Gå til innhold

Motor tungsveiva etter lagerbytte

Ranger emnet


Dr_BASS

Anbefalte innlegg

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

 

Når man strammer til skålene med moment så er det faktisk en del energi (stillingsenergi) som holder fast veiva. Den vil være der helt til du har fått startet den for første gang og fått oljetrykk til lagrene.

 

da har du gjort noe feil, for lagrene skal aldri være så stramme at de klemmer fast veiva... skal ALDRI være kontakt mellom lager og veiv, ALDRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare må prøve meg jeg. Kinne for å få oljetrykk først også fyre den.

Et fint triks er å kinne den på starteren litt før du setter i tennpluggene.

Da får du smurt opp motoren bra og ting får satt seg litt før motoren fyrer og får belastning for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt usikker på om jeg skal le eller gråte når jeg leser div oppstarts metoder her

 

Ikke rart mange n00bs gjør feil, når folk faktisk sitter å skriver slikt tull på et offentlig forum..

 

En veiv som sitter fast, er en feil montert veiv.. Tror du jeg tar feil, så ring en som lever av å bygge motorer istedet for å kverrulere.. Ring f.eks VS å spør om han trenger en 2m rør for å dreie på veiva på motorene han bygger..

 

Jeg trengte ikke det, så mulig jeg gjorde noe feil :D

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Driver å bygger opp en motor nå. Mixet sammen med diverse s2,s4 og rs2 deler. Hadde egentlig tenkt å ikke gjøre noe med bunndelen, men måtte det allikevel pga feil blotsirkel på veiv. Satt derfor inn en s2 veiv. Kjøpte nye lagre og monterte dette sammen, men når er den tung og turne. Regner nesten med at det er pga at lagrene må slite seg litt til. For alt sammen skal stemme.

 

Noen tips? Er det vanlig at den er litt tung i begynnelsen? Har ikke startet den opp enda ei heller satt på regreim osv så det eneste som lager motstand er bunndelen

 

Brukte du måleur på veiv og lagerbukker da du bestilte lager?

 

Jeg tipper veiva du brukte er noen få hundredeler (?) grovere enn den andre..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et fint triks er å kinne den på starteren litt før du setter i tennpluggene.

Da får du smurt opp motoren bra og ting får satt seg litt før motoren fyrer og får belastning for første gang.

 

Et enda bedre triks er å forsmøre med motorens egen oljepumpe.

Lag til en aksel av et rør eller noe som passer mot oljepumpa når fordeleren er tatt vekk.

Kjør akselen med en skralle eller en drill til olja pipler på de stedene som er lengst unna pumpa (vanligvis toppen eller turbo).

 

Og ja det er fullt mulig å få en motor til å rotere etter veivoverhaling. Det skal være klaring i lagrene. Er det ikke klaring og man likevel får motoren igang vil det myke lagermaterialet gi seg og motoren roterer lettere etterhvert. Og den kan sikkert gå langt.

Det er fullt mulig, og det er like fullt helt feil måte å overhale en moderne motor på. Belegget på lagerbanene ødelegges og skadene likner mye på de man får ved oljebrist. Et verksted (eller en amatør) som skryter av slike metoder ville jeg ha skygget langt unna....

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Breisladderen

Jeg har overhalt veldig mange motorer. Jeg jobber med motorer som spiser sånna små dritt motorer du leker med til frokost!!! Kan mye om lager, forspenning på lager osv. Hvis det er normalt med fasklemte veiver hvodan kan man da turne en liten skipsdiesel på 2000kw med et spett på 1,5m? Veivlager og rammelager er hydraulisk trekt til med ca 800 bar!!! Det er en liten motor med 24cm borring. Kan du forklare meg det? Nei det kan du ikke fordi du ikke har en fjern anelse om hva du snakker om!!!!

 

Har bygd mange bilmotorer også. Div 4,6 og 8 syl. motorer. Effekt fra 100 til 1000 hk. Har ikke opplevd att en veiver har sitti fast enda!!!!!! Du har oljefilm nokk hvis du smører lagrene først! Når motoren er ferdig montert med stempler, kam osv er det jo litt friksjon. Men det er ikke nokk til at den skal stå dønn fast!!! Uten plugger skal du fint tørne motoren med en skralle!

 

Skal du gi folk råd må du tenke først. Kan bli dyrt å følge dårlige råd og tips!

Går Volvo motoren enda er det utrolig. Må ta av meg hatten for det, men alt går. Går bare ikke så lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dr BASS

Er rådene du bruker til s2 veiva, eller er de fra den "gamle" veiva du hadde?

Kan være en liten forskjell på rådene beregnet til s2 veiva og rådene fra "gamleveiva". Behøver knapt være målbart, men lagrene er anneledes. Monterer du da lager beregnet på s2 i "gamle" rådene blir spennet i lageret fei. I ditt tilfelle blir det trangt.

Har opplevd dette når jeg bytta veiv på en volvo. Der hadde gamle og nye veiva samme mål. Bestilte lager som skulle passe til nye veiva, men det blei ille feil. Lageret passa ikke i råden(brukte gamle rådene). Ble for stor klaring. Fikk nye lager med litt annet støp. Problem løst. Det var ikke målbar forskjell på rådene fra ny og kamle veiva heller. De hadde samme diameter målt med skyvelære. Skyvelære er ikke nøyaktig nokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går Volvo motoren enda er det utrolig. Må ta av meg hatten for det, men alt går. Går bare ikke så lenge

 

 

Den går som bare det! De farter rundt nede i italia, å sist jeg snakket med dem fikk jeg høre motor gikk perfekt :thumb

 

(Men betyr ikke att den holder til turen hjem)

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Dr BASS

Er rådene du bruker til s2 veiva, eller er de fra den "gamle" veiva du hadde?

Kan være en liten forskjell på rådene beregnet til s2 veiva og rådene fra "gamleveiva". Behøver knapt være målbart, men lagrene er anneledes. Monterer du da lager beregnet på s2 i "gamle" rådene blir spennet i lageret fei. I ditt tilfelle blir det trangt.

Har opplevd dette når jeg bytta veiv på en volvo. Der hadde gamle og nye veiva samme mål. Bestilte lager som skulle passe til nye veiva, men det blei ille feil. Lageret passa ikke i råden(brukte gamle rådene). Ble for stor klaring. Fikk nye lager med litt annet støp. Problem løst. Det var ikke målbar forskjell på rådene fra ny og kamle veiva heller. De hadde samme diameter målt med skyvelære. Skyvelære er ikke nøyaktig nokk.

 

Bruker s2 veiv, men rådene hører ikke til den veiva, men bestillte samme lager som satt på den veiva før. Så da burde det jo bli riktig mot slipinga på veiva? Hvordan skal jeg ellers gjøre det?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir riktig mot veiva, men rådene kan ha litt forskjellig utforming. Siden veiva har samme mål kan du ta og prøve med lagrene som følger rådene. Har du de gamle lagrene som hører til rådene? Mål de med mikrometer og sammenlign med de nye. Kan tenke meg att de nye er litt tykkere på "enden". Der over og underdelen møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle lagrene ja, både til s2 veiva og den rs2 veiva. Måtte nemlig bytte veiv for å få på svinghjulet. Skal måle litt, kan jo kanskje evt bruke de lagrene som satt i motoren orginalt. Men det som er rart er at alle sammen hadde samme delenummer, altså samme sliping på veiv. Og rådene har også samme delenr. Eneste som er forsskjellig på rs2 rådene kontra s2 rådene er et nummer på end capsa, 33 kontra 44. Vet ikke helt hva det betyr?

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er merkelig er at de bare kniper på ene siden altså på venstresiden sett forfra, og den kniper på sylinder nummer 1 3 og 5 og det er forskjellig slitasje. Ikke mye altså, men jeg kan se det på rådelagrene at det har knipi litt

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår