Gå til innhold

ohm-spørsmål...

Ranger emnet

esbandos

Anbefalte innlegg

Esbandos : som sagt så er ikke ohm på høytaleren noe problem, det er hvilken ohm du kobler den til forsterkeren som er viktig. Du kan koble 8 ohms høytalere til din bil forsterker slik at den blir belastet 4 ohm :)

Når det gjelder ditt spørsmål om forsterkere i 2 ohm så er det slik at man kan serie og paralell koble forskjellige høytalere sammen slik at forsterkeren blir belastet 2 ohm. Men man må sørge for at forsterkeren går ned i 2 ohm fordi det er enkelte som ikke gjør det.

Mer om kobling av serie og paralell finner du her :

http://www.termpro.com/articles/spkrz.html

og her :

http://www.cardomain.com/shop/wooferwizard.pl?num_of_subs=1&impedance_of_subs=dual%204%20ohms

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetssjekk dine kilder før du kommer med påstander som at 8ohms elementer kan ødelegge en 4ohm forsterker. Kan hende noen sånn helt plutselig forveksler deg med SoooCool aka 2Cool. :thumb

PS! De to linkene du la ut i nestsiste post er nok helt kurante. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Henrik Johansen,

Hvis man kobler en bil forsterker i 8 ohm, er det ikke skadelig for forsterkeren?

Ikke å koble en 8 ohm høytaler i 4 ohm til forsterkeren, men at selve bil forsterkeren er koblet i 8 ohm, er det skadelig for forsterkeren?

en forsterker i seg selv kan ikke kobles i noe som helst, det er høyttaleren som bestemmer hvilken last forsterkeren ser.

edit: men om man brokobler forsterkeren "ser" den lasten som halvparten den impedansen lasten egentlig har, som du sier. men for høy last er fremdeles ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Johansen

Riktig det du sier. Når det gjelder 8 ohms belastning på en bil forsterker så tok jeg feil om at det kan ødelegge forsterkeren.

Det er absolutt høytaleren som bestemmer hvilken last forsterkeren blir koblet til.

I have slight problems expressing myself and my view in an appropriate manner in Norwegian at times, I do apologize for any misunderstandings which this might have created. As you can judge from my Norwegian, it isn`t exactly `top notch` and it`s very basic to a certain degree.

Again, I apologize. (I try to refrain from writing in English as it may give out an impression of me trying to show off, so I do try my best in Norwegian)

Thank you

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blei forvirra av denne tråden..

Jeg har altid trud att hvis du kobler en 4 ohms høytaler til en forsterker som er 50W i 4 ohm.. så spiller den 50W. kobler du til 2 ohms høytaler så spiller den hvis den takler det 100W (Minus event tap).

Så skulle du koble 8ohm's høytaler vil du ende ned på 25W og forsterkeren vil kansje gå "tungt" og med høy forvrengning hvis du prøver og spille like høyt som den spiller med en 4ohm's høytaler.

Jeg har også hat den oppfatningen av att hvis du har nevnte 4 ohms 50W forsterkeren. og laster den ned til F.eks 0.2 ohm så vil den mest sansynlig "smelte"

Mens senker du motstanden... altså til 8 Ohm vil den spille lavere men liksom lettere.. da motstanden ikke er noe problem... altså jo høyere ohm jo lavere motstand i praksis.. Altså 0 Ohm = kortslutning.. Men jeg er jo ingen elektrikker og muligens på jordet nå.

Men i såfal hvorfor var det på gamle skit rak en B utgang til 16 Ohms høytalere??? Er dem bedre en min Nad forsterker som tåler 4 Ohm brokobla?

Jeg mente ting var motsatt. Att "dårlige" forsterker ikke tåler høymotstand (lav Ohm) mens bra tåler dette.

Er min tanke gang virkelig så på jordet?

ok så ikke den siste tråden der...

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukken:

hva en forsterker tåler kommer an på hva den er laget for. er ikke noe problem å lage en kraftig forsterker som yter sitt beste i 16 ohm. og heller ikke noe problem å lage en som yter sitt beste i 0.5 ohm. hvilken last den tåler forteller ingenting om den er bra eller dårlig.

du har rett i at man dobbler effekten når man halverer ohm'en, Hvis forsterkerens strømforsyning er kraftig nok til det. og det er den ofte ikke. spesielt ikke på billige forsterkere hvor de sparer inn på alt mulig. det vil også alltid være noe tap, så en absolutt fordobling blir det ikke uansett i praksis (med mindre man kalkulerer ved en høyere forvrengning på den lavere lasten). men teoretisk sett stemmer det.

du har rett i at 0 ohm er kortsluttning, og derfor blir det tyngre og tyngre for forsterkeren å drive lasten jo lavere ohm du får. og går den for lavt vil den etter hvert "smelte" om den ikke blir beskyttet av en eller annen beskyttelseskrets.

vi sier at en høyttaler er en høyere last om den har en høyere ohm, ikke motsatt som du nevnte. høyere motstand (ohm) = en lettere last for forsterkeren, selv om forsterkeren gir mindre effekt.

før brukte man høyttalere inne på 8-16 ohm, derfor står det ofte det på gamle forsterkere, som du nevnte.

i dag brukes mest 8 ohm, og noen på 4-6 ohm. er få i dag som er på så mye som 16 ohm (men de finnes). derfor står det i dag som regel 4-8 ohm bak på forsterkerene til innebruk.

disse 8-16 ohm forsterkerene er ikke nødvendigvis værken bedre eller dårligere enn dagens som klarer ned i 4 ohm, og noen få 2 ohm. forskjellen er bare det at de har en høyere utgangsspenning for å levere maksimal effekt ved en høyere last. før slet man blant annet også med dempingsfaktoren på forsterkeren. noe som forteller om hvor god kontroll forsterkeren har over høyttaleren ved høyttalerens egenresonans (som regel værst i bass-partiet). ved å bruke en høyere last, kunne man lettere øke dempingsfaktoren til forsterkeren som førte til bedre kontroll ved resonans, og derfor også bedre lydkvalitet.

i dag derimot er ikke dette noe problem som regel, og det er heller ikke noe problem å lage forsterkere som gir god lyd selv i veldig lave impedanser.

vet ikke om dette var noe oppklarende jeg men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jan erik.. det er omtrent slik jeg mente ting var...

tanken er att uavhengi i hvilken motstand forsterkeren er bygd for ar lavere ohm en beregnet mer skadelig en høyere en idielt for forsterkeren.

altså en 8 ohm forsterker tåler nesten altid 4 ohm's høytalere... men ikke altid som brokoblet.. for da ser 4 ohm's høytaler ut som 2 ohm.

men setter man 16 ohm er saken anderledes da selv om watt'en blir mindre er 16 ohm "lettere" og drive strømmesig. men setter man 16 ohm's høytaler på en brokoblet forsterker ses det som 8 ohm.. men dette begynner egentlig og bli litt mye frem og tilbake på motstand og koblings måter :)

Tj....

Lenke til kommentar
Del på andre sider