Gå til innhold

Lampe som ikke bør lyse lyser!

Ranger emnet

craxz

Anbefalte innlegg

ja, da var det litt problemer med Rovern igjen, etter å montert ekstralys, sånn ca hele dagen, og disse var klare skulle bilen ut på en testtur! Lysa fungerer utmerket, kjører kanskje 300 meter så begynner lampen CHECK ENGINE å lyse.. første som slår meg er vel at det er noe i samme duren som ALB (ABS)lampa som lyser innimellom, det som skjer da er at abs bremsene slutte å fungere, men da kan jeg skru av tenninga og så starte bilen igjen å abs bremsene fungerer utmerket, forsøkte dette, kjørte yttligere 200-300 meter før CHECK ENGINE igjen begynner å lyse, gjør så et nytt forsøk på å skru av bilen å starte på nytt, jeg kjører da 1 km uten at noe skjer før jeg parkerer hjemme igjen,

Regner med at det ikke er noen med Rover erfaring som kan svare på dette, men Rover 216 GTi er jo så å si en Honda Concerto, og regner med at det er flere hondaer som har denne CHECK ENGINE lampa, noen som har vært borti noe lignendes?

Bruker manualen min er på tysk så den hjelper meg ikke noe i det hele tatt!

Håper ikke at lampa begynner å lyse igjen, men om den gjør det, noen som vet hva den betyr?

- Volvo S60 2.4 BSR - Volvoen! - Mazda Miata 1.6 - Konebilen

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en slår av tenninga i noen sekunder,blir som regel feilminnet slettet fra

EPROM'en. Det at den kommer igjen med en gang du starter opp igjen omtrent tyder på konstant feil. Periodiske feil som kommer og går med ujamne mellomrom er vanskeligere å finne ut av,så fremt den ikke er der der og da du leser av feilminnet på verkstedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en slår av tenninga i noen sekunder,blir som regel feilminnet slettet fra

EPROM'en. Det at den kommer igjen med en gang du starter opp igjen omtrent tyder på konstant feil. Periodiske feil som kommer og går med ujamne mellomrom er vanskeligere å finne ut av,så fremt den ikke er der der og da du leser av feilminnet på verkstedet :)

Ja det hørtes jo lovende ut, vet ikke hva Check Enine lampa betyr ettersom mine tyskkunskaper ikke eksisterer, men tror at det står noe om verksted i den ene settningen som forklarer lampa..

Håper inderlig at det er noe veldig enkelt, eller så blir vel jeg fort fotgjenger!

X Morris Marina 1.3 Deluxe - SPIKER - X Nissan X-trail 2.2 DCI - DRITTBIL! - X VW Passat 1.8 - SOLGT - X Rover 216 GTi 16v Twin Cam - SPIKER - X Mercedes Benz 209D - Russebilen - SOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg fant ut! Når jeg vrir om tenniga uten å dra den helt over slik at bilen starter, lyser jo de fleste varsellamper i bilen inkl. Check Engine, dette har den alltid gjort, og har forsvunnet etter 3-4 sec, nå oppdaget jeg at fra jeg vrir om tenninga til denne Check Engine lampa slukner kommer en "støvsugerlignende" lyd fra motoren, er ikke sikker på om denne lyden har vært der tidligere, har aldri lagt merke til den før uansett, så tror det er noe som har kommet nå.

Noen som har noe ide om hva denne "støvsuger" lyden kan være da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg fant ut! Når jeg vrir om tenniga uten å dra den helt over slik at bilen starter, lyser jo de fleste varsellamper i bilen inkl. Check Engine, dette har den alltid gjort, og har forsvunnet etter 3-4 sec, nå oppdaget jeg at fra jeg vrir om tenninga til denne Check Engine lampa slukner kommer en "støvsugerlignende" lyd fra motoren, er ikke sikker på om denne lyden har vært der tidligere, har aldri lagt merke til den før uansett, så tror det er noe som har kommet nå.

Noen som har noe ide om hva denne "støvsuger" lyden kan være da?

Bensinpumpa.

For å resette computer'n i en bil må du koble ifra batteriet ;)

Når du kjører igang igjen etterpå da vil den lære alt på nytt og om "Check Engine" lampa kommer igjen da ville jeg fått scanna bilen. Jeg har sånn scanner, men bor i Oslo.

Project: "FrostBite" by GSS Motorsports

- 2007 Focus

- 1995 Mustang cab

- 1994 Mustang coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. snakka med verksted på morgenen i dag, 3 ukers ventetid på Rover å Honda, for å lese av feilkoder, fikk tips om å resette, har gjort det, Check Engine lampa kom på igjen når jeg kjørte fra jobb :/

Har et håp om at det kanskje er elektrisk, for når jeg kjørte hjem oppdaget jeg at jeg hadde glemt å skru på lyset, gjorde dette å akkurat i det jeg gjorde det kom Check Engine lampa på, kan jo ha vært tilfeldig, for jeg forsøkte å skru av bilen å starte på nytt også skru på lysa igjen, men da kom ikke lampa opp!

Har troa på at det er det elektriske ettersom jeg monterte ekstralys i hele går, og kobla og herja med det, og det var i går første gang denne Check Engine lampa lyste! Men kan jo seff være tilfeldigheter, men dette er vel heller lite trolig! (har et intenst ønske om det værtfall) ;)

Er det forresten noen med Honda som vet hva det står i instruksjonsmanualen om denne lampa, tysken min er så elendig som den kan få blitt, kanskje noen som kan tysk her, det står:

"Motor.

Leuchtet auf, wenn der Motor untersucht werden muß.

Wenden Sie sich an Ihren Händler!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fritt oversatt: "lyser når motoren må undersøkes. Henvend deg hos din forhandler"

Takk skal du ha :) Sto akkurat det jeg var redd for det sto!

Får prøve å mase meg til en time, er vel neppe å bra å kjøre med den lampa i 3 uker, passa utrolig dårlig, nå som lommeboka er så tynn :/

Men, da er det bare en ting å gjøre *dra å levere lottokupong*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

selv med 5-10 min jobb, så skal de ha betlat for 1 time da så..hehe :) blir glatt 5-600 kr ut vindu det :) hehe

har en honda concerto selv, (utrolig nok..hehe) men jeg har ike hvert borti den lampa der du snakker om!

men om det ikke er noen merkabar feil med bilen, så er det jo ikke noe større problem en kontakt feil et sted vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

det står vel en D16A9 motor i den.. å om den er odb0 eller1 på denne varianten husker jeg ikke.. men det du gjør.... kjør til det lyset kommer på å så stopper du bilen i ei busslomme eller noe... men IKKE skru av motorn.. la den stå å gå.. så går du ut å rundt til pasasjer siden.. å så legger du deg ned og bretter ned gulvteppet fra "torpedoveggen" på innsiden av bilen... bare ta i litt.. den sitter sikkert ikke fast mere en at det er brettet på innsiden av noen plastdeksler..

ECU'en (hjernen) ligger under der føttene til pasasjeren er... så ca mitt på denne store gullfarga plata er det et lite vindu.. i det vinduet blinker det et rødt lys... tell hvor mange ganger det blinker... å så sir du ifra til meg så skal jeg sjekke hva det betyr..

det blinker å så har det en pause å så blinker det koden på nytt å så en pause å kode, pause, kode, pause.... etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider