Gå til innhold

oljete rundt turboen.. er den gåen?

Ranger emnet

Vomaz

Anbefalte innlegg

forrige tråd ble slettet.. så prøver igjen...

har kjøpt meg en 740 tic som skal i en 240..

men det er oljete ved resirkulasjonsventilen og i trøkk røra.. ikke mye, men litt!

og etter 4-5 aks'er så kommer det litt blårøyk..

skal ut med motoren og overhalle den er det beste å kjøpe en ny turbo? eller er det noe å fikse på?

har sjekket oljeåndingen og filteret der var tett, samt det var litt for mye olje på motoren.. (ca 0.3cm over max på peilestaven..)

forrige eier sa han måtte fylle 0.2- 0.5 L olje i mnd :eek:

hvordan turbo skal jeg velge? noen som har en?

er litt olje"søl" under innsuget rundt den sorte boksen/oljeåndingen.. kan hende det kommer ut litt olje fra fordeleren.. men er ikke sikker! motoren kommer ut av bilen kanskje i hælgen, kan knipse litt bilder så blir det letter å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en motorvask og kjør en tur! Da vil du ganske sansynlig se hvor det lekker, hvis ikke kjører du en tur til!

ja, får gjøre det..

jeg tok av trykkrøra og der er var det "tykk/seig" olje.. ikke mye men, det var olje der, trodde at det skulle bare være luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager OT, men hvor mye måtte du ut med for denne 740 Tic'en??

Motoren så mindre strøken ut :P

Edit: Tror konklusjonene din om at tettningen på oljerøret er gåen, er rett. Var mye olje rundt turboen!

jeg syns jeg måtte ut med for mye!! iforhold til hva som er med bilen....

men kommer til å overhalle motoren og lakke litt slik at den ser bedre ut;)

har gitt motoren en sjikkelig motorvask.. !! ble mye likere..

men har ikke fått kjørt den noe så jeg har ikke fått sett etter om det er der den lekker oljen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sjekket oljeåndingen og filteret der var tett, samt det var litt for mye olje på motoren.. (ca 0.3cm over max på peilestaven..)

forrige eier sa han måtte fylle 0.2- 0.5 L olje i mnd :eek:

Bytt filteret (50kr elns hos volvo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at turbo motora tar olje fra der det er lettast å få den om det er tett noen plass, men veit dessverre ikkje om det er tilfelle, var en maskinist på en ferje som sa dette til meg da, hadde mye problemer med b21at'en som eg hadde kom kjukk blå/kvit røyk i eksosen, og det var da han sa det men fekk vekk dette problemet, etter han som var med meg på denne ombygningen ikkje hadde så mye peiling som han sa, teipa igjen enei hullet til oljeåndinga.

Stakk hull i teipen med et skrujern og da forsvandt det, drog en del olje ut i turbinen på turboen, såg slik ut med meg som med vomaz rundt turboen og i slangen til luftfilter og mot ic,

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider