Gå til innhold

påtide å forklare Hvor/dan man instalerer en Turbo

Ranger emnet


VentoCL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet hva en turbo er, Det er en slags Ventil som drives av eksosen fra motoren, som skal sprute mer bensin luft i bilen (riktig?). Men hvor og hvordan instalerer man denne ? For ekselmpel denne her : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Volkswagen-golf-jetta-1-8l-polished-turbo-manifold_W0QQitemZ170005866194QQihZ007QQcategoryZ33742QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Og hva er en wastergate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha en eksosmanifold der all eksosen fra sylindrene samles og går via turboen for at den skal spinne, masse rør fra turbo til innsug, styring, smøring osv :) :)

 

masse rør fra turbo til innsug? hva slags montering er det du har holdt på med? hva slags styring er de du snakker om? smøring er jo ett rør/slange inn og en retur til bunnpanne. Orker ikke forklarer hvordan du skal montere, ta heller å søk, finns mange tråder om montering av turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet hva en turbo er, Det er en slags Ventil som drives av eksosen fra motoren, som skal sprute mer bensin luft i bilen (riktig?). Men hvor og hvordan instalerer man denne ? For ekselmpel denne her : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Volkswagen-golf-jetta-1-8l-polished-turbo-manifold_W0QQitemZ170005866194QQihZ007QQcategoryZ33742QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Og hva er en wastergate?

 

Hei.

en slags ventil...ville heller sagt en

vifte/turbin:)

Bilde21752.jpg

95 Golf 3

94 Audi 80 competition, oppe å går med megasquirt

85 Volvo 740

88 Volvo 740 delebil

87 Volvo 240 Stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet hva en turbo er, Det er en slags Ventil som drives av eksosen fra motoren, som skal sprute mer bensin luft i bilen (riktig?). Men hvor og hvordan instalerer man denne ? For ekselmpel denne her : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VW-Volkswagen-golf-jetta-1-8l-polished-turbo-manifold_W0QQitemZ170005866194QQihZ007QQcategoryZ33742QQrdZ1QQcmdZViewItem

 

Og hva er en wastergate?

En turbo er er en turbin som drives av eksosen på bilen.

Når turbinen på eksos-siden spinner rundt, driver den en annen turbin på 'andre siden' av turboen, som dytter luft inn i motoren.

Mere luft tillater mere bensin.

 

Wastegaten slipper eksos forbi eksos-turbinen, slik at turboen ikke skal lade for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting ang. smøring og oljetilførsel..

Returen går til bunnpanna, det har jeg skjønt, men hvor er det best å ta olja fra da?

 

Enkleste er å rett og slett skru ut oljetrykksføleren i blokka, sette på et y-ledd og dra et rør derfra.

Andre enden av y-leddet kobler du bare tilbake i oljeføleren:-)m'm

-Celica GTi

*Volvo 940 TIC

*91mazda 626 2.2i,

*87Volvo 240(rund-velt)

*85Ford Escort(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart det du sier der. Men å montere turbo er jo ikke bare å slenge inn ny mainfold, og dra opp noen olje slanger og bøye til noen rør.

 

Det er mye mer som skal gjøres før bilen skal få noen spesiellt mye effekt ut av en ettermontert turbo. Elektronikk etc etc.. Er en ganske stor jobb. Så hvis du ikke helt visste hva en turbo var, så fraråder jeg deg ifra å i det hele tatt prøve:P

Men har du noen kompiser som kan det, så kjør på!

Eneste du skal tenke litt på er at turbo=mye mekking+mye ødelagte deler før det blir bra!

 

En wastegate er forresten en slags ventil som slipper ut overtrykket fra eksosen, sånn at det ikke blir spike'ing i motoren. Som igjen kan sørge for at bilen blir parkert i laaang tid.

My new cars goes 0-60 in 38.2, with the new tailpipe styling end it does 38.3! I am soooo fast!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smartturbo.jpg

 

Her er ihvertfall en tegning til deg, som kanskje gjør det lettere og forstå. Så kan jeg jo følge på gjengen og forklare til deg jeg også, på min måte.

 

Eksosmanifolden på en turbobil er bygget på en litt annen metode enn en bil uten turbo, den er bygget på den måten av eksosen skal flowe bedre mot turboen. Så når den eksosen treffer turboen driver den en turbin og får den til å spinne irundt. Denne turbinen er festet i en aksling som driver en separat turbin på motsatt side irundt. På den måte suger den separate turbinen irundt frisk luft fra luftfilteret, samtidig som eksosen drar sin kos ut av eksosanlegget på sin side.

 

På eksossiden av turboen er det også festet en wastegate, som slipper ut overflødig eksos, slik at ikke turboen skal lade for mye luft. Denne blir stilt inn på x.x bar ladetrykk. Det finnes også ekstern wastegate som fungerer på en annen måte, men som også ikke er så vanlig på produserte biler, så det forklarer jeg ikke her.

 

Når turbinen spinner inn luft så fortsetter den friske i rørgatene og videre gjennom en intercooler som kjøler ned luften enda mer slik at den kan ekspandere mest mulig i forbrenningskammeret når den kommer dit. Ut i fra intercooler går den som sagt i forbrenningskammeret.

 

Alt dette skjer med at man gir gass, så når man slipper opp gassen, altså stenger gasspjeldet (på bensinmotorer vel og merke), så vil ladeluften møte en vegg, og den lufta som møtte veggen må gå en plass. Og nå går det jo sport i å montere noe som heter dumpventil, som slipper ut denne luften og lager "ptsjjjh!" lyden. På den måten forhindrer den at luften går tilbake til turbo og får turbinen til å "stalle". På den måten forhindrer man da med andre ord at man slipper å få den til å spinne fra bunn av, altså da med dumpventil så vil den turbinen fortsette å spinne til neste gasspådrag.

 

Tror det skulle gå greit å forstå dette isamsvar med tegningen. Har ikke montert en turbo i praksis. Men jeg forstår det slik.

Bil kommer etterhvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men elektronikk? Holder det ikke med å bytte LMM, kjøpe chip, eventuelt større dyser eller sette på bensintrykksregulator? Er det så mye mer som skal til? I chipen så ligger jo alt man trenger, algoritmene til bensin/luft, fortenning, hvor mye bensin som skal inn per slag osv. Skal man ha datasprut blir det jo mye mer, må mappe etc. Ved en lett turbotrimming så er vel ikke elektronikken så forferdelig innviklet? eller?

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kjem alt ann på motorstyring. Som nemnt kan man bytte LMM for å kunne måle ei større mengde luft uten å komme over måleområdet til den orginale LMM og kompensere for ein større LMM's oppløysing ved å bytte til ein chip som oppfatter større mengde luft per volt.

Om noken leverer chiper egnet for dette aner eg ikkje.

 

Men i tillegg vil man også risikere at dysene blir for små for å gi nok bensin til økt luftmenge og dersom man bytter dyser gir dei nye da like mykje bensin per åpningstid eller klarer den orginale ECUen å behandle lengre åpningstider av dysene? Og så må eventuelt lagast chip som kompenserer for dette også.

Og så spørs det om bensintrykksregulatoren klarer å jobbe med både vakum og trykk før den går i endeposisjon.

Og dersom man har gammal stifttennsystem som er vakumstyrt spørs det også om denne vil gå i endeposisjon ved trykk.

 

Altså skal man montere turbo må man først sette seg inn i det grunnleggande prinsippet og så undersøke merkeforumet for sitt bilmerke og finne ut kor begrensningane går på sin bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår