Gå til innhold

Turbogrenrør

Ranger emnet


Mr. Bollocks

Anbefalte innlegg

Noen som har et turbogrenrør til salgs til B21 8V?

Skal ha på en Garret GT3071RS med T25-flens. Det må ikke være støpejernmanifold, siden jeg må sveise på en T25-flens i alle tilfeller...

Eller har noen erfaring med å sveise en stålflens fast i en støpejernsmanifold? Er det mulig å få det bra, uten at det sprekker med en gang å sånn?

- 87' Toyota MR2 MK1

- 82' Toyota Starlet KP60 (rwd)

- 85' Suzuki SJ413 Jordebil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sveising av støpejern's deler er ikke det letteste og sveise i.. Tror det da lønner seg og oppsøke noen som driver innen kategorien og spørre ut litt!

 

Jeg veit folk har gjort det og gjør det men hvor bra det blir har jeg ingen aning om.. Svært få som utfører slikt arbeid i hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sveise støypejærn så er det veldig fort gjort å få det til å sprekke ved siden av sveisen, pga at det kjøles ned for fort.... Du Jeg har gjort det ett par ganger, da bruka jeg glava isolasjonsmatter rundt delen for å få ei langsom nedkjøling på den , det optimale er jo å få forvarma delen og få ei sakte nedkjøling igjen... Veldig inviduellt på støypen også da, noen støyper funker det som faen og andre blir det ett helvette med, f eks jøtul ovner å sveise på dem, totalt håpløst...

Sveis kaldt ihvertfall og bare punkt hele tia, sånn som om du skulle ha sveisa ei hjulbue.... Blir jo seanes ut som fuggelmøkk, men du får det ihvertfall sammen..

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TIG er vel kanskje idèelt å bruke?

Eventuelt skjærbrenner med tynn spis, og holdeihandatråd? :)

Tilfører jo som regel mye mer varme med tig enn hva du gjør med en halvautomat, hvis du ser det sånn i forhold til innsmeltinga du får....

Å bruke skjærebrenner og en tråd blir det samme som å stille apparatet på maks, for det blir varmt før du får smelta no... Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du jobber i et sveiseverkste å gjør det så blir du ihvertfall kikka dumt på.... Hvorfor gjorde han det? Materialet som du sveiser i er jo det samme om du hadde sveisa med den ene eller den andre elektroden... Det hørtes rett å slett veldig rart ut spørr du meg :P Hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast delen i vann ihvertfall.... Legg heller glava rundt den...

Mulig det at de manifoilane der er greie å sveise i men f eks jøtul ovner = umulige....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvis du jobber i et sveiseverkste å gjør det så blir du ihvertfall kikka dumt på.... Hvorfor gjorde han det? Materialet som du sveiser i er jo det samme om du hadde sveisa med den ene eller den andre elektroden... Det hørtes rett å slett veldig rart ut spørr du meg :P Hehe

 

For å imponere? Det var spesielle elektroder.. går jo an å bruke basiske til å sveise støpejern med og, men det vil ihvertfall ikke kunne bråkjøles slik.

Materialet var ikke forvarma engang.. han la bare på en sveis med elektroden og kjølte det under springen. Var eksosmanifolden til en vw femmer-diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper jo ikke åssen elektrode du bruker du varmer jo fortsatt opp basis materialt (det du sveiser i) på akkurat nøyaktig samme måte som om du hadde bruka en anna type elektrode...Og da utvilker det krympekrefter rundt hazen (sveisen), og i støypejærn så ryker det ikke i sveisen men på siden av sveisen. Støypejærnet har rett å slett så jævlig lav strekkfasthet at det ikke tåler krympekrefene som kommer rundt sveisen, og hvis du bråkjørler det da vil krympekreftene komme så fort at materialet vil ryke, hadde du tatt det mer med ro så har du bedre muligheter for å få det til å ikke ryke. Du kan jo sammenlikne det med at du tar en rivstart kontra å ta pent igang... Om du bruker basiske, rutile eller sure elektroder går jo ut på forskjellige sveiseegenskaper og forskjellige styrker osv...

Jeg har alldri hittil hørt om at det er gunstig å legge en sveisa del under vann for å kjørle den ned, og spessiellt i støyp, det er vel dt værste å sveise i og få det til å holde etterpå... Men som sagt, mulig de manifoilene er greiere å sveise i enn andre støyper, mange som er helt ekstreme til å sprekke og noen er mer medgjørlige kommer helt ann på hvor mye det tåler....

Rådet mitt er ihvertfall å ikke ta vann på etterpå... Dra på hvilket som helst sveiseverksted å spørr om det er lurt å ta vann på en sveist del, uavhengig av elektrode/sveisemetode... Trur du vil få en ganske så høy prosent på nei sia da gitt....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår