Gå til innhold

koble spiller utenom tenning

Ranger emnet

tikka

Anbefalte innlegg

har problemer med en golf4 gti.

har satt inn en pioner spiller. men man er nødt til å ha nøkkelen i tenningslåsen for at spilleren skal få strøm. drar man ut nøkkelen da slår den seg av, også slettes alt lagret info fra spilleren, og må stilles inn på nytt.

på de kablene som fulgte med spilleren har jeg prøvd og satt en strømtyv/koblet sammen den røde og gule kabelen. men den slår seg fremdeles av når man tar ut nøkkelen.

hvordan kan jeg få fikset dette problemet?

jeg vill at man skal kunne spille musikk selv om nøkkelen er ute av tenningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på spilleren har du en jord, en tenning, og en +12V. det beste er å legge opp ny strømkabl, så er du samtidig sikret at denne er gode nok. sørg også for god jording i samme slengen.

det du gjør er at du kobler spilleren direkte til batteriet på vanlig måte, også kobler du sammen +12V og tenning på spilleren. da holder den seg på uansett hvor mye du vrir på tenningen.

anbefaler absolutt ikke å bruke kretsen til klokken, da denne ikke er laget for å drive noe som helst omtrent, og mest sannsynelig ikke vil klare å drive spilleren pga alt for tynne kabler til batteriet. om det ikke bare var tenningskabelen du tenkte på da?

men tror uansett ikke det er den som er problemet her, ettersom han prøvde å koble den sammen med batterikabelen, uten hell.

så enten er noe koblet feil, eller så kutter tenningen strømmen også på batterikabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vill helst ikke legge opp nye kabler.

Vel, det må du nok!

Hvis du ikke finner ut hva som har skjedd med den gule kabelen (denne skal alltid ha 12+VDC,), må du nok trekke en ny kabel. Det er snakk om en 1,5 kabel som trengs, så dette er ikke noe vanskelig i det hele tatt.. Bare husk å legg en 10A sikring mellom batteri og kabel ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel.. den kretsen som kobles til memory skal vel ikke trekke noe særlig.. selve powerledningen bør på ingen måte kobles til klokke eller noe annet egentlig, men så lenge det kun er memory som nullstilles så trenger man bare å koble memory-strøm til en eller annen krets som har konstant +12V.

Nå vet ikke jeg HVILKEN krets dette skulle være, men jeg kan ikke tenke meg at det er så mye som skal til for å holde på memory...

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han sier han vil spille uten nøkkelen i tenningen, og da hjelper det ikke uansett hvor mange steder man kobler til memory-kabelen, når hovedstrømmen til spilleren brytes når han tar ut nøkkelen.

greit nok at minnet ikke slettes, men han får fremdeles ikke spilt uten nøkkelen.

så eneste løsningen slik jeg kan se det er enkelt og greit å legge opp en ny kabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går greit å koble den gule ledningen til klokka! Dette er kun for holdestrøm, og ikke til effektdelen. Uten fast strøm på en gule, vil minnet bli sletta hver gang du slår av tenninga / napper ut nøkkel.

Det der er delvis pisspreik, er jeg redd :)

På NOEN modeller/merker stemmer det, mens på andre er det "omvendt" - da den gule er til effektdelen OG minnefunksjonen, mens den røde er kun for å slå den på via tenningslåsen.

Personlig kobler jeg alltid konstant 12V på den røde OG den gule, for jeg HATER å være nødt til å ha den forbanna nøkkelen hver bidige gang jeg skal holde på med stereoen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider