Gå til innhold

Tips til montering av anlegg i 406 (Coupe)

Ranger emnet

HOFSOE

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg skal ta å montere anlegget i bilen min selv. (forhåpentligvis med hjelp fra buzz her på forumet).

Men jeg lurer på om noen har noen tips for å få best resultat, hvordan jeg burde gå fram og ting jeg burde la være å gjøre.

I bilen min fra før har jeg en 240W JBL forsterker. Til denne er det koblet 8 høytalere. 6 av disse blir, og 2 blir byttet ut.

De som byttes ut er 6x9 høytalerene i hattehyllen som byttes ut i de JBL høytaleren jeg hadde i 106'en.

Det som skal i bilen:

1 par 6x9" JBL høytalere.

12" sub med kasse Rocford Punch

Macrom 4 kanals forsterker. (litt usikker på watt, men tror det er 150x4)

Cd-spiller - Pioneer DEH-P5600.

Var på bilradiospesialisten å hørte på hvor mye de skulle ha for montering og de skulle ha ca. 3000 kr.

Men han jeg pratet med nevnte noe med at det kanskje ikke var så lurt å sette i de nye 6x9" høytalerene i hattehylla fordi da måtte jeg skru av en plate og noe slik og så var det da noe som gjorde at hele bilen vart helt gelè. Noen som vet hva han mente?

Tenkte jeg skulle kjøpe en ledningspakke hos de, med de ledningene jeg trenger, men er disse ledningene lange nok eller er de sånn "akkurat" passe?

Hvordan ville dere koblet anlegget?

Jeg har lekt meg litt med tanken på å koble 6x9 høytalerene til den 240W JBL-forsterkeren som allerede er intrigert i bilen, og så sette subben på den forsterkeren jeg har. Men da har jeg en ganske grei forsterker til å dra 1 sub, så da begynte jeg å lure på om jeg skulle kjøpt en sub til å ha i bilen. Er dette noen god ide? Eller burde jeg kanskje vente litt å så se om det er ok lyd i bilen?

Håper på mange gode tips å svar! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å glemme å ha noe bak i det heletatt.

Høyttalerne bak får jo bare juling av suben, noe som fører til ulyder, og sperrer i tillegg for at lyden fra suben kommer skikkelig inn i kupèen.

De enkle løsningene er oft de beste om en skal ha det kjapt og ok utført.

Less is more ;)

Knall bil forresten Pininfarina og taliensk design generelt sett er noe for seg sjøl;)

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Kan oppdatere litt.

Mye vil ha mer og faen vil ha fler. Jeg vil ha et enda bedre anlegg i bilen. Men vet ikke helt om jeg skal ta meg råd til det.

Har litt lyst til å kjøpe en Pioneer mediespiller: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1362&PHPSESSID=304299351ed6f931521d1ab16c44d271

Men vet ikke helt om den passer i bilen min, ettersom spilleren ligger skrått innover i bilen hvis dere skjønner. DVS, at jeg frykter at skjermen ikke kommer skikkelig opp.

Men en annen ting jeg heller kanskje vil gjøre, er å sette i en sub til. Men vet ikke om det jeg har allerede holder til å dra 2 subber + 6x9" høytalere.

Og hvis det skulle gjøre det, så ville jeg satt i en sub som den jeg har:

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=955

Og en dobbel subbkasse: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=376

Men ville dere ha en portet eller lukket kasse?

Slik jeg skjønte det på forsterker pakken, så er den på 800W hvis jeg så riktig.

Er dette nok? Hva tror dere? Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet som er viktig her er jo HVA du er ute etter å forbedre. Hva savner du ved det anlegget du har i dag? Lite dypbass? Lite trøkk? Lite spilleglede? For spiss diskant? Liten evne til å spille høyt? For lite detaljer? Dårlig stereoperspektiv?

Vanskelig å gi svar på et spørsmål man ikke har fått ;) Nydelig bil forresten. Jeg er ikke misunnelig. I det hele tatt. :thumb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det han mener med gele er at du eventuellt må kutte i hattehylla, denne er på din bil bygd av stål for å stive bilen. Litt samme effekten som om du skulle kappe taket av bilen om du ser sammenhengen.

Joda, skjønner. Men hvorfor skal man kutte, når de høytalerene som er der allerede er like store som de som jeg vil ha inni. Hvis det viser seg at de jeg vil ha inni er for store, så tar jeg de ikke inni.

ePiFaNT: Jeg har kun høytalere i bilen pr. i dag. Alt dette er koblet til en 240W JBL forsterker. Og ettersom jeg ikke har sub i bilen, så savner jeg trøkket og det å kunne spille høyt.

Subben og høytalerene som jeg ikke har montert i denne bilen enda ga meget god lyd i min tidligere bil, men dette var en Peugeot 106. En betraktlig mindre bil. Og ettersom bilen min er større og sannsynligvis mer polstret enn 106'en jeg hadde så antar jeg at jeg ikke vil få samme effekt.

Og for å ha nevnt det, jeg hører på all mulig musikk. Kan variere fra Rammstein og AC/DC til Riverdance. Hører en del på Trance/techno og hard rock for det meste. (tenkte jeg kunne nevne det hvis det kan være til hjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner. Men hvorfor skal man kutte, når de høytalerene som er der allerede er like store som de som jeg vil ha inni. Hvis det viser seg at de jeg vil ha inni er for store, så tar jeg de ikke inni.

ePiFaNT: Jeg har kun høytalere i bilen pr. i dag. Alt dette er koblet til en 240W JBL forsterker. Og ettersom jeg ikke har sub i bilen, så savner jeg trøkket og det å kunne spille høyt.

Subben og høytalerene som jeg ikke har montert i denne bilen enda ga meget god lyd i min tidligere bil, men dette var en Peugeot 106. En betraktlig mindre bil. Og ettersom bilen min er større og sannsynligvis mer polstret enn 106'en jeg hadde så antar jeg at jeg ikke vil få samme effekt.

Og for å ha nevnt det, jeg hører på all mulig musikk. Kan variere fra Rammstein og AC/DC til Riverdance. Hører en del på Trance/techno og hard rock for det meste. (tenkte jeg kunne nevne det hvis det kan være til hjelp)

Låtvalg spiller liten trille når 80% av lydbildet oppstår fra bak ryggen din! Er ikke noe som er så IRRITERENDE som å få mono lyd fra 1 meter bak deg. pliz! Gå for et skikkelig komposett og f**k bakhøyttalere! ;)

BMW e36 318ia

Nissan Primera 2.0GT

Lexus IS 200 TIC solgt

Renault Laguna 2.0 RT solgt

If I gave a shit, you'd be the first to get it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 106en er det åpent mellom bagasjerom og kupè, det er det ikke i 406en. Sannsynligvis vil du få litt mer "lukket" bass med noe redusert ytelse, men dersom du deler 6x9-tommerne relativt lavt vil du beholde endel trøkk samtidig som du vil kunne spille noe høyere. Om du har skiposeluke i bakseteryggen kan du prøve å plassere basselementet mot denne, men det er uansett lurt å prøve forskjellige plasseringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestemt meg for hva jeg vil gjøre.

Jeg skal sette inn 2 stk sub i min bil.

Men spørsmålet mitt da er om jeg burde kjøpe en dobbel sub kasse, eller kjøpe en enkel subkasse lik den jeg allerede har.

Og hvis jeg skal ha dobbel sub kasse, burde jeg da kjøpe lukket eller ikke lukket kasse?

Denne: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=376

eller denne: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=377

Subbene som skal inn i bilen er 2 stk av denne typen: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=955

Virker dette OK ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Nå er alle ledninger lagt opp i bilen og alt er koblet til. Men jeg får ikke noe lyd ut i subben.

Er det noen som vet hva som kan være problemet? Noen rundt Bergen som kanskje kunne hjulpet meg? Alt skal være koblet på samme måte som jeg hadde i 106'en min og da funket det fint.

Need help!

Lenke til kommentar
Del på andre sider