Gå til innhold

Tom for olje

Ranger emnet


toyota4life

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Klarte å kjøre tom for olje for et par dager siden. Kjørte ikke mange metrene etter jeg merket at bilen bråkte plutselig uvanlig mye og bilen gikk dårligere og det luktet brent. Max 500meter før jeg hadde stoppet. Fylte da på olje igjen, og testet bilen...Etter noen meter gikk bilen som normalt, alt fungerte som det skulle. Kjørte så hjem og parkerte bilen.

Dagen etter kjørte jeg til og fra jobb. Ca. 1 mil hver vei, (for det meste bare motorvei.) Kjørte også litt i byen den kvelden og bilen fungerte som normalt. Idag når jeg skulle ut å kjøre derimot, fikk jeg de samme problemene som når jeg kjørte tom. Stoppet med engang og peilet olje og sjekket temp. Og alt var som det skulle. Kjørte den lille biten hjem igjen og ventet til motoren ble kald for så å peile igjen. Fortsatt var det olje så det holdt....

 

Må jeg nå belage meg på overhaling av motor?

Eller kan det være pakninger, plugger etc?

 

----------------------------------

1998 VW Golf GTI

1994 Toyota Carina 1,6 xli

[x] 1994 Toyota Celica 1,8 16v

[x] 1989 Toyota Corolla 1600 xli 4wd

[x] 1988 Saab 9000 16v turbo

[x] 1988 Toyota Corolla 1,6 XL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det så er oljetrykket som er for lite, så burde du ikke kjøre noe før det er utbedret. Og siden du hører ubehagelige lyder ifra motoren så har du nok fått rådebank ja. Ikke kjør mer før du har skifta rådelager/sjekket om det er mer som er ødelagt.

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en motor går tom for olje og stemplene kjører seg fast pga stor friksjon/varme, så kan det faktisk i noen tilfeller vere nok å fylle på olje igjen. Så vil motoren gå som normalt.

Men det som også kan skje er at stempler/sylindrer/lager, kan ha laget seg nye slitebaner i metallet(skader). Motoren kan starte som normalt når den er kald, men når metallet blir varmt og utvider seg så blir friksjonen for stor igjen. Og da kommer det stygge lyder fra motor`n.

 

Men som du beskriver at det er kun når du gir gass problemene oppstår, så kan det kansje vere at det er noen lager som har tatt kvelden. Jeg vet at rådelagerne er veldig utsatt om de ikke får olje. De blir spist opp ganske fort.

Men se ikke bort ifra at stemplene også har fått skader.

 

Jeg har testa virkningen på en motor som ikke hadde olje, og jeg ble faktisk overasket over hvor lenge den gikk før den stoppa.

Rådelagrene hadde en klaring på en halv centimeter etter eksprimentet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår