Gå til innhold

Har ett spørsmål om dB

Ranger emnet

Johnsen

Anbefalte innlegg

Har hørt at bass ikke skal være no skadelig for hørselen, men det er derimot diskant. Så har jeg hørt at på enkelte konserter eller no sånt så spiller de med 110dB, er ikke helt sikker, men ihvertfall såpass at det er skadelig for hørselen. Da sjønner jeg lite igjen når folk sier at 12" subbene deres oppnår 140dB++... er bass skadelig allikevel, eller er det bare forskjellige måter å måle dB på?

Volvo V70 Summum 2005mod 2.4 (D5 163hk)

Vectra B 99mod 2.0i 16V Johnsens Vectra B

X Vectra A 89mod 2.0i 8V

BCDMST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12" som spiller 140++ db (det er bare tull med unntak at det er en skikkelig basser som Solo X, RE XXX, Cerwin Vega Stroker o.l. i en stor `vented enclosure` i en liten bil).

Målinger på bassere som 12" er i SPL (Sound Pressure Level) d.v.s. bare BASS!!

DB kan også måles med mindre høytalere og diskanter men da er det ikke målt i SPL.

Jeg hadde ett anlegg med 2 x 12" Soundstream SPL som ble drevet av en Soundstream Reference 1000 i en 1988 Mazda RX-7, og den spilte 145 db, og da var det SKIKKELIG TRYKK!!!! Det anlegget vant andre plass i amatør bass konkurranse i Canada. Utrolig liten bil med 1000 RMS i bilen og da var jeg oppi 140++ db.

Det står mye i manuellene til bassere og sånt om hvor skadelig det er for hørselen dersom det overstiger 110 db osv osv, for å være helt ærlig så er det ikke noe skadelig slik at du merker det eller at du blør i ørene. Alt over 145 db SPL i biler er skadelig for hørselen! Da blir du litt svimmel, hodepine, noen får øreblødninger, men da er man oppi 150++ db

Lenke til kommentar
Del på andre sider