Gå til innhold

Speedometer/tankmåler funker dårlig!

Ranger emnet

fast_740

Anbefalte innlegg

Hei!:cab

Detta gjelder en 90 modell 740m'm

Speedometeret mitt funker dårlig... når bilen ligger i 100km/t viser den 50... å det er egentli da den begynner å vise noe!

Han jeg kjøpte den av byttet bakaksel før jeg kjøpte den... kan dette være problemet? Hva må jeg evnt gjøre?

Bensinmåleren min er litt hompene... skal ta å måle om det er brudd i kabelen... Men er litt usikker på om det er dette! den funker noen ganger litt... men så slutter den! Når jeg starter bilen funker den, men så daler den nedover igjen...

Noen som har noen råd?

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedometeret mitt funker dårlig... når bilen ligger i 100km/t viser den 50... å det er egentli da den begynner å vise noe!

Han jeg kjøpte den av byttet bakaksel før jeg kjøpte den... kan dette være problemet? Hva må jeg evnt gjøre?

Bensinmåleren min er litt hompene... skal ta å måle om det er brudd i kabelen... Men er litt usikker på om det er dette! den funker noen ganger litt... men så slutter den! Når jeg starter bilen funker den, men så daler den nedover igjen...

Noen som har noen råd?

Ser ut som du og jeg er i samme båt når det gjelder speedometeret :P

På min 88 mod, så var bakakslingen bytta, til en med diff fra en 85 mener jeg det var, og nå viser det helt feil, ligger i ca 80, da viser det 60.. OG i høy fart, så viser det veldig mye lavere.. Men på lav fart, rundt 30 ca virker det som om det viser passelig ret, og så hender det at nåla hopper opp og ned..

Jeg har snakka me volvo, de sa at det kunne vøre det "hjulet" som sensoren leser av ¨på som har for lite eller for mange hull, men har ikke funnet ut hovr mange hull som skal være på en 88 mod bakaksling :/

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen råd?

da har du nok for lite hull i skiva har bilen abs ?

Volvo 850 1996 R-optik

Ex-Volvo 740 Gl 1986

Bakhjulstrekk er som å sette hesten bak vognen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:bump

helpme

må få fiksa det snart... må kjøre til rudskogen uten speedo nå da!!:coplight hvis ikke jeg får fiksa det...

Jeg har vært på volvo nå, og snakka me dem ang mitt problem.

De hadde ikke så veldig peiling på akkurat det der, men jeg vil tro at for min del hjelper det å bytte den "skiva" eller hjulet som sensoren leser av på.

Jeg fikk delenummeret på den skiva jeg trenger for 88 modell, kosta 800 kr ny da men :S Om jeg ikke tar helt feil vil det gjøre susen. De sa også at akslingene varierte så det ville ikke passe helt om hverandre.

Tror jeg skal prøve å bestille et nytt og sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på volvo nå, og snakka me dem ang mitt problem.

De hadde ikke så veldig peiling på akkurat det der, men jeg vil tro at for min del hjelper det å bytte den "skiva" eller hjulet som sensoren leser av på.

Jeg fikk delenummeret på den skiva jeg trenger for 88 modell, kosta 800 kr ny da men :S Om jeg ikke tar helt feil vil det gjøre susen. De sa også at akslingene varierte så det ville ikke passe helt om hverandre.

Tror jeg skal prøve å bestille et nytt og sjekke.

okei...får ta meg en tur til uka...

men mitt speedometer funker ikke i det hele tatt før 100km/t... da viser den 40-50km/t... å når det samtidig er noe galt med tankemåleren, tenkte jeg kanskje det kunne være noe med det elektriske? siden begge delene kommer bakfra der....

Biler nå:

1990 740(FK,940 etc)

1973 144(bruksvogn)

1987 740 (bruksvogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei...får ta meg en tur til uka...

men mitt speedometer funker ikke i det hele tatt før 100km/t... da viser den 40-50km/t... å når det samtidig er noe galt med tankemåleren, tenkte jeg kanskje det kunne være noe med det elektriske? siden begge delene kommer bakfra der....

Det kan jo være.. Det skal jeg ikke helt si noe om.. Men skal ikke se bort i fra det.. Går de igjennom sikringer ellernoe? Kan ikke være eir eller noe slikt som gjør dårlig kontakt der da? Nå vet ikke jeg om dem går igjennom sikringer eller noe men.. Kanskje det også kan være dårlig kontakt i kabelsko bak igjennom eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

hehe ja eg har også noenlunde samme problem som dere. både tankmåleren og speedo.. når jeg starter bilen går tankmåleren opp på fult og når bilen er i gang og eg slipper nøkkelen så går den rett ned på null igjen.

og speedometeret mitt funket av og til før men no er det helt døtt. viste rett de få gangene det virket

- Opel Omega B 1998 2.0 sedan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...