Gå til innhold

Hvordan koble til bass på monoblokk?

Ranger emnet

Fab

Anbefalte innlegg

Heisann. Mulig dette står i manualen, men den ligger på posten sammen med monoblokka mi. Jeg skal hente den etterpå, men lurte på en ting.

Dette er, som nevnt, en monoblokk. Hvorfor er det da 2 par høyttalerutganger på den? Hvordan skal jeg da koble min RE XXX på denne blokka?

Dynabel:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet476.htm

- Nissan 200sx s13 92mod, sort

- Toyota Celica 88mod GT - SOLGT

- Golf III 95 mod. på 18" - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Mulig dette står i manualen, men den ligger på posten sammen med monoblokka mi. Jeg skal hente den etterpå, men lurte på en ting.

Dette er, som nevnt, en monoblokk. Hvorfor er det da 2 par høyttalerutganger på den? Hvordan skal jeg da koble min RE XXX på denne blokka?

Dynabel:

http://www.mamut.com/dynabel/subdet476.htm

Er to utganger som er koblet sammen inni forsterkeren. Dette for å gjøre det lettere å koble til subber med flere spoler evnt flere subber.

Regner med du har to 2 ohms spoler på XXX'n så da ville jeg koblet i 1 ohm. Altså parallellkoblet spolene. Det kan du gjøre med å koble en spole på hver an "utgangene" på forsterkeren.

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, okei. Så da slipper jeg rett å slett å surre ledningene rundt selve elementet fra en spole til den andre. Kjekt :) takk for kjapt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er 1ohm last.

Men hva om han hadde kobler fra - på spole1 til - på spole2, og fra + på spole1 til + på spole2. Også kobler man + og - fra spole2 brokoblet på ampen. Blir det 2ohms last da?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er 1ohm last.

Men hva om han hadde kobler fra - på spole1 til - på spole2, og fra + på spole1 til + på spole2. Også kobler man + og - fra spole2 brokoblet på ampen. Blir det 2ohms last da?

Da blir det 1 ohms last.

Seriekobler du spolene får du 4 ohms last. En sub som har 2 spoler på 2 ohm kan ikke kobles i 2 ohm, med mindre du har to amper som forsyner hver sin spole.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det 1 ohms last.

Seriekobler du spolene får du 4 ohms last. En sub som har 2 spoler på 2 ohm kan ikke kobles i 2 ohm, med mindre du har to amper som forsyner hver sin spole.

Dette får jeg nesten aldri inn i topplokket. Men ok, da får jeg koble min 3004spl slik at jeg får 1ohm last - får mer trøkk da i believe.. har seriekoblet nå nemlig. Trodde det var slik som var "best".

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er to utganger som er koblet sammen inni forsterkeren. Dette for å gjøre det lettere å koble til subber med flere spoler evnt flere subber.

Regner med du har to 2 ohms spoler på XXX'n så da ville jeg koblet i 1 ohm. Altså parallellkoblet spolene. Det kan du gjøre med å koble en spole på hver an "utgangene" på forsterkeren.

Dette gjorde jeg i går. Men det kom ingen lyd :S Jeg har Alpine 9855R cd-spiller. Det lyste på forsterkeren, på "on" eller "ready". Men det lyste ikke på bassjusteringen til å ha fremme i bilen. Jeg har ikke rørt noen instillinger på forsterkeren. Er det noe jeg må gjøre på cd-spilleren? Blei helt paff. Har lest manualen til cd-spilleren og forsterkeren uten lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stusset litt på dette med to spoler selv. Burde man alltid benytte begge spolene i ett element for å få full effekt-tårlighet?

Med andre ord, så kan feks ett 4 ohm element kun kjøres i 2 ohm eller 8 ohm dersom man skal utnytte hele effekten den tåler?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stusset litt på dette med to spoler selv. Burde man alltid benytte begge spolene i ett element for å få full effekt-tårlighet?

Med andre ord, så kan feks ett 4 ohm element kun kjøres i 2 ohm eller 8 ohm dersom man skal utnytte hele effekten den tåler?

Stemmer det. Man MÅ bruke begge spolene på et element som har dette.

Det som var nytt for meg var at det faktisk var 2 minus og 2 pluss utganger på forsterkeren, som er en monoblokk. Men fikk det forklart, så da er det greit.

Sliter fortsatt med at jeg ikke får lyd da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yepp, det er prøvd. Utrolig irriterende feil. Har trua på at det er cd-spilleren, for har tukla litt mye med den uten å vite hva det er. Hehe, er mye rart å justere på. Kan det være at den ikke sender ut signaler under 50hz ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer det overhode ingen lyd? Eller dårlig lydgjengivelse?

Har du sjekket feks polariteten på spolene? Eventuelt prøvd en av de andre signalutgangene på spilleren? Ett annet element på forsterkeren?

Greit å kjøre elimineringsmetoden for å finne ut hvor feilen ligger. Start gjerne i denne rekkefølgen

Element

Kabling

Forsterker

Delefilter

Spiller

Signalkabler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke noe lyd. Hører at forst. slår seg på, og den lyser grønt, som den skal gjøre. Har testet i 1ohm og 4ohm, og koblet på alle mulige måter.

Jeg har testet:

Element - Fungerte på Dynabel BF 450 (ellernoe, modellen under den jeg har)

Kablingen/signalledning fungerte med annen forsterker

Har ikke eksternt delefilter

Spilleren fungerte på basseren til kammeraten min, men det var før jeg fikk mitt element, og før jeg tukla med den :P Har ikke testet etter det.

En ting jeg lurte på er, siden spilleren er litt avansert, om jeg må gjøre noe spesielt med frekvenser osv? Jeg har sett i manualen mange ganger, men står ikke noe om det der. Kan det være at jeg har tukla det til med Crossover eller noe slikt, sånn at det ikke blir sendt ut frekvenser som er lave nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du sender høyfrekvente lyder på en sub vil du høre de (intill en viss grad)

Men du kjører sub på egen subutgang på spilleren? Eventuelt prøv å sett sub'n på en vanlig linjeutgang på spilleren å se om du får noe lyd da. Kanskje sub-utgangen er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider