Gå til innhold

Demping av bil med Brown Bread

Ranger emnet


TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg handlet meg i dag en rull med BB. Har nå demontert alt interiør og tepper i MR2'n og skal til med dempingen i morgen.

 

Det jeg lurer på, legger man dette bare over de orginale dempemattene som sitter i metallet? Det er vel neppe noen vits å starte å fjerne dette?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte hos audio-art i Oslo. Betalte 1990,- der også. Rull på 10x0.6 meter (6kvm)

 

Har grovregnet litt, og dette skal holde ganske akkurat til MR2'n siden den har så liten kupee. Men dersom du skal fulldempe en bil av "normal" størrelse, må du vel nesten ha to ruller.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man ha varmepistol til dette?! Vurderer å dempe dørene på Passaten min når jeg får inn Rockford sitt komponent sett i dørene der.. skal bare ha i front. :). BB er dyrt, men er det veldig bra, så er det jo ingen sak :). HAr jo også noe snax ifra installbay da.. som ikek skal kunne trenge forvarming. Like bra?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så virket BB'n veldig myk og smidig, så tror det fint fungerer uten varmepistol. Men at det er varmt i været hjelper nok betraktelig. Det som også skal være viktig er å renske godt på forhånd, gjerne med aceton (Bruk sikkelig maske når du jobber med dette stoffet)

 

Forøverig så kjøpte jeg selv en varmepistol på biltema for en stund siden, koster ikke mange kronene.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det er rent trenger man ikke gå på med aceton og slike sterke saker. Er det varmt i været er vel kanskje varmepistol unødvendig, men sørg for at det ikke er noe luftbobler da man oppnår mindre effekt med det.

 

Ellers... lykke til og ikke skrap deg opp på alufolien på mattene ;)

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr jo også noe snax ifra installbay da.. som ikek skal kunne trenge forvarming. Like bra?!

 

STP mattene er mer fullstendige, BB er av typen "stor masse" (dvs tunge, massive plater) som effektivt demper en type frekvenser. Problemet så i måte er at du ikke får dempet hele frekvensspekteret. STP baserer seg på at du skal sandwitche flere lag med forskjellige matter for å dempe bedre.

 

STP løsningen er, teoretisk, en bedre løsning og de som har brukt dette sier veldig mye positivt om STP vs BB.

 

Noe av det viktigste dog, vertfall i dører, er nettop å øke massen for å unngå vibrasjoner og tilhørende lydmessige forstyrrelser og til det vil BB alene fungere finfint.

 

Fordelen med BB er jo at det er tilgjenglig over disk (og på nett) per i dag mens STP fortsatt er på vei fra leverandør og har vært det ganske lenge. Demping med BB vil fungere helt ypperlig, men STP er nok hakket vassere, igjen, rent teoretisk.

 

Brukt andre matter i andre applikasjoner tidligere som har vært både BB typen (tung masse) og sandwitchtypen og må si jeg absolutt foretrekker sandwitch over ren masse. Sandwithcne er normalt sett masse innerst (mot materialet du skal montere dem på) og så har du en matte som er lettere men med meget høy tetthet (se for deg skumgummi med BITTE små bobler f.eks).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår