Gå til innhold

f sprut på ft motor

Ranger emnet

rogern

Anbefalte innlegg

har handla meg en 98 mod ft motor som jeg ska ha i 240n min. leste den sticky tråden her ang ombygging, men var noe jeg ikke fant ut av. på motorn jeg handla sitter kun "litt" av ledningsnettet. det er tatt av slik at jeg ikke har kontaktene til hjernene.. men, jeg har ett lh 2.4 fra en 240. det har jeg satt på. da får jeg ei blå dysesak til overs. den som sitter under innsuget.. kan jeg bare pelle den av og la kontakta være der? og på toppen på ft motoren sitter det 2 følere under innsuget,mens på f motorn kun 1.. må jeg brukke begge? hva er de egentlig til? tempratur og?

med det samme jeg skriver så spørr jeg litt mer. vet at jeg sikkert kan søke og finne svar der og der, men jeg spørr fordet. hva er de første "trinna" man bør gjøre for og få mer effekt? alle har jo chipper, 3" eksos, filter, skrudd opp trykket.. er det noe annet lurt man bør gjøre? er det vits og bygge større lmm? og hvor mye holder orginal til.. btr og dyser er det vits hvis man ikke skal over 250hk? har lest at man får chipper beregna for større lmm og dyser.. hvor mange hk holder dette til? kommer sikkert ann på chipper osv..

ikke slakt meg hvis jeg spørr dumt,bare funderer litt..

volvo 240 87mod (2,5l 16v turbo på gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blå dysen kan du bare fjerne ja, er noe kaldtstartgreier fra f-motorene, er ikke i bruk på ft, da den utnytter signalet fra toppen.Troor det skal holde å bruke den ene, tempføleren, den andre er en termokontakt til el-vifte(dette er jeg ikke 100% sikker på) men i så fall trenger du ikke den da..3" eksos på en ft er litt overkill spør du meg, hvertfall helt fram, ettersom turboen er pitteliten..ellers er vel sportfilter ok å ha, og justerbar wastegate/bleeder og chip, så har du en knalleffektiv motor med solid bunndrag som du vil ha mye glede av!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har desverre ingen interessange specs.. har akk bgynt "prosjektet" hehe..

er en 240 87 mod med 230 k motor. grått interiør. lesjøfors, lakkert div grill osv, svarte lister,litt stereo, sølvgrønn farge på bilen.

men har jo masse planer sånn som de fleste.

få i ft motorn

få på en haug med understellsdeler jeg har sandblåst og lakkert. (må ha nye foringer først)

bilstein

sperre

svarte compo

stoler

målere

cooler(må jeg jo ha)

må oxo ha clutch og turbo siden d ikke sitter på motoren..blir nok da til og få no større enn den orginale lille mitu snurra og en litt hissigere trøkkplate. ++ alltid noe man vil ha. datasprut, stoor turbo osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger egentlig begge følerene på toppen.... den ene er til Styre-enheten ( Den firkanta-typen) mens den andre (Ser ut som et fotballmål med runde kanter) er til viseren på instrumentpanelet. Sistnevnte MÅ du ikke bruke, men er jævla kjekt å ha da..... :)

Den blå løse kontakten er til Kaldstarts-dysa.. den kan du bare drite i, da den ikke brukes på de nyere FT-motorene.

regner med du har montert inn forkoblings-mostand til dysene? Dette er et must ass... ellers griller du den stakkars Bensin-hjernen din :)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående formotstander så lurer jeg på om lodde inn vanlige motstander og bare ta krympestrømpe over? hvor store motstander eventuelt? eller må man bruke den boksen fra volvo til en tusen lapp?

1976 Scania 80 Super Partybuss * 1976 244 GL * 1978 242 L * 1989 240 Gl * 1991 245 GL * 1994 Nissan Skyline R33 GTS-T * 1997 Volvo 940 LT * 1998 Ford E-350 Econoline Powerstroke *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve størrelsen på motstanden er en ting.... derimot at det kommer til å gå en DEL mer strøm enn feks 15mA gjennom motstanden... DET er et problem!:D:hello:

Så, om du finner størrelsen på motstanden, er du veldig avhengi av at de tåler strømstyrken og spenningen.... ellers er du like langt. Orginalmostandene er ganske store i størrelse, så de må tåle litt strøm :)

Jeg har sett underdimensjonerte motstander..... og de blir rødglødene og tar fyr.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående formotstander så lurer jeg på om lodde inn vanlige motstander og bare ta krympestrømpe over? hvor store motstander eventuelt? eller må man bruke den boksen fra volvo til en tusen lapp?

Lodda inn motstander jeg kjøpte på elfa jeg. funker knall :)

mener det var 6.8Ohm som skal tåle 25w. Koster ca 30kr pr stk på elfa.

Du har jo selv sett at bilen min går (røde 240en som var innom Torshov for å kjøpe batterikabel. hehe).

NB: de motstandene jeg har blir ikke varme engang. så fullt mulig du kan kjøre på motstander som tåler mindre enn 25w, men like greit å ikke ta noen sjanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.. trudde hjernen ga dysene spenning for åpne de jeg.. og at de da ikke tåler det hvis den er for høy.. men da tok jeg feil :P

fikla litt idag og satte i aksel med drev til fordelern og monterte ledningsnett og litt småtteri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer vel det, men når dysene trekker mer enn hjernen klarer og gi, så brenner hjernen seg..

Er vel samme med schwææære høyttallere og smååå forsterkere? :)

Blir bra når du får motorn neddi..!

Handle litt stæsj som turbo og "de resterende delene" nå så. :)

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider