Gå til innhold

Linjedriver til Phoenix Gold zpa 03

Ranger emnet

partypulp

Anbefalte innlegg

Ta et bilde av høyttaler tilkoblingen og signalkabel inngangen på forsterkeren din.

Selv om denne er brokoblet så maå den ha både høyre og venstre signalet for å funke. Jeg har en følelse av at Typhon har rett og at du ikke har brokoblet og kun har signal inn på en kanal (bare left eller right og ikke begge samtdig)?

prosjekttråd

McIntosh, Focal, Image Dynamics, Planet Audio hybrid rørforsterkere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da har jeg vært ute å sjekka litt.

Det er koblet 1 stk signalkabel.. + og - inn i hver sin respektive kontakt.

Det er koblet 1 stk høytalerkabel + og - på forsterker for den ene subben

og akkurat det samme for den andre subben.

+ og - stemmer også på terminalen på subkassene.

Det han forige eiern sa ang yledd.. det gjaldt signalkablen.. altså 1 kabel fra spiller og inn i et yledd.. yleddet inn i forsterker og andre enden av yleddet inn i andre inngangen på forsterker..

Men hva er vitsen med det? skal både + og - inn i begge innganger på forsterkern da? skjønner ikke helt jeg

DSCF0005.JPG

DSCF0010.JPG

DSCF0013.JPG

DSCF0004.JPG

DSCF0007.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry for seint svar, men her er det ;)

Du kjører i stereo! ikke brokoblet.

Vil anbefale deg å ta en titt i brukermanualen for å se hvordan du skal koble for å brokoble. Nå får hver sub max 300 watt hvis de er 4ohm hver. brokobler du og har en total impedanse på 4 eller 1 ohm vil den yte ca 1200watt tilsammen (600watt per element)

Ellers så bør du lese dette angående brokobling

How and why would I modify my ZPA series amp to make more power into 2 ohms bridged?

Realistically the ZPA 0.5 will do about 1200 watts into a 4 or 1 ohm bridged load. At 2 ohms bridged there is a little catch. You have to understand that the amp's power supply switches between two modes, High Current and High Voltage. That's how it does equal power at 1 or 4 ohm bridged. There is two extra LEDs on the ZPA series which indicate which mode the amp is in: Green is High Voltage, and Yellow is High Current.

In most cases of a 2 ohm bridged load this is what happens. When you are at lower listening levels the amp will stay in High Voltage, (the green led on center circuit board will be lit). But once you start increasing volume the amp will switch in High Current Mode (yellow led will be lit) and your power will be slightly reduced (ie 900 watts ballpark figure). It will try to limit the amount of power the amp can do to remain more stable into lower loads such as 1 ohm bridged. So at 2 ohms bridged when the amp won't provide as much power as 4 ohm bridged. Once the amplifier has switched into High Current mode it will remain in that mode until the system is turned off.

So how do we get max power at 2 ohms bridged? Disable the switching power supply to stay in High Voltage, this is easily done by snipping two diodes underneath the far left IC chip on the vertical board that has the Power LED's on it. It will stay in High Voltage and produce some impressive amounts of power into 2 ohm bridged. I highly suggest you contact Phoenix Gold Technical Support and get the schematic that shows you the exact diodes to cut, if you are thinking of doing this. Of course keep in mind you must have 8 volts of pre-amps input, and a VERY STOUT electrical system to feed this amp the current it needs. A MODIFYING AND RUNNING A ZPA SERIES AMP AT 1 OHM BRIDGED IS NOT RECOMMEND, THIS WILL DAMAGE THE AMPLIFIER.

ellers er jo dette interessant angående inngangsnivået:

What do I need to optimally run a ZPA amplifier in my audio system?

Any ZPA amplifier must have at least 8 volts of signal input voltage. That means you MUST have a Tba transmitter (Tbat) or Professional Line Driver (PLD). If you don't have 8 volts of signal input the amplifier will never reach its maximum output levels. In addition, your car's electrical system must be very strong to handle the current demand of these amplifiers. Simple physics dictates that if you want to provide output power from your amplifier you must consume input power from your car's electrical system. Therefore, 1/0 gauge power wire, and a capacitor are a must with any ZPA amplifier, keep in mind the ZPA series only accept 4 gauge directly, so a distribution block may be a necessity also. If you don't have a fused distribution block you will also need a separate fuse to protect the ZPA amplifier. This fuse is located with two feet of the ZPA amplifier and is rated at 40 amps for the ZPA 0.3 and 80 amps for the ZPA 0.5.

alt dette finner du på http://www.phoenixgold.com/webfaq/ZPA.htm

EDIT: du har jo ikke ZPA0.5, men ZPA0.3, men det samme gjelder tror jeg. Send en mail til PG tech support så får du raskt svar

prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr tittet litt mer på bildene dine nå.

Er det slik at de phonopluggene du har gående inn på ZPA03'en er ett y'-ledd? eller er det en stereokabel fra spilleren?

Hvis det er ett y-ledd fra en mono/sub utgang på spilleren er det korrekt (men husk at du må ha min. 8volt linje styrke for å få maks ut av forsterkeren din, ref quote over)

Hvilken impedanse er JBL GTI subbene dine?

Nå ser det ut for meg om du driver dem i stereomode på forsterkeren.

Husker ikke dette helt så ikke koble som følger før du har fått verifisert det, men for å brokoble bruker du kun venstre pluss og høyre minus høyttaler utgang (sjekk dette). Koble så kabelen fra plussutgangen til pluss på begge elementer. Minus kablen fra høyre utgangen kobler du til minus på begge elementene.

her finer du brukermanualen på ZPA om du ikke har den

ftp://208.187.38.55/Phoenix_Gold/Manuals/Amplifiers/ZPA/zpa2chan.pdf

prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser i posten til Sonus står det på PG sine hjemmesider at ZPA skal ha linjedriver! Selv om det kanskje fungerer uten, så ville ikke jeg risikert og på noen måte ødelegge en såpass bra forsterker med og kjøre uten LD.

Har selv en ZPA0.5 som står med en PG PLD-1 (samme type som Zetec selger), dette fungerer utmerket med den linjedriveren.

-Why Drive When You Can Drift..-

*Nissan SilEighty -92

*Mitsubishi Carisma -96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh se her ja :)

Takk for gode svar gutter!

Den er koblet i stereo ja.. ingen yledd nå.

Her er info om elementene:

Diameter: 12" (0,47mm)

Sensitivity (2.83V @ 1m): 93dB

Power handling: 600W rms

Frequency Response: 20~300Hz

Nominel Impedanse: 4ohms

Voice-Coil Diameter: 4,0" (102.0mm)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajajaj, det ser ut som du kanskje må modifisere ZPA'en din litt siden de elementene koblet parallelt vil gi en 2 ohms last (de er 4 ohm hver som parallelt gir en nominel belastning på 2 ohm). brokoblet vil da forsterkeren veksle mellom high current og high voltage, mens du helst vil ha den til å stå stabilt i high voltage for mest mulig watt. Ta kontakt med PG support og spør om ZPA03 kan moddes slik som ZPA05'en kan. Om den kan de ville jeg gjort det.

Jeg finner dessverre ikke noe godt skjema på hvordan du skal koble, men skjønte du det fra beskrivelsen min?

prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajajaj, det ser ut som du kanskje må modifisere ZPA'en din litt siden de elementene koblet parallelt vil gi en 2 ohms last (de er 4 ohm hver som parallelt gir en nominel belastning på 2 ohm). brokoblet vil da forsterkeren veksle mellom high current og high voltage, mens du helst vil ha den til å stå stabilt i high voltage for mest mulig watt. Ta kontakt med PG support og spør om ZPA03 kan moddes slik som ZPA05'en kan. Om den kan de ville jeg gjort det.

Jeg finner dessverre ikke noe godt skjema på hvordan du skal koble, men skjønte du det fra beskrivelsen min?

Jeg ville heller ha satt den til "High Current" hvis det var MIN forsterker.

"Nå e det ikkje lenge igjen..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha satt den til "High Current" hvis det var MIN forsterker.

Så du vil heller ha litt færre watt når du er på jakt etter trøkk?

Hadde vært fint om du begrunnet det litt mer, siden du vil gjøre det motsatte av hva produsenten anbefaler!

prosjekttråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Btw jeg var ute å kjøpte en referanse cd istad;

" 30 Years´ Fidelity - Kirkelig Kulturverksted " ( har hørt at kirkelig kulturverksted har sylskarpe innspillinger)

Satt meg inn i bilen og fyrte denne opp.

Fytti grisen.. Jeg fikk gåsehud og nesten tårer i øyekroken jeg når jeg hørte hvor bra Morel Dotech 6 MkII. 6,5" 2-way comp settet egentlig spiller.

Dette settet kan jeg anbefale på det aller sterkeste!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider