Gå til innhold

Tuning av porta kasse

Ranger emnet

TrustNo1

Anbefalte innlegg

Jeg driver for øyeblikket å konstruerer en glassfiberkasse som skal være portet, og har meget begrenset med plass.

Jeg sitter å fikler litt med winisd, og i følge den så skal mange små korte porter gjøre samme nytten som ett stort langt. Stemmer dette, eller er det en "catch" ?

1993 Toyota Mr2 turbo på glade sommerdager

2001 1,8t Audi A4 Quattro på triste vinterdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forøverig også nevne at denne kassen skal stå bak setene, kan det være litt negativt lydmessig at portene får man opp omtrent i nakken? Burde de eventuelt vinkles litt vekk, eller burde man ha en minimumsavstand fra portåpningen til lytteområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter å fikler litt med winisd, og i følge den så skal mange små korte porter gjøre samme nytten som ett stort langt. Stemmer dette, eller er det en "catch" ?

Lengde og areal står i forhold til hverandre. Dersom totalarealet av de små portene er mindre enn arealet av den store, blir også lengden kortere. Minuset med mindre porter er faren for blåselyder.

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forøverig også nevne at denne kassen skal stå bak setene, kan det være litt negativt lydmessig at portene får man opp omtrent i nakken? Burde de eventuelt vinkles litt vekk, eller burde man ha en minimumsavstand fra portåpningen til lytteområdet?

Her ser jeg en fare for voldsom utfasing i deler av frekvensområdet.

Tror jeg ville prøvd å få portene i bunnen av kassa, nær elementene.

Husk også at winisd ikke sitter med "løsningen" for tuning av kassen din, du burde gå for en løsning der du har mulighet til å eksperimentere med portlengde.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vurdert å sette portene i bunnen ja. Ulempen med det er at elementenekommer høyere opp, og vil få mindre pusterom. De vil gå omtrent rett inn i seteryggen, isteden for å ha litt rom under setene.

Si jeg har en port med ett åpningsareal på 100cm2 og er 50cm lang. Må portene da være like lange dersom jeg har 2x50cm2 porter for å få den samme tuningen? Eller skal lengden på begge portene til sammen bli like lang, slik at jeg vil få 25cm lange porter?

Saken min er at kassen nærmer seg faretruende minimumsmålet, og jeg vil at portene skal stjele minst mulig kassevolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det vil by på problemer at kassen får en slags traktform innvending. På det tynneste vil den bare ha ett par cm klaring, men sprekken vil være ca 40-50cm lang. Hvordan vil lyden oppføre seg her?

Jeg kan forsåvidt avslutte kassen der trakten går, men da vil jeg gå glipp av en god del kostbar kassevolum.

kasse3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om det vil by på problemer at kassen får en slags traktform innvending. På det tynneste vil den bare ha ett par cm klaring, men sprekken vil være ca 40-50cm lang. Hvordan vil lyden oppføre seg her?

Jeg kan forsåvidt avslutte kassen der trakten går, men da vil jeg gå glipp av en god del kostbar kassevolum.

Nå vet jeg ikke hvilke elementer du landet på, men jeg tror ikke du skal være så redd for volumet i kassa.

Jeg har laget kasser som er laaangt utenfor "anbefalt" av programmet mitt, men har tatt det igjen med tuningh av kassa.

Et par cm klaring i kassa er litt i minste laget ja, men så lenge størstedelen av kassa er før denne hindringen tror jeg ikke det skal by på så store problemer.

Husk at winisd regner portlengder ut i fra at porten står fritt i kassa minst en diameteren unna veggene i kassa, plasseres de nærmere vegger eller hjørne må de kortes betraktelig for å bibeholde samme tuningfrekvens.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet på Kicker solobaric L7 8" x4, 2 stk i hver kasse. minimumsmålet tror jeg var rundt 19 liter pr element i porta kasse. I følge winisd så mister man iallefall mye av trykket på lave frekvenser om kassen blir for liten.

Klaringen blir nok litt større enn noen cm ut mot sidene på kassen, så det burde nok kanskje gå bra. Tipper rundt 10 liter av kassen vil havne over denne "trakten"

Ett par bilder så langt i prosjektet, "trakten" jeg prater om vil ligge der støttestolpene er festet på glassfiberen.

Portene vil sannsynligvis ha åpning i mellom setet og døra isteden for oppover, så da kommer de rimelig nære elementene, muligens på samme platen.

IM000069.JPG

IM000068.JPG

IM000066.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider