Gå til innhold

Valg av sub i MR2 MK2

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Postet min forrige på feil forum, så jeg prøver med en til :)

Valget mitt står nå mellom følgende, og jeg lurer litt på hva folket mener er best for SPL.

Jeg har plass til enten 4x10" i lukket kasse, eller 2x10" i porta kasse. Kassene skal bygges av omtrent rent glassfiber, og vil stå rett bak setene. Jeg vil få rundt 50 liter til hver av kassene. Forsterkeren er forøverig en RF Power 20001, 2000W+ RMS

Så spørsmålet er da, hva blir best for SPL? 4x10" i lukket, eller 2x10" i portet kasse? (gitt at elementene er kraftige nok for å takle forsterkeren såklart)

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kommer jo litt an på elementer og nøyaktighet i utførelse av arbeid osv. Men en tommelfinger-regel er vel at det er lettere å få mye trøkk jo større membranareal, og xmax man har. Med andre ord burde det være lettere å få mest SPL med de fire elementene dine.

På en annen side er det jo også ?best? med portet kasse for SPL, heller enn med lukket.

Siden mine uttalelser her blir noe i strid med dine ønsker vet jeg ikke riktig hva jeg vil anbefale deg, men hvis du spesifiserer hvilken type sub det dreier seg om her - tror jeg du lettere vil få hjelp!

Andre som har syn på saken? Er jo en interessant problemstilling her, med tanke på membranareal veid opp mot kassetype.

EDIT: Satt i andre tanker her, og leste SQ hele veien :P :iconsm

Tekst er nå rettet.

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det største problemet mitt er at jeg er begrenset til hvor mange liter kassen kan være. Jeg vil oppnå best mulig lydtrykk (men SQ er heller ikke å forakte) med 2x50 liter tilgjengelig.

I utgangspunktet har jeg tenkt å gå for enten 4 stk Power T1 10" rockford elementer, eller 2stk Power T2 10" elementer. Siden resten av anlegget er rockford ( har akkurat kjøpt meg T20001 og T8004, samt frontsett) vil jeg gjerne ha RF sub også. Dog, dette er ikke ABSELUTT nødvendig dersom det vil være merkbart bedre med andre merker.

Edit:

Forøverig så er jeg klar over at portet spiller høyere enn lukket kasse, men spørsmålet er hvordan dobbling av membran-areal vil fungere kontra en port.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag:

To titommere - som er dobbelt så bra som de fire du har vurdert, for så å sette disse i portet kasse.

I pose og sekk? Koster det samme, men bør spille en del bedre - sett at du gjør jobben skikkelig, så klart (ikke at jeg har noe som helst grunnlag for å tvile på det).

:)

Jeg gikk for en 15" bak setene i Del Sol'en min, kanskje det går i din og? Med membranarealet til to tolvtommere, altså nesten tre titommere, samt 25mm slaglengde én vei, bør det spille godt selv i lukket kasse når kupéen er så liten.

I tillegg koster det jo ikke mye mer for en 15" av god kvalitet enn mange 10" av dårligere kvalitet...

SQ med 15", selv i portet kasse er slett ingen umulighet, bare så det er klart - high end-lyd bestemmes ikke av størrelsen. Det er riktignok LETTERE å få god SQ fra mindre elementer i lukket kasse, men det er litt av moroa å ha utfordringer, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at power elementene ikke er bra nok? Jeg hadde i utgangspunktet nesten bestemmt meg for 4 stk av de, da dette gir litt større mulighet senere dersom jeg skal bygge om. Power T1 gir jo både mulighet til lukket og portet kasse. Power T2 er kraftigere, men skal kun kjøres i portet kasse.

I og med at det er en kasse med fryktelig mye utforming, og ganske vanskelig å regne nøyaktig volum på, så vil jeg tro at tjangsen for best resultat vil bli i lukket kasse.

Edit:

15" kan jeg si med sikkerhet ikke går. Jeg SKAL ha full vandring på setet. Det vil ikke praktisk la seg gjøre med en 15" Sannsynligvis vil kassevolumet bli alt for lite også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er vel ett utall forskjellige elementer å velge blandt, men har enda ikke hørt noe konkret om hvorfor jeg ikke burde kjøre rockford elementer. I lukket kasse så skal Power t1 elementene ha 21 liter, så to av disse på hver sin side skal gå an å få mekket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La akkurat merke til en ting jeg kanskje har oversett tidligere:

Du vurderer å lage to separate kasser dersom du skal ha 4 stk. elementer? Du sier du vil få plass til to på hver "side"...?!

I såfall er jo saken grei. Smell inn to elementer i hver sin kasse med port i begge kassene. Da får du dine fire elementer, OG portet kasse!

Burde jo gi en del SPL spør du meg. Men vet jo ikke om jeg kanskje har missforstått deg nå da...

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La akkurat merke til en ting jeg kanskje har oversett tidligere:

Du vurderer å lage to separate kasser dersom du skal ha 4 stk. elementer? Du sier du vil få plass til to på hver "side"...?!

I såfall er jo saken grei. Smell inn to elementer i hver sin kasse med port i begge kassene. Da får du dine fire elementer, OG portet kasse!

Burde jo gi en del SPL spør du meg. Men vet jo ikke om jeg kanskje har missforstått deg nå da...

Mvh

Det stemmer at jeg har tenkt to elementer i hver sin kasse ja. Problemet er at kassene blir for små til dobble elementer portet.

Som nevnt, så blir kassene maks på rundt 50 liter. Ti tommerne jeg har tenkt på trenger ca 21 liter lukket og 42 liter portet. Disse verdiene kan man dobble når det skal stå to elementer i samme kasse, så skal kassene være portet må jeg ha over 80 liter, noe jeg definitivt ikke har plass til bak setet i MR2'n uten å sitte som en fiskekrok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se etter andre elementer? Greit nok å ha lyst på rockford, men hvorfor låse seg fast og lage problemer for seg selv?! Finnes jo flust av elementer som kan settes to og to i portede kasser på rundt 50 liter. Focal er spes gode på dette, og etter min mening av mye høyere kvalitet lydmessig enn rockford. Men dette er selvfølgelig en smakssak!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......men har enda ikke hørt noe konkret om hvorfor jeg ikke burde kjøre rockford elementer.

Siden ingen andre tør å si det så får jeg si det da: de låter passe brutalt, men that's it.

Jeg synes rett og slett at de låter dårlig, spesielt hvis man tar prisen i betraktning.:hide

Men seff er dette en smaksak.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg er vel snart overbevist da :)

Hva med forsterkerne til RF? Har som nevnt akkurat kjøpt T8004 og T20001bd. Håper ikke disse var bomkjøp.

Forøverig så stusser jeg litt på de kvadratiske L7 10" subbene til kicker. Noen som har noe å si om disse? Med tanke på bygget mitt, så tror jeg firkantet kan være veldig hensiktsmessig når jeg tenker plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider