Gå til innhold

simons eksosstøy :(

Ranger emnet


Morgis

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ser du har lagt eksosrøra inntil traversen under girkassa. Har du noe flex i rørene mellom motoren og dette festet? Hvis det er stivt anlegg, så er vel resonans/ vibrasjoner mellom eksosanlegget og bil mye sannsynlig?

 

Prøv å ligg under bilen og fremkall lyden. Når lyden er lokalisert er det bare å utbedre.

 

Eksosanlegget bør uansett henge i gummi. Dette fordi at rørene blir lengre når de blir varme, ganske mye faktisk. Anlegget må få mulighet til og bevege seg litt.

 

Men pen montering ellers!

Alfa Romeo 75 1,8 turbo

Eibach-Bilstein-Tarox-MTmotor-Colombo&bariani-Powerflex-Pirelli

 

Volvo 740GL herregårdsvogn

Originaledition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

ser bra ut, men er der mykje klaring frå bakken og lavaste punkt på eksosanlegge, blant anna under bakakslingen? blir vell lite og gå på da om bilen er senka osv?

 

Er det ikke stiv bakaksel på disse bilene? Da har det jo ingenting å si om eksosen henger under akselen.. Du kan senke bilen så mye du vil ;)

Døll signatur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simmons mopedpotter kaller jeg de der..er ubruklige hvis du ikke liker støy..hadde du enda hatt turbo hadde jo den dempa litt..med tanke på lydnivå er det best med potter som ikke fløder rett gjennom, men inntak på ene sia og ut på motsatt..men da må du jo ha ovale potter..

som disse jeg skal ha på 242 V8'n..er ikke simmons heller..litt dårlig bilde men..

 

Picture%201098.jpg

 

på den 244 turboen jeg har bruker jeg 2,5" med simmonspotter, men de har større diameter enn dine, kjører en kort potte før bakaksel, og en lang etter bakaksel..har jo turbo så den demper en del oxo..helt normalt lydnivå på min iallefall..

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av meg drev og forsket på dette med lyd på en gammel caprice classic som han hadde, fant ut at tynne lange potter gav skarp knatrelyd, mens potter som hadde større diameter gav dypere buldrelyd på en måte, så vil tro du må øke diameteren

tror ikke jeg kan øke så mye mer nå..

 

Original potten var 2" eller mindre, 1 liten lyddemper, 1 større ved bakaksel og en på tvers bakerst. Dette gav fin lyd.

 

Dette er 2,5", 1 laang lyddemper og 1 kortere lyddemper til venstre siden av blokka (3sylindere)

og det samme på andre siden av motorblokka fordelt på 3 sylindere.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men eneste jeg kan tenke meg at grunnen til støynivået er nok de store dimensjonene som gjør at lyden på en måte bare går rett gjennom når den får fart på seg.

 

Tror det skal fungere å sette en liten spreder inni lydpottene for å få eksosen skikkelig innom lyddemperen før den går videre..

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Ser du har lagt eksosrøra inntil traversen under girkassa. Har du noe flex i rørene mellom motoren og dette festet? Hvis det er stivt anlegg, så er vel resonans/ vibrasjoner mellom eksosanlegget og bil mye sannsynlig?

 

Prøv å ligg under bilen og fremkall lyden. Når lyden er lokalisert er det bare å utbedre.

 

Eksosanlegget bør uansett henge i gummi. Dette fordi at rørene blir lengre når de blir varme, ganske mye faktisk. Anlegget må få mulighet til og bevege seg litt.

 

Men pen montering ellers!

Kjøpte først slike universaloppheng som stod i simons katalog.

Kjøpte 6 stykker av dem, men så hadde butikken liknende saker bare fra noe taiwan greier. Jeg fikk dem istedet. Merket det med en gang da, men tenkte det ikek hadde så mye å si. Der var det lær imellom som kunne fange opp vibrasjoner og bevegelser, men dem revnet fort.. Juggel!

 

Tok ikke sjangsen på flere slike i tilfelle dem ryker mens jeg kjører så jeg kuttet bort læret, borret større hull og skrudde sammen med bolt istedet.

Henger som støpt nå, men var inne på tanken om at stålet forstørres når det blir varmt. er bare festet med klemmer rundt røret så hvis det virkelig vil bevege seg så skal det nok klare det...

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker hvor skuffet jeg var over min simmonspotte, som var større enn dine.. Da var øvrig eksos originalt og bare den 2.5" bak, istedenfor original volvo bakpotte.

 

motor var b19a eller b21a, jeg sjekket aldri hvilken motor jeg hadde, før den ble gitt vekk.. Men, ja.. Som sagt: jeg fikk stygg lyd og endte opp med at ejg gav vekk potten når det kom JT anlegg på bilen. (potten var fremdeles rimelig ny, men i mine ører, duger ikke simmons til gatebruk).

 

Du kan kjøpe deg sånne innsatser du kan justere mottrykk på, som skrues på enderøret..

http://www.vangbo.no

 

http://www.vangbo.no/lyddempere/justerbarelyddempere.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker hvor skuffet jeg var over min simmonspotte, som var større enn dine.. Da var øvrig eksos originalt og bare den 2.5" bak, istedenfor original volvo bakpotte.

 

motor var b19a eller b21a, jeg sjekket aldri hvilken motor jeg hadde, før den ble gitt vekk.. Men, ja.. Som sagt: jeg fikk stygg lyd og endte opp med at ejg gav vekk potten når det kom JT anlegg på bilen. (potten var fremdeles rimelig ny, men i mine ører, duger ikke simmons til gatebruk).

 

Du kan kjøpe deg sånne innsatser du kan justere mottrykk på, som skrues på enderøret..

http://www.vangbo.no

 

http://www.vangbo.no/lyddempere/justerbarelyddempere.php

er noe sånn jeg tenkte å lage...

 

men deter et par her i bygda med simons. dem har knallfin lyd.

Bare fin brumming slik jeg vil ha det. Ikke den høyfrekvent lyden jeg får.

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noe sånn jeg tenkte å lage...

 

men deter et par her i bygda med simons. dem har knallfin lyd.

Bare fin brumming slik jeg vil ha det. Ikke den høyfrekvent lyden jeg får.

brumming er mye værre å kjøre med altså! du blir helt susen i hodet av det! forplanter seg i karrosseriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brumming er mye værre å kjøre med altså! du blir helt susen i hodet av det! forplanter seg i karrosseriet.

men er det jeg liker :)

Er ikke så fan av sånne tåtefløyter som lager rislyd :P

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut til at det er problemet at jeg ikke har lyddemper helt til slutt..

prøvde å sette på original lyddemperen bak på begge. 0 lyd etterpå.

:P nytt problem, plassering bak :S

 

var jo det jeg sa tideligere i tråden.. Ungå lange rør etter siste potte da du får kvass lyd av det..

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår