Gå til innhold

B230K sliter ved økt turtall/lugger

Ranger emnet


kerberos

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Volvo 740 GL 1987 stv.

B230K forgasser-motor...øko tror jeg.

 

Det som skjer er som følger: Om morgenen starter den stort sett fint og jeg kjører ca 5 mil til jobb, uansett hvor hardt/løst jeg tråkker på gasspedal...lysstrer den med en gang.

Når jeg da skal hjem igjen 8 timer senere starter den fint men med en gang jeg tråkker på gassen går turtallet ned fra 800 til under 500 og jeg må tråkke pedalen enda lenger inn før tutallet øker og da har jeg en slags "fise-lyd"/buldrelyd i forgasser/og luftfilter + at det er en bråkete lyd i eksosen. Når jeg da kjører må jeg tråkke pedalen dobbelt så langt inn enn normalt og da sliter den seg framover men hakker/lugger litt hele tiden.

Sjekker da bensinfilteret som ligger mellom mekanisk bensinpumpe og forgasser..og der er det veldig lite bensin i - mest luft, mens når den går fint er filteret fullt. Alltid går den fint på tomgang.

 

Høres dette problemet kjent ut for dere guruer?

 

Hadde satt stor pris på svar :hello:

 

kerberos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Takk for at dere svarer.

I kveld har eg skiftet mekaniske bensinpumpen.

Når eg da starter opp igjen så er bensinfilteret bare litt under halvfullt, kjørte ca 5 km og kom tilbake og filter fremdeles bare halvfullt...hmm.

Frydenbø - mekaniker (Volvo verksted) sjekket lett over og forstod ikke hva som var galt.

Jeg kan heller ikke finne noen vakumlekkasjer.

Det jeg ikke fårstår helt, er når den er fin, spesiellt om morgenen så kan eg kjøre 5 mil helt uten problemet..det skulle ikke gått hvis det var ødlagte plugger eller rotor vel..heller ikke med tett filter.

 

Det virker som om jo kaldere motor er, jo sjeldnere skjer det.

Er det noe som styrer temp og sånt utenom automat-choke?

 

Takk igjen m'm

kerberos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten hørt om repsett til K-motoren...det er rimelig lett tilgjengelig og blir solgt brukt som "B230F", evt. som "B230FT" eller "B230FK"... :D

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ok, nå skal jeg satse på beste løsning.

Bygge om til B230A motor.

Da må jeg etter det jeg forstår bytte Innsugmanifoil, forgasser til A motor, gå over til manuell choke, bytte slange til luftinntak og en slags utlufting for gass i forgasseren nåe den er varm...

 

Noen tips?

 

Har prøvd å få tak i delene men det er ikke lett.

Noen som har noen gode lenker til sverige?

 

Takk.. :thumb

 

kerberos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår