Gå til innhold

En ny type motor?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Interressant... Men hvis den er så genial, hvorfor har ikke firmaet blitt lesset ned av penger fra OEM's som vil bruke denne designen i bilene sine (altså, å kjøpe rettighetene)? Det må finnes en eller flere haker her.

 

Revtec_anim_color_95.gif

 

EDIT:

Utifra GIF'en ser det ut som horisontal vibrasjon kan være et stort problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan lese om motoren her http://www.revetec.com/?q=

 

Siden de skriver at den ikke har en veivaksling, så tipper jeg at det er en "quasiturbine" .. altså en videreutvikling av wankelmotoren. Den har ikke den gode gamle trekanten som skyves frem og tilbake, men men 4 sider som er leddet. Den er 100% balansert, så vibrasjoner eksisterer nesten ikke.

Den har 4 forbrenninger per omdreining, så litt ekstra effekt får man også.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo slenge meg på bølgen og presentere en motor dere kansje ikke har hørt om :)

 

Den heter Rand Cam Engine

 

Like enkel som genial, besert på rotasjonsmotor prinsippet på en måte. X antall forbrenningskammer plassert i en sylinder formasjon, tar liten plass og kan f.eks kjøres på diesel med sitt kompresjonsforhold på 20:1. Kontinuerlig innsug opg avgass. Forbrenningskammerene er balansert rundt en rotor pluss at rotoren fungerer som svinghjul.

 

Den produserer ca 1hk pr 0.5kg egentvekt.

 

42hpengine.jpg

 

finalengine_320x240.gif

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke en "quasiturbine" motor (som er en rotasjonsmotor) som fungerer slik:

quasiturbine-14.gif

Her er litt mer om hvordan en quasiturbine motor fungerer

 

 

 

Det er faktisk en helt vanelig firetakters (blir til 6 takt) stempelmotor (boxermotor i dette tillfellet) som har byttet ut veivakselen med to skiver som stemplene glir langs.

Fordelen med dette disignet er at stemplene kan være lengere ved TDC (top dead center) og BDC (bottom dead center) og dermed trenger mann ikke overlapp på kamakselen, bedre utnyttelsse av energien ved at man ikke trenger fortenning, bedre fyllings/tømmingsgrad, mindre vekt, osv. Med dette disignet beskriver ducati (med ducati sin verson) 6 takter istedenfor 4 sjekk denne siden:

 

http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?

detail=article&value=theory∂=general&artID=11#top

 

Denne motoren kalles "CONSTANT VOLUME COMBUSTION ENGINE"

ducati sin modell ser slik ut:

fig0.jpg

 

 

Zoom Zoom: den "rand cam" motoren ser ut til og få et stort problem med mange tettninger som slites ut ganske fort akkurat som tidelige wankelmotorer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoom Zoom: den "rand cam" motoren ser ut til og få et stort problem med mange tettninger som slites ut ganske fort akkurat som tidelige wankelmotorer

 

At tettningene slites fort er vel ikke så sikkert, kansje det slites likt med en konvesjonell wankel motor men ikke fortere.

Belastningen på tettningene ser forøverig ganske likt ut med wankel bortsett fra det at tettningene står stille, altså ikke i rotasjon.

Jeg vet ikke om det kan ha en betydning egentlig men hvem vet. kan egentlig se for meg at disse platene må være ganske tykke skal de holde 20:1 i komp og ikke gi etter alt for mye. uansett er det jo et gøyt konsept og det har eksistert siden 1983. Litt gøy at den har 24forbrenningsykluser på en omdreining da, sikkert en syk motorlyd :)

 

Måtte bare føye til litt mere her, klarer ikke og la være og bli engasjert :)

De har en diesel versjon av motoren sin som yter 42hk, den er 30cm lang alle veier og har et turtall på opptill 2000rpm. Den har 30% volum effektivitet mens en wankel har rundt 10%.

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår