ArraKiss Skrevet Juli 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 Da blir det mest sannsynlig ny hellakkering av bilen men jeg ønsker å gjøre forarbeidet selv. Skal også ha en annen farge om det har noe å si.. MEN... jeg har aldri gjort dette før så jeg trenger noen pekepinner på hvor jeg starter. Og hvordan jeg gjør dette. Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Juli 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 Kjøp en boks med tolmodighet. Så går du til en lakklevrandør å kjøper. Silikonfjerner Pussemaskin Og 600 tørt papir. Begynn å demonter "alt" Så starter du med å vaske alt med silikonfjernen. Putt luft eller strøm på pussemaskinen. Så pussepapiret. Start å slip alle flatene. Ikke kantene med maskin. Dem må du ta for hånd. Fortsetter du til alt som er blankt, er borte. Så starter du maskeringsprosessen Lykke til Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ArraKiss Skrevet Juli 12, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 12, 2006 Takk takk... Så jeg "vasker" så og si bilen med silikonfjerner først? Hva slags pussemaskin er det snakk om? Noe spesiell type/navn? Siter ----------------------------------------------- *1999 Audi TT ~The Bi-TT-ch~ ------------------------------------------------------ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nsr160 Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 Nja, du må først vaske bilen. Så legger du silikonfjerner på fuktig. Og tørker av med en ren/tørr klut. Wipe on wipe off. Pussemaskiner finnes det mange av. Forskjellen er hovedsaklig. Hvor effektivt dem pusser. Hvor mye dem rister, i hånda. Og lyden. Siter Audi V8, There is only one. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Omegamannen Skrevet Juli 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 13, 2006 Kjøp en boks med tolmodighet. Så går du til en lakklevrandør å kjøper. Silikonfjerner Pussemaskin Og 600 tørt papir. Begynn å demonter "alt" Så starter du med å vaske alt med silikonfjernen. Putt luft eller strøm på pussemaskinen. Så pussepapiret. Start å slip alle flatene. Ikke kantene med maskin. Dem må du ta for hånd. Fortsetter du til alt som er blankt, er borte. Lykke til Thanks ;) den er Roger. Hadde tenk og runt hele bilen for hånd. hehe :) Men jeg avslutter med 1000 tørr papir ;) Så starter du maskeringsprosessen Siter Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig Opel Maffian Qraftwerket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Burny Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 Så greia er bare at lakken skal bli matt og litt grov så den nye lakken skal sitte? Et annet rart spm: Hvordan får man gjort dårlig forarbeid? For en som ikke har peiling.. Hva skal man IKKE gjøre? hehe Siter - Vw Golf IV GTI - X Vw MK2 VR6 - X Golf IV 1.6 Highline - X Audi A4 1.8TQ - X Min Badass Golf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 30, 2006 Rapporter Share Skrevet August 30, 2006 IKKE bruk for grovt papir, IKKE puss på skitten bil, IKKE vær oljete/fettete på henda/fingrene. Puss ALLTID i lengderetning av bilen Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Så man kan altså ikke pusse i sirkler? Hva med slipemaskiner som går i sirkel da? Har sett flere som bruker slike. Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedfile Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 de fleste slipemaskiner går eksentrisk.. og det er jo egentlig i sirkel, så skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan bruke det? Siter 1996 BMW 520i x 1992 VW Passat stv x 1984 Opel Senator 3.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Å bruke eksentermaskin går fint, bare husk å gå over for hånd å pusse i lengde retningen, ved kun å bruke maskin kan du risikere å få små sirkler som viser når du har fått på lakken, samt hvis du sliper for hånd opp og ned på bilen så vil evt sliperiper vise utrolig godt Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 Hva hvis man skal slipe helt ned til metallet? Har det noe å si da? Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Darty Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 ..Og ikke ha bare ene siden av maskinen borti lakken. Hold hele flaten på maskinen mot flaten på bilen.. Legg heller litt press på den siden du vil at den skal pusse ekstra mye Siter 1973 Pontiac Firebird 2007 VW Passat 2.0 TDI [X] 1961 VW Boble [X]1983 VW Golf MK1 OldSchool [X]1988 VW Golf GTI 16V Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elanzer Skrevet August 31, 2006 Rapporter Share Skrevet August 31, 2006 uff... var mye galt her... ikke slip ned ned til stålet viss det ikke er nødvendigt (er kun nødvendigt viss det er rust under lakken eller lakken flasser, flaser den må det som flasser bort) første man gjør er å vaske den... pleier aldri å vaske den med silikonfjerner først (står i lærebøkene at man skal det meen) så finner du alle bunkene på bilen, markerer dem (med et P120 papir) så når alle bunkene er funnet sparkler du over dem, sliper dem med P80 - 120, viss du må sparkle mer og har pusset med 80 papir må du slipe over med 120 før du sparkler på nytt, viss ikke vil du få ettersynkninger (og det er ikke tøft på en strøken bil) så når det er good, så matter du hele bilen med P500 tørt. så leverer du den til en lakkerer som sprøyter slipe grunning på den (eller du tar det selv) så matter du hele bilen med P500 (på exenter maskin) eller p500tørt med hand, eller P800 vann... har ikke noe å si om du pusser i bilens retning... men puss heller i profilenes retning... f.eks med en hjulbue kan det gå te helvete når du pusser rett etter bilen... så blåser du bilen helt ren for støv også tørker den med en klut eller noe, så vasker du den igjen med silikonfjerner... også dekker du opp... (pass på at du ikke er skitten og skitner til bilen etter du har vaska den ;) ) (og nei eg tar ikke svart arbeid da siste dagen min som lakkerer var i dag og går hvertfall 1 år før eg begyner som det igjen) Siter x 86 Mazda RX7 Turbo II - 88 Mazda 626 2.0i 16v (prosjekt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn_Erik Skrevet September 1, 2006 Rapporter Share Skrevet September 1, 2006 Å bruke eksentermaskin går fint, bare husk å gå over for hånd å pusse i lengde retningen, ved kun å bruke maskin kan du risikere å få små sirkler som viser når du har fått på lakken, samt hvis du sliper for hånd opp og ned på bilen så vil evt sliperiper vise utrolig godt Får du små sirkler så bruker du feil pappir!! Prøv litt finere korning så skal du se det blir bedre! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet September 1, 2006 Rapporter Share Skrevet September 1, 2006 Får du små sirkler så bruker du feil pappir!! Prøv litt finere korning så skal du se det blir bedre! Tja, har drevet med dette i 18 år nå, så jeg vet nok hvordan det funker, dei sirkelformede ripene jeg snakker om kommer av at papiret blir mettet av pussestøv, og det skjer raskere ved finere papir når du bruker det for lenge, og kommer også an på hvor hardt underlag du sliper på, slik som enkelte OEM grunninger på nye deler kan av og til være knallharde å slipe, eller om du prøver å slipe fylleren for tidlig Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.