Gå til innhold

Hvordan lage basskasse med program

Ranger emnet

morten pettesen

Anbefalte innlegg

Oversatt av engelsk side via internett

Winisd Pro

Winisd Pro er eske-bygningsprogramvare. En program som installerer på Deres PC, det utstyrer De med redskapene utforme en woofer inngjerding. Download det her http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisdpro (det er freeware).

Programet bruker parametre som De tilfører fra de git ved produsenten, eller fra mål De tatt av woofer. Det kalkulerer de parametre og, sammen med en gitt mengde av eske airspace, former en respons at De venter få fra woofer. Det er akkurat en av adskillige eske-bygningsprogramer som De bruker, men det er fri og relativt lett beherske. FAQ : «Hvorfor gjør jeg trenger en eske-bygningsprogram ?»

Mest woofers, samt subwoofers, trenger en inngjerding i rekkefølge arbeide skikkelig. Mengden, eller volum, av luft i inngjerdingen er kritisk i hvordan woofer gjennomfører. Bruk redskapene git ved Winisd tillater De se hva forskjeller det er med forskjellig luftvolum, og lar De justere lyden til Deres liker ved å lage forandringer i luftvolumet. Og det gir redskapene De utformer en vented inngjerding.

Rekkevidde av denne tutorial

Dette betyr tjene som en startport for folk som som god musikk i deres biler og er kyndig lage det bedre.. spesielt folk som som BASS ...and vil ha den best eske mulig for deres. Det skrevet oppmuntre de som prøvd bruke Winisd i fortiden og ga opp prøve igjen. Jeg utsetter den «snuble blokker» det forårsaket noe av De gi opp på det. Jeg gir noe innsikter inn i hvorfor programet gjør hva det gjør, og gir noen velter på hvordan bruke det til Deres fordel. Ledd inkludert gjennom hele det vises til grafisk illustrasjoner eller til annen informasjonskilder. Med hjelp fra denne håndbok, en bruker lærer riktig tilføre parametre inn i programet, blir forbi den snublende blokker, og forstår programets resultater.

Jeg er en sterk troende ved lese av hjelpearkiver og oppmuntrer all lesere bruke hjelpekapittelet inneholdt i Winisd. Alt jeg sier her inneholder der også men min erfaring vist seg at en overraske stor prosentdel av brukere ikke det visesr til hjelpearkivet finne svar. Noe av det er at de ikke forstår programets forfatter, som er Svensk, og hans beherskelse av den Engelsk språk. Og noe av det er at svaret de leter etter er i en forskjellig kapittel fra hvor de gjennomsøker. Men jeg fortelle De denne nå : Om De ikke det visesr til Hjelp da De blir fortrolig med arbeid i Winisd, denne håndbok ikke hjelper De vellykket fullfører Deres design. De bare slår opp en håndfull av ting, men titt der først før spørring noen slå det opp for De.

Det visst til De nå, om De er en leser av denne forum, som inngjerdingen leker en hovedrolle i hvordan Deres bass lyder. Faktisk, det allment betrakter som DEN mest kritisk del av Deres subwoofer system. Om mere enthusiasts blitt involveredd i den ekstra trinn i bygger deres sunn systemer. ..designing den perfekt inngjerding. ..the lidenskap for audiobil når ny høyder. Denne tutorial, og Winisd seg, ikke drar noen befordring enn designet av airspace i esken, og om vented, inkluderer designet av hava. Former eller dimensjoner av esken ikke betrakter, eller er det visst om woofer brukt i en bil, leilighet, båt eller annetsteds. Det er enkelt (men ikke slik enkelt !) en redskap se hva forandringer i airspace gjør. Denne håndbok ikke dekker all redskapene inneholdt i programet men jeg avklare eller peker ut hovedledningen dummy De bruke. Det er ikke en skritt for skritt tilnærming, men De trå langs akkurat bøtelegger om De kommer seg av på den riktig fot.

Denne tutorial tilrettelegger i kapittler med tittel i dristig trykk ned den venstre søyle. Kapittlene er, i rekkefølge fra denne punkt :

Hva De trenger Arbeide med Winisd Tilfører T/sParametrene Forstår hvordan Winisd «ser» woofer Den «bilde av

lyd» EN titt på Deres arbeidredskaper Fiddling responsen Vented inngjerdinger, uttrykkelig Kilder og programer

Hva De trenger

De trenger Deres PC, som De har allerede om De er lesende dette. Download Winisd proprogramvare og installerer det på Deres PC. De trenger en woofer arbeide med ; uttrykkelig en hvis T/sparametre publiserer og tilgjengelig. Ikke den fysisk woofer, akkurat parametrene ;) Der ikke er noen ytterligere programer nødvendig da dette er en selvstendig anvendelse.

Arbeid med Winisd

åPner programet. Oppstartingsvinduet viser seg toolbar over toppet og en blank diagram med tittelen «overføringsfunksjonsstørrelse». Dette er diagramet Deres woofers respons kommer fram på. Langs den venstre søyle er decibels (lydstyrke i forhold til den 0 ledning) med den rød ledning i midtpunktet på 0, som er flat. Responsen er enten på, ovenfor, eller under den rød ledning. Over er høy. Langs bunnen av diagramet er frekvensene. De ser at den høy vist frekvens er 500, og det er fordi en inngjerding ikke lager noen forskjell i det hele tatt med frekvenser høy enn det. For en subwoofer, Deres mål er fra om 120 til da lav da De får det.

Klikker den ned rullpil ved siden av overføringsfunksjonsstørrelse. En hel bunt av ytterligere diagramer er tilgjengelig, men denne håndbok ser på bare to : Den De har åpen nå og «Bak# babord lufthastighet». Vi se på lufthastighet når vi behandler en vented eske.

Toolbar : Velger ut ‹Ny Prosjekt›. En dialogeske kommer fram med en liste. De går inn i parametre av Deres woofer, så velger ut ‹Ny›. Enda en dialogeske kommer fram og det er her at De lager noen av den mest viktig innganger som De lager i denne program.

Tilfører T/sparametrene

De har Deres woofers parametre. Ser over den ‹førerRedaktør› eske, De se lapper langs toppet og en kontrollfelt på bunnen. Kaller Deres woofer i denne eske, sjekker den ‹auto-kalkulerer› kontrollfelt, da plukker lappen på toppet med tittelen ‹Parametre›. Dette er hvor den først, og jeg tror MAJOREN, snuble blokk forekommer.

Det er en rekkefølge i som gå inn i T/sparametre. (Faktisk, om De lærer] kjenne mere om dem her er en håndbok. En definisjonsliste her, og god info her.) Parametre berører verdien av annen parametre. Winisd kalkulerer noen av dem, eller om det ikke faktisk gjør det seg, det vil ha hva De går inn i nøyaktig passe dets egen kalkulasjon. Nøkkelen går inn i så få parametre som mulig først til De ser hva Winisd ikke kalkulerer. Får det ? Ikke anbringer all parametrene i blokkene ! La oss prøv unngå at først fryktet feileske !

Om De går inn i en antall i noe blokk, det er fargen grønn. Om programet kalkulerer en verdi, det kommer fram i blå. Starte, De går inn i tre verdier i den øverst kapittel og faktisk har nok for en minimal workup.. Qts, Fs og Vas. Men om De har mere parametre enn det, og De skal, ikke går inn i noe antall ennå. For rekkefølgen i som De går inn i parametre, jeg referere nå til hjelpehåndboka, under ‹Bruke Winisd Pro›, ‹Går inn i ny førerdata›. Ruller nedover siden til De ser det. Følger de retningslinjer hver gang De går inn i ny data. Bruker den ‹lapp› nøkkel på Deres tastatur hoppe til den neste blokk når De går inn i parametre, eller hoppe over forløpen blokker. Jeg lærer hoppe forbi blokkerer adskillige ganger mens gåingsinn i data akkurat se om programet kalkulerer noe annet fra hva jeg går inn i.

De legge merke til at når De går inn i, sier, Vas. ..it sier cu ft men Deres verdi lister opp i liter. De lett forandrer seg det i Winisd. Plasserer Deres musmarkør over enheten, det forandrer seg til en hånd, og klikk gjennom til liter (l) viser. Nå går inn i Deres Vas i liter. Det er mere om disse spesiell redskaper i kapittelet «EN titt på Deres arbeidredskaper».

Forstår hvordan Winisd «ser» woofer

FAQ : «Jeg anbringer i all parametrene men jeg fått en eske som sier Mm, Cms, Fs og en annen stoff. Hva gjør jeg gjør ?»

Dette er den fryktet feileske som anbringer slik mange brukere av. Det gir De rekker av parametre$uten informasjon i det hele tatt om hva gjøre med det. Jeg garanterer om De tilfører en komplett liste av produsents parametre inn i programet, De får feilesken. Rekkene av parametre, separeredd ved kommaer, er verdiene som kalkulerer blant seg. For eksempel, om De gått inn i den tre verdier Qms, Qes og Qts, og Qts ikke passet opp med Winisds kalkulasjon til den 1/1000, De får esken. Dette unngår om De følger retningslinjene for rekkefølgen i som gå inn i parametre. Men om De får denne eske, De drar tilbake til førerredaktøren og visker ut en av fornærmelsesverdiene. Om De er ikke sikker hvilken ut av rekken vende inn i en null, akkurat plukker en. I tilfelle Qms, Qes, Qts feil, De drar bak# og høydepunkt Qts, da går inn i 0. Etter at De lappfortid det, De ser den kalkulert verdi kommer fram. Sammenlikner det til verdien De gått inn i, og De ville mest sannsynlig funn som hver Deress ikke gikk inn i til den skikkelig desimalsted eller var .001 (eller der omkring) av.

Congratulations ! De har akkurat overvinner den stor hurdle. De er allerede på Deres måte til beherskelse programet.

Winisd begynner se på Deres woofer fra tiden De gått inn i først settet av parametre. Gir det noe kalkulere og det er hva det gjør. Faktisk, det er en hel bunt av kalkulatorer all knytt sammen inn i en tiltrekkende pakke. Det allerede former en bilde av Deres woofer innen den tid det blitt akkurat en porsjon av de parametre, og det forandrer seg bildet med hver forandring De lager i inngangen.

Ved denne gangen, De wil spart og kalt Deres prosjekt. Parametrene ga Winisd nok informasjon lage en rop på hvordan mye airspace denne woofer får den flat respons. Hus den rød ledning i diagramet ? Det er flat, derfor en respons tegnet langs denne ledning er den flat det er. Det faller av ett eller annet sted, skjønt, og hvor det hovedsakelig er avhengig av hvordan mye luft woofer har bak det, i esken. Audiobil er full med kompromiss. De har bare en definert område i som bygge en eske, og vekt er alltid en betraktning. ..especially når De er på gasspumpen !

Da De ser på den ‹Ny prosjekt. ..’ dialogeske, og klikk gjennom hvor det spør De hvordan mange førere De bruker, De komme seg til en del kalt ‹esketype›. Det allerede kalkulerer EBP (ser det vist ?) og bestemt seg om denne woofer er best i tettet eller vented. Da det laget den mest logisk konklusjon av hva type oppstilling (Q) basert på den flathet av responsen. Dette er en redskap, ikke en konstruktør. Om De vil ha SPL og en høy topp, De forandrer seg det men De vil ha.

FAQ : «Hva er gal med denne Winisd ? Det forteller meg jeg trenger en eske med 35 kubisk føter !»

Programet ikke vet De anbringer det i en bil eller hvordan mye å skille De har. Dette er en standardevaluering-definert ved parametrene. Det ser at den flat respons fått av å bruke 35 cu ft slik godt, der det er ! Men De tenker på dette : Winisd ikke utformer Deres eske ; De gjør. Det utstyrer De med redskapene. Forandrer seg luftvolumet montere den å skille De har og drar fra der.

Den «bilde av lyd»

Sealedwinisd.jpg Her er en screenshot av en subwoofer tatt ut av Winisds database. Denne sub best passer for tettet (EBP av 50.7) og oppstillingen kalkulert for maks. flat amplituderespons. Med andre ord, som SQ som mulig. (Note...when De klikker på disse arkiver De får en mindre-enn-perfekt avbilde. Svever Deres mus på hjørnet nederst til høyre av skjermen lage den ‹utvider seg› ikon kommer fram, klikker det, og avbildet kommer fram full.) Med en tettet woofer, tar legger merke til av esken merket ‹Qtc› i den innlagt dialogeske. Dette er oppstillingen, eller Q, av denne woofer/eske airspace kombinasjon. Om De fremhevet, da forandrer seg luftvolumet prøve adskillige forskjellig volum, De ser denne Q forandring med hver forandring De lager. Verdien av .707 er hva De leter etter her og De får som nær til det som mulig.

FAQ : «Winisd forteller meg bruke 2 cu ft men jeg bare har rom for 1 cu fort. Er denne okay ?»

Slik er den virkelig verden med bil audio#. De bruker programet se på responsen i 1 cu ft og ser hva det forteller De : Sealed1winisd.jpg Når De sammenlikner den to bilder, De ser at den mindre luftå skille lager denne woofer topp enda en decibel og taper en lav slutt. Ser på lav sluttrespons ved å se på den nedre Hz del av diagramet, uttrykkelig på hvor ledningen bøyer seg over den fiolett (F3) ledning. Den punkt betrakter den lav slutt av Deres subs respons fordi på at peker kraften er bare halvdel av hva det er på 0. Ser på Qtc eske ; Q steget til .86 - en stor hopp fra .70 Gjør De aksepterer at om De vil ha SQ ? Ingen, De finner en måte få to kubisk føter. Eller De ser på annen førere i Winisd finne en at har en bedre Q med 1 cu fort.

Bøyd ledningen representerer lyden fra Deres sub i den mengde av airspace. Når ledningstoppene ovenfor den flat 0 ledning, det forteller De at det er mere kraft dra til de frekvenser innenfor toppen enn det er annetsteds. Når ledningen dypper under flat, mindre kraft er produsert. Peakier responsen, den høy den Q, og den mindre musikalsk den totallyd. Det er tider, skjønt, når en peaked respons foretrekker, nemlig når konkurrering i SPL konkurranser. Når maks.kraft er innenfor rekkevidden av kjøretøyets resonant frekvens, sub viser seg være høy på grunn av den ekteskap av lyd i den rekkevidde. Men De ikke bruker denne woofer for SPL comps, De velger enda en.

En titt på Deres arbeidredskaper

Den ene redskap De er allerede fortrolig med er musa og tastatur av Deres PC. De forandrer seg antallet i noe av eskene gjennom hele programet ved å fremheve med markøren og da taste inn verdien av Deres valg. I eksempelet ovenfor, jeg forandret seg 1.98 til 1 cu ft ved å gjøre det. Markøren også fungerer forandre seg verdien av enhetsmål, slik som fra kubisk føter til liter da vi gjorde før. Dette er en stor fordel av Winisd i at De ikke har en separat omdanningskalkulator på lager da De arbeider innenfor programet. Men hey, her er en stor fordi jeg er akkurat føle generøs.

å Seing på hvordan De forandrer seg enheter med musa, la oss dra tilbake til diagramene. De forandrer seg diagramene betydelig. Riktig klikk på diagramet og en liten eske kommer fram, velger ‹Alternativer›. Enda en eske kommer fram og tillater De forandre seg starten, slutt eller enhetstype i noe av diagramene.

Fiddling responsen

Nå at De blir behagelig med å lage forandringer og se at ingenting blåst opp, De starter fiddling med responsen fra Deres woofer. Forandrer seg airspace til adskillige forskjellig volum, vokter diagramet for responsen, og bemerker Q. Fører Deres samme woofer opp igjen på den samme diagram ved å klikke ‹Ny prosjekt›, velger ut Deres fører (det er nå på listen), og klikk gjennom den «Ny prosjekt... ‹dialogeske få uansett hva til uansett hva Deres whims tillater. Forandrer seg fargen av responsen ved å plassere markøren på den farget bar i esken og klikk velge ut enda en farge for andre responsledningen. De sammenlikner noe antall forskjellig volum/oppstillinger på den samme diagram ved å bruke denne metode. multiwinisd.jpg

Vented inngjerdinger, uttrykkelig

Muligens den stor verdi av denne program er at det gjør De i stand til modellere en vented eske. Noe woofers er best som tettet, andre er best som vented. EBP forteller De historien, skjønt det er ikke alltid 100% (antydning : Solobaric vil ha en tettet, men alle ventilasjonsåpninger det). EBP, De hus, kommer fram i midtpunktet av den ‹Ny prosjekt› eske når De først fører opp den ny prosjekt. Det er enkelt en kalkulasjon av Fs/Qes og en antall vist seg. Kappa sub vi så på over hatt en 50.7 EBP, som er withing rekkevidden av en tettet inngjerding. Høy EBPS vanligvis rop for en vented eske. Programet fastsetter den best eske bruke denne EBP verdi ved standardverdi. Men som en arbeidredskap, programet tillater De forandre seg uansett hvilken De vil ha.

Her er en ID sub fra programets database : Ventedwinisd.jpg De ser bildet av lyden ; der ikke er noen topp i det hele tatt i responsen og den lav sluttutvidelse er helt god, med F3 i 20'ss. Mest av grunnen denne sub «titter» som det lyder slik god er forfalt til dets ingeniørarbeid ; resten er forfalt til gi akkurat den riktig blanding av airspace og babord airspace til inngjerdingen. I pic, De ser ventilasjonsåpningsdiameteren av 4" og ventilasjonsåpningslengde av 32».

FAQ : «Winisd forteller meg at hava er 32" lang. Min eske er bare 18». Nå hva ?»

Dette er hvor De arbeider programet få den best respons for hva skiller De har tilgjengelig. Denne eske også spesifiserer være 2.5 cu fort. Om De ikke har at mye å skille tilgjengelig De lager en forandring der også. Ved standardverdi, Winisd kalkulerer en ventilasjonsåpning åpner på 4.02 tommer, som i metrisk termer er 102 mm. Dette er hvor nesten hver bruker av programet lager en forandring. En større diameterventilasjonsåpning ekvivalerer til en lengre lengde, og en mindre diameterventilasjonsåpning krever en kort lengde. Bruker den ‹Bak# babord lufthastighet› diagram at jeg nevnet i å begynne se hva havnstøy ser ut som : velocitywinisd jpg

Jeg har min diagram vist sett til føter/andre og spesifisert vise seg RMS, ikke topp, utgang. Denne pic viser seg en babord støy av 55 ft/sec, som er stor for bil audio# fordi det er 5% av farten av lyd. De alltid beholder det på 10% (110 ft/sec) eller mindre. Ventilasjonsåpningen åpner område fastsetter denne støy, så lage ventilasjonsåpningen mindre i diameter lager mere støy, som blir uakseptabel. Om De arbeider sammen med denne håndbok, De gir Deres sub noe kraft i rekkefølge få en babord støyrespons. Velger ut den ‹Signal› lapp på Deres arbeideske og tilfører subs RMS, eller kraften som det får, i den blokk merket ‹Tilfører kraft›. Nå Deres babord støydiagram hopper til oppmerksomhet.

Så hva gjør vi gjør med denne lang babord utgivelse ? Hvordan gjør vi får en 4" X 32" babord i denne eske ? Og hva vil det gjør til den totalstørrelse av esken ? De ser at denne program tillater De forandre seg til en slotted havn. ..is denne den best ting gjøre i denne tilfelle ?

Hava, om innenfor esken, krenker på luftå skille. Det kalkulerer som forskyvning, derfor esken er at meget større kompensere for denne overtredelse. Jeg bruker sylindervolumkalkulatoren på denne sted beregne volum for en rund babord rør. Om den havn tar opp .262 cu ft, den volum tilføyer til eskevolumet, lage det nå en 2.8 cu fteske. ..and at er akkurat innsiden. En rund PVC havn tar opp mindre inner å skille enn den tilsvarende slotted havn på grunn av babord veggtykkelse. De 3/4" MDF vegger vanligvis brukt for åpning babord konstruksjon virkelig summerer til en alvorlig forskyvning.

De tar all disse ting inn i betraktning når De til slutt ankommer på hva arbeider for DERES situasjon. Fiddle, fiddle, fiddle. Forsøk redusere luftvolumet og den babord lengde vokser, hver gang ! Får den havn til havn mindre og støyen vokser. I denne eksempel, om jeg spente fast for rom, jeg tillater den babord å åpne bli liten nok slik at den babord støydiagram vist seg meg ca 110 ft. /sec. Fiddle. ..if jeg forandrer seg å åpne til 3», den babord lengde krymper til 17 3/4", nettoeskeluftå skille er 2.5 cu ft, den babord støyutstillinger på 105 ft/sec.......and jeg er glad med det. Responsen ser akkurat så stor som det gjorde i først pic og jeg ikke hører den babord støy i bilen. Gjort. Bygger det.

Ligger i blindsona

Lenke til kommentar
Del på andre sider