Gå til innhold

Volvo 945 tic

Ranger emnet


kungen89

Anbefalte innlegg

Hei!

 

for ei stund tilbake så kjøpte jeg en volvo 945 tic (B230FT), så har jag lyst på litt mere "power" i den, ca 240-260hp. noen som har forslag til va jeg skal gjøre. er egentli ganske fjærn når det gjelds biltrimming....:hello:

1993 Volvo 945 TIC (B230FT)

 

Boller og brus, pupper og mus, men ingenting er som general snus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

for ei stund tilbake så kjøpte jeg en volvo 945 tic (B230FT), så har jag lyst på litt mere "power" i den, ca 240-260hp. noen som har forslag til va jeg skal gjøre. er egentli ganske fjærn når det gjelds biltrimming....:hello:

 

 

Første alternativ: (ikke så veldig dyrt): Chip, større eksos, power filter, skru opp turbo trøkk osv..mellom 200hk å 230hk.

 

 

Andre alternativ: (koster litt mer):større turbo, større IC, større dyser osv mellom 250hk å 300hk

 

Siste alternativ: (Dyrt): datasprut, 16v topp eller 531, smidde råder å stempler+++++osv 500hk++

 

 

MEN!!! for all del ikke glem understell. bilen ligger ikke drit bra på veien med 250hk. den ligger faktisk dårligere.

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tåler turbo å IC mye trykk da?? må jeg ha ny WG? jeg vet det er et dumt spørsmål men hvor ligger chippen? eller hjernen hvor den skal settes inni?? noen som har bilde av den og hvor den ligger??

1993 Volvo 945 TIC (B230FT)

 

Boller og brus, pupper og mus, men ingenting er som general snus!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tåler turbo å IC mye trykk da?? må jeg ha ny WG? jeg vet det er et dumt spørsmål men hvor ligger chippen? eller hjernen hvor den skal settes inni?? noen som har bilde av den og hvor den ligger??

 

mener å huske at FT motoren har mitsu aggeregat? eller var det t3? husker ikke.

 

IC tåler 1 bar i trøkk...står vel på den.

 

chipen ska loddes fast i hjernen som VDZ sier..

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjørte med original chip fra en 94 ft på min fk og kunne lade 1 bar uten at den kuttet og uten tenningsbank

 

 

hvis du lada 1 bar så hadde du vel ikke en FK turbo? eventuelt om du hadde bytta huset på WG? en FK turbo klarer vel ikke mer en 0.5 el.no.

 

å hvis du hadde bytta turbo å satt på en FT hjerne så har du "bygd" om til FT siden det er de to tinga som skiller på lav å-høytrykk turob motorene..

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du lada 1 bar så hadde du vel ikke en FK turbo? eventuelt om du hadde bytta huset på WG? en FK turbo klarer vel ikke mer en 0.5 el.no.

 

å hvis du hadde bytta turbo å satt på en FT hjerne så har du "bygd" om til FT siden det er de to tinga som skiller på lav å-høytrykk turob motorene..

 

 

EN FK turbo klarer mer enn 0.5 bar, men det som er gjort er att wastegate staget ikke er justerbart, men man kan lade 1,2-1,3 med en fk turbo!

Det finnes 2 typer biler: NYE og GAMLE VOLVO`r

Volvo 945 Turbo, Team Long Roof Racing:)

 

x - Volvo 240 GL

x - Volvo 240 DL, ble TIC

x - Volvo 245 LRR(Long Roof Racing)

x - Volvo 740 GLE automat (vrak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En FK motor, har en like bra/"lik" turbo som en FT motor, eneste forskjellen på disse to motorene er WG`n (altså turbotrykket de kjører på) og evt de to forskjellige merkene du har på turbo`n, Mitsu og Garrett...

 

Og chippen loddes ikke inn nei, den sitter i en løstagbar sokkelen i hjernen...

 

Det billigste trimalternativet som gjør at bilen din blir en del kvassere er;

Chip (f.eks EcoMax fra vikingchip)

3" Eksos fra turbo og ut

Ny WG (for stabilet og jevnt ladetrykk)

Evt en kvassere kam

 

Med dette her, så kan du greit havne på rundt 190-200HK med orginal turbo og IC, og en grei forbedring med NM, som du merker godt...

 

Er du ute etter mer HK og NM, så er turbo oppgradering og ny IC et godt sted og begynne...

 

 

FT motoren går på ca 0,5 i trykk mens FK`n går på ca 0,3...

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv alu cooler da. den tåle opp t 400hk.

Det spørs fra cooler til cooler hvor mye den tåler i ladetrykk..

 

Effektiviteten / airflow, etc. vil også variere..

 

ps. jeg mener da type til type.. Mente ikke produksjonsavvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår