Gå til innhold

Løse støyproblem på BMW E39

Ranger emnet


TheBirg

Anbefalte innlegg

Et par spm jeg ikke har funnet svar på her på forumet (men lest trådene)

 

Har nå fått kobblet opp forsterker i bagasjen rett ved siden av orginalbatteriet. Signalet er hentet fra bilens orginale høyttalerledninger til bakhøyttalerene (høyttalerinnganger på forsterker). Og må bruke det orginale uten signalutgang da det er en slik stor teit intregert spiller. (kan ikke bytte den ut da kjørecomputeren er i samme kassa :(

 

Det endte med både sus og støy.

 

Støy, som varierer med med turtallet. Det blir borte når jeg kobbler ifra høyttalerledningene (inn på forsterkeren). Men er kablene i så er støyen der selv om anlegget er slått av og bilen går (se forklaring på det rett under)

 

Sus, som er der med konstant nivå, er der selv om jeg skrur av anlegget (Forsterkeren går via et Rele bak i bilen så den styres av ACC på tenningslås)

OG er der med motoren slått av.

 

Så til mine spørsmål :

 

1. Måtte forlenge de orginale kablene i bilen for å nå frem til anlegget, har dratt de stort sett rett over bagasjen. Er det sansynlig at støyen "kan" være på de orginale ledningene ? Bare at man ikke hører det når kablingen går rett i høyttaler ? Eller ville man hørt det selv om de ikke var forsterket ?

 

2. Kan det komme fra spilleren og at den trenger ny jording ?

 

3. Er det feil å jorde både batteri, forsterker og kondensator på samme punktet ? (alle kabler er tykke nok og ingen er mere enn 20 cm lange) Kan det skape sus forstyrrelser ?

 

4. Kan remote kabelen skape støy ? Med tanke på at den går inn på et Rele ?

 

Håper på noen tips før jeg går igang.

 

Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme hadde jeg og en venn av meg, når motoren er av og forsterkeren er på var det samme lyd, følger motoren, og nesten alt det elektriske som ble skrudd av / på, justert, osv.v. fikk vi høre i høytalerene. vi prøvde med støy filter, men ingen ting hjalp, har til og med prøvd og ta ut hele annlegget, ledninger, osv. og satt det inn på nytt, men ingen ting hjalp. så hvis du finner ut av dette problemet, vær så snill og si ifra hvordan du fikser det.

 

Vemund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par spm jeg ikke har funnet svar på her på forumet (men lest trådene)

 

Har nå fått kobblet opp forsterker i bagasjen rett ved siden av orginalbatteriet. Signalet er hentet fra bilens orginale høyttalerledninger til bakhøyttalerene (høyttalerinnganger på forsterker). Og må bruke det orginale uten signalutgang da det er en slik stor teit intregert spiller. (kan ikke bytte den ut da kjørecomputeren er i samme kassa :(

 

Det endte med både sus og støy.

 

Støy, som varierer med med turtallet. Det blir borte når jeg kobbler ifra høyttalerledningene (inn på forsterkeren). Men er kablene i så er støyen der selv om anlegget er slått av og bilen går (se forklaring på det rett under)

 

Sus, som er der med konstant nivå, er der selv om jeg skrur av anlegget (Forsterkeren går via et Rele bak i bilen så den styres av ACC på tenningslås)

OG er der med motoren slått av.

 

Så til mine spørsmål :

 

1. Måtte forlenge de orginale kablene i bilen for å nå frem til anlegget, har dratt de stort sett rett over bagasjen. Er det sansynlig at støyen "kan" være på de orginale ledningene ? Bare at man ikke hører det når kablingen går rett i høyttaler ? Eller ville man hørt det selv om de ikke var forsterket ?

 

2. Kan det komme fra spilleren og at den trenger ny jording ?

 

3. Er det feil å jorde både batteri, forsterker og kondensator på samme punktet ? (alle kabler er tykke nok og ingen er mere enn 20 cm lange) Kan det skape sus forstyrrelser ?

 

4. Kan remote kabelen skape støy ? Med tanke på at den går inn på et Rele ?

 

Håper på noen tips før jeg går igang.

 

Birger

Hei. Jeg vil tro det var du som var innom meg i forige uke.

Jeg har gjordt lignende oppkobling i e39. Men med en annen forsterker. Det funket helt utmerket.

Gjorde ingen anndre ting en å forlenge høytalerkablene, for å koble den på "høynivå" inngangen på forsterkeren jeg eller. Kanskje det er forsterkeren som lager lydene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det var det, og ser ut til at jeg slenger en tur innom igjen på Torsdagsefta`n så kan du lytte på problemet (og se på resten av føringen) om du ikke har noe imot det.

 

Må innom uansett, så jeg får levert tilbake kabelen jeg fikk låne av deg (takk for det).

 

Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvis det er "uling/piping" som følger turtallet det er snakk om hær, så kan feilen

ligge i dynamoen. Den letteste måten å fjerne problemet er å montere en "støy" kondensator fra dynamoens plusspol til jord(på dynamoen). Disse kjøpes på bil-

stereosjapper. Sjekk også spenningsregulatoren. Er'n slitt kan det gi støy til systemet.:thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår