Gå til innhold

bytte av forstilling...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en volvo 240 uten servo, å et kaross med servo.

Det jeg lurte på er da om det er mye arbeid å bytte over forstillingen med servo til den uten? trenger jeg HELE forstillingen, eller er det nok med bare tannstangen? (det i midten av hjulene lissom). Hvor mange timer tar dette å gjøre for en som kan det? Trenger jeg flere deler? Noe som burde byttes ut mens jeg har forstillingen av?

 

mvh Kim

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Så jeg trenger ikke hele sulamitten lissom?

Hvordan er det med justering av hjulvinkler og sånn? trenger jeg forstillingskontroll etter bytte til servo, eller kan jeg ta det på egen hånd?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok å bruke tommestokk for å justere spissingen, men siden du også forandrer sporvidden med å montere servostyring, så må du på verksted for å sjekke og få justert inn dei andre vinklene slik at dei blir rett, går ikke å ta slikt på øyemål.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger tannstanga, (husk å skru klemmene rundt tannstanga godt fast) pumpa, akslingene med leddene og sikkrings splintene som går gjennom boltene der akslingene er festet. Det er jævla viktig å sette i disse splintene, ellers kan du risikere at akslingene detter av, for de står på splines. Uheldig om du holder god fart om det skulle hende.

Jeg ville anbefalt å stille hjulvinklene med forstillingsapparat. Jeg gjorde det ikke, og bilen slet ut dekkene jævla fort.

 

Hele jobben er gjort på en times tid, med kaffepauser inn i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil opplyse om at det er forskjell på nyere og eldre motorer mtp på reimhjulet på veiva. 4/6-bolt f.eks? Og muligens ulike brakett-innfestinger til pumpa. Er også to typer/slag tannstang. ZF og en til. Da er det også ulike endeledd/kuler på disse. Fint om noen kan utdype og/eller rette på meg. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B230AT: Godt forklart det der.. :) Det skal jeg huske på når jeg skal bytte forstilling. Men at hele jobben er gjort på en time? Med begge forstillingene montert i biler først? Hmm... da jobber man fort.. :P

 

Skody: Ja, vet at det er forskjell på reimhjulet å sånn, men jeg har reimhjul som passer, så det burde vel ikke være noe problem? Den nye forstillingen er fra en 240 GLE 86mod... er vel ikke noe som ikke passer på en 240GL 83 der? :S

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil opplyse om at det er forskjell på nyere og eldre motorer mtp på reimhjulet på veiva. 4/6-bolt f.eks? Og muligens ulike brakett-innfestinger til pumpa. Er også to typer/slag tannstang. ZF og en til. Da er det også ulike endeledd/kuler på disse. Fint om noen kan utdype og/eller rette på meg. :)

 

Selve festene til braketten er vel de samme på alle Bxxx motorer i 240. (?)

Men det er samme tannstang på alle servomodellene. Bare forsjellige pumper.

ZF pumpa, på noen tidligere modeller, har separat oljetank. Saginaw pumpa står på modeller før 1985, den har oljetank og pumpe som èn enhet. Og den siste pumpa(etter 1985) er Saginaw med separat oljetank.

 

Jeg tror ikke brakettene passer om hverandre på de forsjellige pumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår