Gå til innhold

Borring av 230 blokk.

Ranger emnet


SATYR

Anbefalte innlegg

Hvor mye er det forsvarlig å borre en 230 blokk som skal brukes til en lett trimmet sugemotor?

Hvor mye er boringa orginalt?

Og til slutt: er rådene på a og k motorene like?

 

Har kjøpt meg en 740 delebil med b23e motor som skal inn i arbeidsbilen.

Desverre med 398 toppen da men det får greie seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt borre til 97mm på en sugemotor, men hvis den bare skal være lett trimmet ville jeg gått for største overdim (96,6mm), og brukt B230A stemplene som er flate på toppen. Angående rådene ville jeg byttet til 89 mod eller nyere, holder fint til sugis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Blir det ca 2,5 liter med 96,6 mm borring?

Hvor er det billigst å kjøpe stempler? Og hva slags kam er det best å bruke? Er ikke snakk om porting og slikt, bare plana topp og mere volum for å få bunndrag. Lurte på å høvle toppen et par mm.

Ble jammen mange spørsmål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroking er jo ei løsning....

Skal vere billig som mulig helst! Driver med 242 samt litt husprosjekt også. Har bare lyst til å kose meg litt mere når jeg reiser til og fra jobb. Men langslagsveiv og mye borring hadde vært best! Sitter en sur b21a i bilen nå, men med gamle piggfrie vinterdekk blir det litt artigere da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... skulle nå tru det hadde vært like greit å hivd inn en ft da... trur det blir billigere for å si det sånn..hehe

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... skulle nå tru det hadde vært like greit å hivd inn en ft da... trur det blir billigere for å si det sånn..hehe

Blir ikke så dyrt vil jeg tro. 6-7 lapper kanskje. Bare et eksosanlegg til turbo koster vel 4 lapper(?). Donorbil med det meste jeg trenger får jeg jo gratis da jeg skal gi vrakpant for den. (pumper, topp, innsprøytning ovs) + at jeg har litt deler liggendes. Det som koster er borring, stempler og lager/pakninger.

Ny clutch må jeg ha lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et eksosanlegg til turbo koster vel 4 lapper(?).

Ny clutch må jeg ha lell.

 

Og det eksosanlegget som er der standard er ikke noe toppers til en sugis heller..

 

Du får mye mer for penga med en FT motor. Hva skal du gjøre med bensintilførsel på sugisen da? chipping av sprut til sugis er ihvertfall ikke verdt penga.

 

Så bør du gjerne ha en forsterka clutch på sugemotoren også, det slipper du på turbomotoren (til en viss grad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo lett trimma fter i sverige som gir deg betydlig mer gamp enn den borringa... Jeg tror ihvertfall det er et bedre alternativ men... Uansett så er det dyrere å bygge suge, hvis du skal ha ut samme effekt som i en ft....

Trur ikke det er allverdens å tjene på å borre opp te 2,5 suge uten å porte, webere, grenrør osv... Mye fuel bruker det også...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en sliten b21a. Planen er å sette i en b23e fra 84 med den innspruten som er der. Jeg er ute etter litt mere krefter til en billig penge. BILLIG! Gidder ikke skifte eksosanlegg, porte ovs. Jeg vil bare ha en motor som er bra og går bedre i 245'n. Men mere volum må da merkes på dreimomentet på en slik motor selv uten porting og eksos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et lite regnestykke: vist jeg hadde kjøpt en ft i sverige til 5000 ville det ha kosta meg 1500 å henta den. En ft motor til 5 lapper er kanskje ikke komplett. Kanskje turboen er sliten- +5000. Kankje blokka er så slitt at den må borres- +?lapper. Eksos- 4 lapper. Det baller fort på seg. Jeg har bygd en 240 med fk motor så jeg vet hva det kan innebære av ekstra kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta et lite regnestykke: vist jeg hadde kjøpt en ft i sverige til 5000 ville det ha kosta meg 1500 å henta den. En ft motor til 5 lapper er kanskje ikke komplett. Kanskje turboen er sliten- +5000. Kankje blokka er så slitt at den må borres- +?lapper. Eksos- 4 lapper. Det baller fort på seg. Jeg har bygd en 240 med fk motor så jeg vet hva det kan innebære av ekstra kostnader.

ja, det er av og til billigere å kjøpe komplett bil...

nå har jeg merket det, for andre gang!

 

hadde vært biligere å hugget en 2.5 960 fra sverige, enn å hentet inn b230ft fra .se.. Det er ALLTID noe jalla, noe som mangler, etc.når du kjøper "Komplett".

 

noen folk burde fått seg en definisjonshåndbok, når de sier "Komplett".

 

så er jo saken den at når du har kjørt i 18 timer og kommet frem i sverige, så kan du jo ikke akkuratt snu og kjøre hjem, når turen koster like mye som motoren :P (overnatting, bensin, autopass, etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår