Gå til innhold

når ble det påbudt med seler!

Ranger emnet

Duett

Anbefalte innlegg

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Volvo fikk seler først, så de har hatt det orginalt lenge. Jeg hadde en 81 modell Mitsubishi som ikke hadde seler bak. Ble godkjent det. Nå har jeg en 77 modell uten og en 75 med. Begge Ford og begge godkjent. Det var sikkert montert som ekstrautstyr på den eldste.

Vet ikke om Volvo fikk belter først, men det var de som fant opp 3-punkts beltet.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk ikke ratt ble påbudt før mot slutten på 60-tallet faktisk. Selvsgt har jo alle biler hatt ratt siden litt etter tidenes morgen, men jeg tror som sagt ikke at det ble påbudt (lovpålagt) før rundt -68. Og da hadde ikke loven tilbakevirkende kraft. Dette gjelder vel også for belter mener jeg.

Har iallefall hørt om et par lokale helter på Stjørdal som har dratt på visning med påsveist rørtang og hjulkryss i sine gamle Volvoer, og som Biltilsynet har måttet godkjenne:)

En kompis av meg dro på visning med sin Amazon med en skiholder med to ekstralys på som var plassert litt over midten på fronruta (i takrenna). Siden det ikke var krav om fri sikt forover før -74 (tror jeg det var), måtte Biltilsynet bite i gresset og godkjenne den gitt.. :)

HEHEHE! Jævlig bra! Sånn går det når biltilsynet følger reglene til punkt og prikke.... Alle dem du har nevnt kan ikke lastes for noen ting! Man kan rett og slett styre en 65-modell inn på BT med en rørtang, og be dem finne en lov som forbyr dette! Den finnes ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...