Gå til innhold

Forskjell på utforming av bassrefleks-port?

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

For øyeblikket driver jeg og konstruerer en glassfiberkasse som antageligvis skal bli portet.

Jeg lurte på om noen aner om utformingen på bassrefleksen har noen betydning for lyden, eller om det eneste som er viktig er totalt tverrsnitsareal på porten og lengden.

Har litt planer om å lage en halv-sylindret bassport for plassutnyttelse og utseende på kassen.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utformingen har vel i utgangspunktet ikke noe å si, hvertfall ikke i den forstand at noen ikke bør brukes fremfor andre - men jeg har forstått det slik, fra folk som har eksperimentert med det, at porter som er f.eks. veldig smale og brede (1x50cm-aktig) kan fungere som en lenger port i forhold til f.eks. en port på 5x10cm, til tross for at det i utgangspunktet er samme areal.

Dette skal være fordi den smale porten liksom representerer en større motstand enn den andre, og dermed sakker ned lufthastigheten, men om det stemmer, vet jeg ikke... Har aldri testet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt spalte port og "vanlig" rund port i samme areal i "samme"kasse.

Kunne ikke høre forskjel.

Problemet med utforming ligger vel i "puste" lyder. Altså frekvens mesig er det areal som betyr noe. Men kanter og slikt kan lage pustelyder.

Vil tru at F.eks en trakt som begynner stor inne i kassa og ender liten ut. vil "plystre"

Ved halv-sylindret port kan du få en kant. den kan "puste" hvis du ikke buer kanten riktig. må nok bare prøves.

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sugerør senker bare lufthastigheten i porten, det gjør man bedre med en korrekt dimensjonert port..

I følge forskningsresultatet fra Harman-konsernet (JBL, Infinity, Revel, Crown, AKG, dbX, Mark Levinson, Proceed osv) skal det strømningsmessig riktigste være avrundede portåpninger, mindre radie på enden som vender inni kassa enn enden som vender ut. Skal se om jeg finner link til dokumentet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider