Gå til innhold

Regler for godkjenning av veteranbil HASTER

Ranger emnet


baileys

Anbefalte innlegg

Hei dere, trenger litt hjelp av dere som har peil på veteran.

Skal kjøpe meg en vinterbil, og vil helst ha en veteran-volvo. Dess er veteran billig å eie. SÅ jeg lurer på:

 

1. Er det slik at bilen må ha orginal motor hvis det skal være mulig å registrere den som veteran? For eksempel, kan en 79mod b21 ombygges til turbo og samtidig være godkjent som veteran? (mht forsikring osv).

 

2. Er det begrenset kjørelengde på en vanlig veteranbilforsikring? (Jeg har en bruksbil ved siden av i samme forsikringsfirma)

 

3. Er det slik at bilen må ha orginale deler/utseende for å vere registrert som en veteran? Altså ingen usa-front på 240'n?

 

Og til slutt, noen som vet om 240'n kom med b21 turbo i '77 orginalt? Altså med andre ord, om denne bilen er orginal? http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospect.pl?nr=1161862&username=

 

Takk til alle som gidder å svare på noen eller alle spørsmålene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen må være 30 år gammel før den regnes som veteran, dette er en regel som kan risikere å forsvinne.

 

du kan gjøre hva som helst med bilen bare du har papirer på det og/eller biltilsynets velsignelse, og du vil slippe årsavgiften (er vel en avgift for veteran biler riktignok)

 

MEN forsikringsselskapet har mange regler, noen godkjenner ikke ombygging overhodet, andre krever at du har en annen bil i tillegg til veteran bilen.

Noen krever at bilen kjøres til og fra treff eller andre turer med nødvendige mål (dvs ikke råning osv)

Det er også noen som setter grense på 800km kjørelengde o.l.

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forsikring er det helt opp til selskapene selv å sette reglene, har ingenting med selve godkjennelsen å gjøre.

 

Skal du slippe årsavgift må bilen være 30 år eller eldre. Hva som aksepteres fra biltilsynets side av modifikasjoner er jeg usikker på, men er vel først og fremst alder på chassiet som avgjør om bilen er veteran eller ikke. (F.eks på custom motorsykler er det nok at ramma er gammel nok).

 

Skal du spare penger på forsikringen også så vil nok bruk som fast vinterbil bli akseptert av f.eks LMK. Men finnes en rekke andre som kan gi tilbud på forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for svar begge to. Har et spørsmål, ser på en '77 244 med orginal motor, men skiftet girkasse. (4 til 5 trinns) Fronten og hekken er ombygd til nyere utseende. Tror dere jeg vil få denne godkjent som veteranbil, mht til forsikring osv? (jeg har bil ved siden av) (tenkte jeg skulle avskilte den og registrere den som veteran over nyttår)

 

Takk til dere som svarer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vil automatisk endre status til veteran den dagen den blir tredve år(med mindre denne regelen forsvinner)

Skal du derimot ha såkalt LMK-forsikring(veteranforsikring) er det verre. da må den være klin original...

årsavgifta slipper du uansett

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den vil automatisk endre status til veteran den dagen den blir tredve år(med mindre denne regelen forsvinner)

Skal du derimot ha såkalt LMK-forsikring(veteranforsikring) er det verre. da må den være klin original...

årsavgifta slipper du uansett

 

Jeg er forvirra. Har kjøpt bil nå, en '77mod 242 L orginal. Den er første gang reg. 1.6.1977. Er den veteran fra nyttår eller fra første juni?

 

 

Og spm nr 2: Må jeg vente HELT til den dagen den blir veteran for å slippe omreg. avgifta? Jeg må betale om jeg så vil omregistrere såp sent som desember??

 

Takk til alle som svarer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 71 modell Roadster.. Har veteranforsikring på den (5000km) og delkasko, betaler 620,- i året.. Det er hos Vesta.. Men vær klar over at det er stor forskjell på selskapene, IF skal ha bilder på at den er helt orginal før man får veteranforsikring osv.. så sjekk litt rundt på selskapene så får du nok svar..

2000 VW Passat TDi 4-motion

2001 Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dette var det jeg mente med spm. 2:

 

Og spm nr 2: Må jeg vente HELT til den dagen den blir veteran for å slippe omreg. avgifta? Jeg må betale om jeg så vil omregistrere så sent som desember??

 

(JEG VIL IKKE VENTE HELT TIL NYTTÅR!!)

Noen måte å lirke seg rundt systemet på? Eller kan de virkelig kreve full omreg.-avgift i desember, 14 dager før den blir fritatt?

 

Fint at dere svarer folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Dette var det jeg mente med spm. 2:

 

 

 

(JEG VIL IKKE VENTE HELT TIL NYTTÅR!!)

Noen måte å lirke seg rundt systemet på? Eller kan de virkelig kreve full omreg.-avgift i desember, 14 dager før den blir fritatt?

 

Fint at dere svarer folkens!

 

Siden vi snakker Norge, så Ja..

2000 VW Passat TDi 4-motion

2001 Skoda Octavia TDi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår