Gå til innhold

Bilen streiker. (hjelp til feilsøking)

Ranger emnet


btl

Anbefalte innlegg

Bil: Ford Sierra XR4x4, 2.8i Mekanisk innsprøytning.

 

Ja, Jeg kjørte oppover en bakke, og plugselig mister motoren all kraft, akuratt som den ikke får noe bensin, da jeg tråkker inn clutchen, dør den helt. Jeg var ikke så flink til å legge merke til detaljer, men jeg mener at det kom en stygg lyd (skrike/slure/skjærelyd kanskje (jeg husker/vet ikke sikkert)). Jeg mener denne lyden kom 2-5 sekunder før motoren døde. Etter å ha kikket litt i motorrommet, så prøvde jeg å starte den igjen, og da starta den, gikk litt opp i turtall, og døde akuratt som når man slår den av.

 

Nå mistenker jeg mangler bensintrykk. Det kan jo skyldes at bensinpumpa har blitt defekt, ledningsbrudd til bensinpumpa.

 

Kan bensinpumpa bare plutselig slutte å virke?

Kan jeg bruke en hvilken som helst bensinpumpe? fra f.eks en Ford sierra is, eller Volvo 240 K-jetronic?

 

Hva tror dere?

Jeg har ikke fått tid til å feilsøke noe, men hvis det ikke er bensinpumpa, hva kan det være da? Hvor sitter sikringen til bensinpumpa på denne bilen?

 

Hvordan er den mekaniske innsprøytninga til Ford? Hvor høyt skal trykket være?

 

Useriøse svar og ford vitser som f.eks fiks og reparer daglig trenger jeg ikke. Ikke vann ut innlegget mitt med sånt tull. Nå trenger jeg hjelp. :)

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vansklig å avgjøre hvor lydene kom ifra. Jeg rakk ikke å konsentrere meg om det, før motoren stoppet.

Nå gjorde jeg ett nytt forsøk på å starte. Starteren drar motoren rundt, men det skjer ikke noe:( Jeg la merke til at det kom lyder fra dashbordet. Jeg tror det er venstreside/passasjersiden. Lyden er som tikkelyden som kommer, når man setter på blinklyset, men kommer i en ugjevn rytme, 1-2 sekunder mellom "tikkene". Så jeg lurer på om det kanskje sitter ett rele der.. Har denne bilen hjerne? Det er mekanisk innsprøytning. Er det Bosch K-jetronic eller er det noe Motorcraft greier?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha:>

Er det ett vanlig arbeidsrele (30,85,86,87) som man får kjøpt på f.eks bensinstasjon, bilekstra og biltema til nød? eller er det ett k-jetronic rele eller lignende (ikke arbeidsrele)?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det nok Ford eller Bosch. Jeg vil jo helst ha en "stabil" bil, og derfor bruker jeg ingen deler fra biltema på viktige steder:) Det er jo litt kjedelig med havari, hvis jeg må kjøre en dame til fødeavdelingen:)

 

Men da skal jeg bytte det releet på Mandag:) Det er noe dritt å komme til der. Er vel kanskje best å demontere underdelen på dashbordet?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vel kunne å høyra om pumpa går..... eller måle med voltmeter om det er spenning til pumpa....... viss starteren går rundt og ikkje resten???? Eller går veiva rundt??? Det gjorde ikkje mi,, Var ein gong eg hørdte ein tikkelyd og startaren ville ikkje dra rundt... da var det startaren som hadde hengt seg på ein måte.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, nå har jeg feilsøkt litt. Bensinpumpereléet hadde smeltet litt.

 

Reléet har disse punktene:

15 svart

31 brun

1 grønn med rød stripe

87 svart med rød stripe. til bensinpumpa

?? (nummeret har smeltet bort) Rød. Direkte fra +

 

Nå har jeg laget med en løsning med en kort ledning med flate kabelsko i hver ende, og jeg har tvangskoplet bensinpumpa ved å kople sammen Den røde og den svarte med rød stripe. Da begynte bensinpumpa og gå, og jeg kunne starte bilen.

 

Nå sitter jeg og lurer på hva nummer 1 på releet er. Jeg tror det kanskje kan være en impuls som stopper releet. F.eks en impuls som sendes når motoren ikke går, eller at motoren "må" stoppes, fordi noe kritisk har skjedd som f.eks alt for varm motor, mangler oljetrykket, eller for høyt ladetrykk på motorer med turbo, osv.. kommer ikke på andre situasjoner.

 

Jeg regner med at 31 er jord og 15 er tenning. Jeg har ett rele jeg tror jeg kan bruke frem til jeg får kjøpt meg ett nytt rele på ford.

 

Reléet er rosa, også står det Benzinpump på det. Er det noen som har ett slikt relé liggende?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OGså lurer jeg på 2 andre ting.

Er det normalt at Reléer plutselig bare smelter/går istykker?

Er det noen som har koplingsskjema for denne motoren?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevnte at releet smeltet, var det første jeg tenkte på dårlig kontakt.. Hvis strømmen hadde vært for stor, vil jeg tro at ledningene ville røket først.. Hvis jeg var deg ville jeg ha sett raskt over ledningene og passet på de ikke var begynnt å smelte noen steder, før jeg monterte et nytt rele.. Og passe på at de var god kontakt...

I am really not an violent man, but I think I have to kill someone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har begynt å smelte ved "foten" av reléet (der man setter kontaktstykket), også er det litt sot under der ankeret sitter. Jeg mener der man setter kontaktstykket. Reléet har bare smeltet litt. Det er fortsatt helt, men den ene siden dekselet er litt ugjevt/bølgete, pga smeltingen, og halve foten (der man setter kontaktstykket)delen er ugjevn. Der reléet ikke har smeltet kan man se at det er litt rugglete når man speiler det i lyset, men der det har smeltet, er det glatt, om dere skjønner hva jeg mener med det.

 

Jeg lurer på mer angående smeltingen. Hvor kan denne dårlige kontakten være? kan det f.eks skyldes at det er dårlige kontaktforbindelser mellom reléet og bensinpumpa, evt dårlig jordforbindelse til bensinpumpa, eller er det dårlig kontakt mellom kontaktstykket og reléet?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Da blir det nok Ford eller Bosch. Jeg vil jo helst ha en "stabil" bil, og derfor bruker jeg ingen deler fra biltema på viktige steder:) Det er jo litt kjedelig med havari, hvis jeg må kjøre en dame til fødeavdelingen:)

 

Men da skal jeg bytte det releet på Mandag:) Det er noe dritt å komme til der. Er vel kanskje best å demontere underdelen på dashbordet?

 

Tørr du å kjøre dama til fødestua med en Ford? neida den var slem.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by btl

Det har begynt å smelte ved "foten" av reléet (der man setter kontaktstykket), også er det litt sot under der ankeret sitter. Jeg mener der man setter kontaktstykket. Reléet har bare smeltet litt. Det er fortsatt helt, men den ene siden dekselet er litt ugjevt/bølgete, pga smeltingen, og halve foten (der man setter kontaktstykket)delen er ugjevn. Der reléet ikke har smeltet kan man se at det er litt rugglete når man speiler det i lyset, men der det har smeltet, er det glatt, om dere skjønner hva jeg mener med det.

 

Jeg lurer på mer angående smeltingen. Hvor kan denne dårlige kontakten være? kan det f.eks skyldes at det er dårlige kontaktforbindelser mellom reléet og bensinpumpa, evt dårlig jordforbindelse til bensinpumpa, eller er det dårlig kontakt mellom kontaktstykket og reléet?

 

har akk samma feilen på en 86 escort xr3i, mulig dette er en svakhet på ford??

kjøpte nytt på ford kosta 350,- :( ikke så billig heller...men har ikke skjedd etter at jeg bytta til nytt er over 1,5 år siden nå

91' Cosworth 4x4

og 50% eier av en 74 consul coupe

 

X 86 Escort Xr3i

X 90' Sierra 2i CL(X) (sedan)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår