Gå til innhold

helt nede i 11,9V-12.0V når jeg spiller. Er det farlig lavt?

Ranger emnet

Freemason

Anbefalte innlegg

Heisann. har nettopp stått i vaskehallen litt og hadde oppe bagasjerommet ifb med støvsuging.

Der så jeg på displayet på kondisen at den lå ov vippet mellom 11,9 og 12.0 på spenningen.

Hadde bare spillt i ca 15 min og før det har bare kupelyset stått på i ca 40min.

Har det tappet batteriet mitt så mye?

Og vil så lav spenning være merkbar på lydkvaliteten?

På tide med nytt batteri kanskje?

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om ikke noe annet har trukket strøm hørtes det kanskje noe lavt ut. men det kommer jo an på hvor høyt du har spilt i de 15 minuttene da, og hvor stort batteriet ditt er. er det et lite syrebatteri og du har spilt litt høyt er det en normal spenning vil jeg si.

det er også normalt at voltmeterene på kondensatoren ikke er 100% riktige, så ville målt med et multimeter (fluke eller lignende som du Vet er helt nøyaktige) for å kontrollert om de viste de samme.

men 12V er ikke veldig lavt egentlig. er normalt at spenningen faller ned til det etter litt bruk. batteriet er ikke tomt før det går under 11V. deep cycle batterier kan du tappe helt ned til ca 10.5V før du må lade de opp, men normale syrebatterier bør aldri tømmes lavere enn 11V ettersom de ikke er laget for å tåle fullstendig utlading, og vil bli veldig fort slitt av det.

når det gjelder lydkvaliteten vil du ikke merke noen spesiell forskjell. men du vil jo muligens få noe mindre dynamikk ettersom forsterkeren får lavere spenning inn, og dermed kan levere mindre effekt. men dette merkes bare om du spiller høyt. derimot om du har en forsterker med regulerbar strømforsyning merker du normalt ingen forskjell på om du har 11V eller 15V da den gir like mye effekt ut uavhengi av spenningen inn (så sant batteriet er i stand til å levere nok strøm selvfølgelig).

om det er på tide med nytt batteri eller ikke må nesten bli opp til deg. om du ikke har noen problemer med det som er der, så ser jeg ingen grunn til å bytte. derimot om du merker at den er treg på starteren, at annlegg et ikke får nok strøm (spenningen faller veldig når bassen slår) osv, så ville jeg nok vurdert et nytt batteri ja.

er det syrebatteri du har ville jeg kontrollert syrenivået på det og sett hvilken stand batteriet var i (husk å fullade det først. la det gjerne stå på over latten med lader for å få det helt fult), samt testet det med en batteritester (kobler på en stor last i noen sekunder og forteller hvilken spenning batteriet faller til, hvor god evne batteriet har til å ta imot lading osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et nytt (les: skikkelig) batteri, du!

Gjerne et som er laget for bilstereo og som tåler litt juling.

Når spenningen synker så påvirker dette utgangseffekten på forsterkeren betraktelig!

Ja.. når du leser specs på forsterkeren din, så er det når spennignen ligger på 13.7V, mener jeg og huske. Og da mister du endel effekt når spenningen aviker med hele 1 til 2 Volt!

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..

Fikk vell egentlig beskjed på siste NAF test att batteriet var litt gåent. Ladet greit men var bare på 50-60% av full ytelse.

Får se om jeg får kjøpt meg ett nytt batteri med tid og stunder..

Noen som har noen anbefalinger under 1200-1300kr?

Trenger ikke fancy DB-Drag batteri..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider