Gå til innhold

ohm-spørsmål...

Ranger emnet


esbandos

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har noen høytalere jeg satt å leste litt på.. på den ene høytaleren står det 500w 5ohm og på den andre står det 500w 3.5ohm.

Hvilken høytaler er da "best" i forhold til hverandre? Hva har ohm å si egentli? Bedre med høy eller lavere ohm?

 

Ble mange spørsmål her, gitt, men håper på svar på de fleste.. :)

 

Mvh Kim

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min begrensede fysikk-kunnskaper så kan jeg si at motstanden (ohm) bestemmer hvor stor spenning forsterkeren må kunne levere for å gi en viss effekt til elementet.

 

Med andre ord, elementer som blir brukt i bil har gjerne lavere motstand siden det ofte går mye energi tapt dersom spenningen skal induseres høyt opp.

 

På hjemmeannlegg så er det ofte brukt elementer med høyere motstand, da spenningen vanligvis ikke er noe problem.

 

Dersom jeg er helt på jordet så får noen rette på hva jeg har skrevet :)

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrustNo1: er vel ikke helt på jordet det der. Kan vel si at høyere ohm alltid er bedre mtp på kontrollerbarhet på elementet. Eller rettere sagt for forsterkern sin del. Da mtp på arbeidsområde og vilkår.

 

Et lavohmig element vil være lettere å dra, men krever på den annen side mer av effektforsterkern som MÅ være bygd for å takle meget lave impedanser.

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

Når det gjelder ohm så er det slik at jo høyere ohm jo klarere og `ren` lyd.

 

Jo lavere ohm i bil anlegg jo mindre `klarhet` i lyden. Men når det gjelder bassere så spiller det ikke så stor rolle siden de er der for bass, men når du er nede i 1 eller 1/2 ohm da hører du en litt forskjell i forhold til koblet i 4 ohm. Er det bandpass kasse så hører du selvsagt ikke denne forskjellen.

 

Hjemme anlegg er på 8 ohm, og hvis du kobler basskassen fra bilen din til ett hjemme anlegg så hører du hvor klart og rent bassen er.

 

Desto mindre ohm forsterkeren din er koblet i, jo mer strømforsyining (batteriet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah... nå begynner jeg å skjønne noe her.. :P Så det er ikke lurt å sette i elementer med stort ohm-tall inn i en bil, siden det er mer "tungdrevent"? Er jo ute etter å kunne spille høyt, men samtidig ha ren å fin lyd, uten ulyder, så et høyt ohm-tall kunne vel ha hjulpet på dette?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

 

Bilstereo er alltid i 4 ohm og mindre. Kobler du forsterkeren din i mer enn 4 ohm så ødelegger du den, det er veldig få bil forsterkere der ute som kan kobles i mer enn 4 ohm.

 

Vil du ha ren og fin lyd i bilen så hadde jeg foreslått at du ikke kobler forsterkeren din i mindre enn 2 ohm og at du bruker en `equalizer`. Da kan du justere litt og få utrolig fin og ren lyd i bilen din som du kommer til å nyte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

 

Bilstereo er alltid i 4 ohm og mindre. Kobler du forsterkeren din i mer enn 4 ohm så ødelegger du den, det er veldig få bil forsterkere der ute som kan kobles i mer enn 4 ohm.

 

Vil du ha ren og fin lyd i bilen så hadde jeg foreslått at du ikke kobler forsterkeren din i mindre enn 2 ohm og at du bruker en `equalizer`. Da kan du justere litt og få utrolig fin og ren lyd i bilen din som du kommer til å nyte :)

nja.. jeg har ett par 10" som er på 6 ohm..

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et 2ohm element trenger ikke vere mer lettdrevent enn et 8ohm element..

 

et 2ohm element kan ha veldig stor slaglengde å derfor lavere følsomhet, men det kan vel oxo gjelde et 4ohm element...

hva da med et 8ohm element som har halve slaglengden men den samme følsomheten....

 

et dvc 4ohm element koblet i paralell til 2ohm er da feks 88db mens koblet i serie til 8ohm har det lavere følsomhet.

 

og kobler man litt på en forsterker, feks en 1x400wrms @ 2ohm :

(1x800w @1ohm om den tåler det..)

-1x400w @2ohm

-1x200w @4ohm

-1x100w @8ohm

-1x 50w @16ohm

 

og for hver gang man halverer motstand, fra feks 4ohm til 2ohm dobles forvrenging / thd%.

men uansett kan et 1ohm element lyde mye bedre og finere enn et 8ohm element..

 

bare litt kjappe fakta...hehe...

 

stig

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

 

Bilstereo er alltid i 4 ohm og mindre. Kobler du forsterkeren din i mer enn 4 ohm så ødelegger du den, det er veldig få bil forsterkere der ute som kan kobles i mer enn 4 ohm.

 

Vil du ha ren og fin lyd i bilen så hadde jeg foreslått at du ikke kobler forsterkeren din i mindre enn 2 ohm og at du bruker en `equalizer`. Da kan du justere litt og få utrolig fin og ren lyd i bilen din som du kommer til å nyte :)

hvor i alle dager har du dratt frem dette fra?

 

en forsterker som er oppgitt til å tåle 4 ohm blir absolutt ikke ødelagt om man kobler på et element på for eks 16 ohm 8eller høyere for den saks skyld). derimot om man kobler på et element på 2 ohm vil den kunne ryke...

bilstereo er heller ikke alltid 4 ohm. er ofte det, men ikke alltid. kan være alt ifra 1-8 ohm. og noen suber kan være enda lavere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

 

Bil subber kan kobles i mange forskjellige ohm, men forsterkerne er i de fleste tilfeller ikke over 4 ohm. Derfor kan du ikke koble en bil sub i mer enn 4 ohm i bilen (i de aller fleste tilfeller).

 

Det er bilforsterkeren som kan bli ødelagt om den er koblet i mer enn 4 ohm, ikke høytaleren eller basseren (fordi de i aller fleste tilfeller er ikke mer enn 4 ohm).

 

Vær så snill og les nøye det jeg skriver før dere hopper på en konklusjon og prøver å rette meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kompis!

 

Bil subber kan kobles i mange forskjellige ohm, men forsterkerne er i de fleste tilfeller ikke over 4 ohm. Derfor kan du ikke koble en bil sub i mer enn 4 ohm i bilen (i de aller fleste tilfeller).

 

Det er bilforsterkeren som kan bli ødelagt om den er koblet i mer enn 4 ohm, ikke høytaleren eller basseren (fordi de i aller fleste tilfeller er ikke mer enn 4 ohm).

 

Vær så snill og les nøye det jeg skriver før dere hopper på en konklusjon og prøver å rette meg.

 

Da bør man være veldig forsiktig med å ikke koble høytaler i det heletatt på en utgang, for da har man uendelig mye motstand (med mindre man regner hva luften kan overføre da ;)

 

Nei, hverken element eller forsterker tar nok skade av for høy motstand, snarere tvert i mot. Derimot vil antageligvis ikke resultatet bli så fryktelig bra med høy motsand på en bilforsterker.

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør man være veldig forsiktig med å ikke koble høytaler i det heletatt på en utgang, for da har man uendelig mye motstand (med mindre man regner hva luften kan overføre da ;)

er en del forsterkere som faktisk går i protect om de ikke har noen last tilkoblet i det heletatt.

men så lenge det er en last tilkoblet har det ingenting å si om den er høyere enn 4 ohm. kan godt være 50 ohm også uten at dette skader forsterkeren.

faktisk er det ikke unormalt at impedansen til et 4 ohm element er opp i godt over 50 ohm på enkelte frekvenser...

 

Jafri: jeg leser nøye det du skriver, og uansett hvor nøye jeg leser det er og blir det feil. en 4 ohm forsterker tar Ikke skade av at man kobler til et element med høyere ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm. Høytalere som er i hjemmestereo er jo over 4-5ohm, så hva skjer da om jeg kobler den høytaleren til bilforsterkeren min som er på 4ohm om jeg ikke tar helt feil?

Har også hørt at folk kobler forsterkere som driver subber ned fra 4ohm til 2ohm. Hvordan gjør man isåfall dette?

1993 Audi 100 Avant 2.8Q

1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen)

1975 Volvo 242L Prosjektet

1980 Volvo 244DL Harryvogna

1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår