ove.a Skrevet Juli 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2006 Burde jeg velge 2ohms høyttalere eller 4 ohms høyttalere? Vet at forsterkeren min kan levere ut mer watt ved 2 ohm (logisk nok), men har det noen betydning for lydkvaliteten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 4, 2006 høyere impedanse på elementet gir noe økt lydkvalitet og høyere dempingsfaktor (dog ikke så viktig på dagens forsterkere som har høy nok uansett, men). så om det er optimal lyskvalitet du er ute etter ville jeg valgt 4 ohm, selv om det i de fleste tilfeller er veldig marginale forskjeller, og det er mye annet som er viktigere å tenke på. det gjør det også mye lettere for forsterkeren å drive elementet. derimot om du skal spille høyest mulig velger du 2 ohm. men om det er sub det er snakk om, og en 2-kanals forsterker, så er den ikke stabil i 2 ohm mono (brokoblet) med mindre den klarer 1 ohm stereo. så i såtilfelle må du velge en 4 ohm sub i stedenfor 2 ohm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ove.a Skrevet Juli 5, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 5, 2006 Det er en 4 kanals forsterker. Jeg tenkte spesifikt på disse høyttalerne: Infinity Kappa 60.7CS og Infinity Kappa 693.7I. Forsterkeren er en eldre Boss CHAOS Rev-600. Jeg har ingen andre specs på ampen andre enn disse: Max power, 2 ohm: 200w x 4 RMS power, 4 ohm: 75w x 4 Bridged power, 4 ohm: 400w x 2 Signal-to-noise ratio: 102 dB THD: 05% Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg