Gå til innhold

Hvilke rettigheter har jeg som kjøper?

Ranger emnet

CeeKay

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for nøyektig 2 uker siden en 87-mod MB 230E for 15000 kroner.

Noe som nå for tiden virker å være en ok pris for en slik bil... Men for en halv time siden skjedde det jævlige... Skulle kjøre en kompis hjem etter å ha spillt pc i hele natt, så kjørte jeg innom en bensinstasjon for å fylle på litt bensin, og når jeg skulle løse bilen ut fra stasjonen kom det ett dunk bak i bilen, og nå går den ikke på frem i det hele tatt... Motoren går helt fint, men bilen rikker seg ikke... Snakket med en fra viking, og han mente det er mellomakslingen som er røket..

Spørmålet mitt er: Har jeg rett til å få hevet dette kjøpet?? Er jo bare 2 uker siden jeg kjøpte den... For alle feriepengene mine... Eller har jeg krav på å få det reparert? Har jeg rettigheter i det hele tatt??

Er rimelig fortvilet nå... Jeg er ikke en av de som bare kan sende bilen sin på verksted og ha råd til å betale for det... Og ikke kan jeg skru noe særlig heller.... Dette skulle liksom være det fornuftige kjøpet mitt av en bil jeg kunne ha lenge... i motsettning til alle 5000 kroners bilene jeg har hatt... (alle de varte faktisk mye lengre...) Og så skjer dette...

If it ain't broke, don't fix it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er det med kontrakt da? Det står vel noe som "bilen selges som den står"? Tviler på at du kommer noen vei med dette, da selger ikke kan ta ansvar for evt hva du gjør med bilen i ettertid. Du kunne jo ha kjørt den i en fjellvegg, og klaga på selger at bremsene var ødelagte, og krevd pengene tilbake.. Kommer du noen vei? Neppe... Sånn er det med bruktbilkjøp der du ikke får med garanti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært jeg som hadde solgt bilen (PRIVAT) så hadde du ikke fått fem øre til reprasjon(er). Det vil jo si det samme som at hvis jeg selger min 82 Ford Fiesta 1,1 og motoren går 5 dager etter du har kjøpt bilen, så skal jo ikke jeg betale motor.. Hadde du kjøpt hos forhandler og de hadde gitt garanti, da hadde saken vært annerledes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først bør du jo konstatere hva som er galt, det er ikke sikkert det er noe dyrt? Og å bytte mellomaksling klarer du, garantert! :) Det er fort gjort, brukt mellomaksling får du for 500-1000 på høggern, så demonterer du den selv der, så vet du hvordan du gjør det til senere, eller hur?

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ligger dårlig ann, hadde en liknende sak som jeg sendte til forbrukerrådet for et år siden (motoren røk etter 30 mil, selv om i annonsen sto det i god stand). Jeg tapte på samtlige punkter! :S

I am going to find myself. If I get back before I return, keep me here.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det å kjøpe bruktbil uten garanti... Må jo regne med utgifter på en såpass gammel bil, dette her kunne ha skjedd om tre mnd og ikke tre uker, så du har nok bare hatt litt uflaks der og da bare, og sånt skjer... Og klage til selger er ingen vits, så sant han ikke er en kjernekar som synes synd på deg...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkte litt i dag. Og i følge den nye forbrukerloven har jeg visse rettigheter. å skrive "selges som den står" i kontrakten er ikke gyldig på noen som helst måter. Snakket med en mekaniker i dag, og han sa det at de hadde vært nødt til å merke detter tidligere, det er en slitasje fra gammelt av som de tidligere har prøvd å fikse, uten hell. Og slikt er selger pliktig å opplyse om. Det er forresten kardangklokken som er gåen.

If it ain't broke, don't fix it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du kan få et verksted til å dokumentere at dette er en gammel feil, og at den har vært forsøkt reparert tidligere, så stiller du nok forholdsvis sterkt.

Alle forhold som antas å ha innvirkning på en handel bør/skal informeres om før kontrakt inngås. Spørsmålet er om vedkommende har eid bilen når feilen tidligere ble forsøkt reparert.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med karen og fortelle hva som har skjedd. Be om at dere finner en god løsning på problemet, og si også at verkstedet har påpekt at dette var en feil som tidligere er blitt forsøkt rettet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt han dekke halvparten av kostnaden.

Edit:

MEN dersom feilen er blitt rettet tilstrekkelig tidligere, ville jeg som selger ikke gått med på å betale noe. Hvor langt har bilen gått?

Husk at en bil koster mye mer enn bare innkjøp.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen er det med kontrakt da? Det står vel noe som "bilen selges som den står"?
Undersøkte litt i dag. Og i følge den nye forbrukerloven har jeg visse rettigheter. å skrive "selges som den står" i kontrakten er ikke gyldig på noen som helst måter..

Det ska stå, selges som rep.objekt eller delebil om selger skal ha alt på det "trygge" :)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider