rør eller andre typer porter som slipper luften ut når bassen slår.

Fordeler:

• Trøkk!

• Spiller litt høyere enn lukket

Ulemper:

• Ikke fullt så presis og kontrollert bass som lukket

• Får normalt sett en hump i frekvensgangen rundt 40-50 Hz

• Kassene blir større enn lukkede[/quote']

 

 

 

Takker, akkurat det jeg leita etter:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår