Gå til innhold

Motor tungsveiva etter lagerbytte

Ranger emnet


Dr_BASS

Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver å bygger opp en motor nå. Mixet sammen med diverse s2,s4 og rs2 deler. Hadde egentlig tenkt å ikke gjøre noe med bunndelen, men måtte det allikevel pga feil blotsirkel på veiv. Satt derfor inn en s2 veiv. Kjøpte nye lagre og monterte dette sammen, men når er den tung og turne. Regner nesten med at det er pga at lagrene må slite seg litt til. For alt sammen skal stemme.

 

Noen tips? Er det vanlig at den er litt tung i begynnelsen? Har ikke startet den opp enda ei heller satt på regreim osv så det eneste som lager motstand er bunndelen

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Har du målt diameter på veiv? Er du sikker på at du fikk riktige lagre?

 

HVIS det er for trangt vil motoren antageligvis havarere iløpet av minutter....

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrene er riktige ja, Alt er skrudd sammen med riktig moment. Eneste er end capsene på rådene, de har forskjellig nummer på s2 og rs2 rådene men diameter på veiva er lik og innvendig diameter på rådene er like.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk ALLTID plastigauge for å kvadruppelsjekke lagerklaringer. Men om man har rota til lagerbukkene skal man ha Guds flaks for å slippe å måtte linjehone veivlagerbukkene + tykkere lager (~4-5000 kroner). Sjekk i manualen hva maksimal "breakaway torque" skal være. Til Honda er det vanligvis snakk om maksimalt 9 Nm eller deromkring - trengs det mere dreiemoment enn dét for å snurre på "rotating assembly"en er noe alvorlig galt og motoren vil antakeligvis havarére innen svært kort tid. Og en sak til - når et lager er i kontakt med veiva er havari forestående, bare et spørsmål om tid. Normalt hindrer oljefilmen ALL kontakt mellom veiv og lager - er det kontakt er noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at veiva sitter "dønn"!

ikke hør på alt teori vaset.

 

Har vært borti det samme selv et par ganger, og det er rett og slett fordi du skrur til med mye moment, og du klarer som regel ikke å legge en god nok oljefilm selv. dermed vil det være kontakt, og det vil omtrent ikke gå rundt.

 

På en amazon vi overhalte motoren på så måtte den taues opp i høy hastighet for så å bråslippe clutch for å dra i gang motoren, måtte gjentaes flere ganger før det løsnet, den motoren havarerte ikke.

 

Seinest for et par uker siden solgte jeg en nyoverhalt b230 blokk, han som kjøpte den fikk den ikke til å gå rundt, der hjalp det heller ikke å taue den i gang. løsningen der blei å bruke latmann på veiva, med et 2m stålrør som forlenger.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at veiva sitter "dønn"!

ikke hør på alt teori vaset.

 

Har vært borti det samme selv et par ganger, og det er rett og slett fordi du skrur til med mye moment, og du klarer som regel ikke å legge en god nok oljefilm selv. dermed vil det være kontakt, og det vil omtrent ikke gå rundt.

 

På en amazon vi overhalte motoren på så måtte den taues opp i høy hastighet for så å bråslippe clutch for å dra i gang motoren, måtte gjentaes flere ganger før det løsnet, den motoren havarerte ikke.

 

Seinest for et par uker siden solgte jeg en nyoverhalt b230 blokk, han som kjøpte den fikk den ikke til å gå rundt, der hjalp det heller ikke å taue den i gang. løsningen der blei å bruke latmann på veiva, med et 2m stålrør som forlenger.

 

Håper du fleiper...

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoky og Sugge57, har dere ikke noe fornuftig og si så ti still!!

 

Har dere prøvd dette i praksis? Når man strammer til skålene med moment så er det faktisk en del energi (stillingsenergi) som holder fast veiva. Den vil være der helt til du har fått startet den for første gang og fått oljetrykk til lagrene.

 

Hvis du har overhalt en motor og prøvd å tørne den etterpå, så vet du at jeg ikke snakker tull.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår