VCE Skrevet Juli 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2006 Her er videosnutt av BOV på dieselbil: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=126937 Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JChE Skrevet Juli 15, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2006 JChE: HAR CAPS-LOCKEN DIN HENGT SEG OPP? Det ER mulig å montere dump på diesel, men den har INGEN nytte og lyden er jalla. Tror du gikk glipp av poenget mitt... poenget mitt var at slike spørsmål som dette kommer flere ganger i uka, og store bokstaver utrykker min FRUSTRASJONover dette:thumb Siter Bilforumet.noSuper ModeratorNYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil 2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 16, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2006 Hensikten med en dumpventil, eller avlastningsventil, er todelt. Dels skal den slippe ut "overtrykket" som oppstår mellom kompressorhjulet i turboen og gass-spjeldet når man slipper gassen og dermed stenger gass-spjeldet. Da stopper ikke turboen opp og man "kommer raskere igang" i neste gir. Og dels skal den skåne turboen for de belastningene som oppstår på lagre og aksel når turboen bremses fra mange titallstusen omdreininger til null i løpet få brøkdeler. Siden en dieselmotor ikke har gass-spjeld bråstopper aldri lufta på samme måte, og det blir dermed heller ikke behov for dumpventil. Siden det ikke finnes gass-spjeld vil det heller aldri oppstå trykkforskjell på hver side av spjeldet (overtrykk på ene siden og undertrykk på andre siden) og det vil dermed ikke oppstå forhold som aktiverer en dumpventil på dieselbiler. Og da begynner jo dumpventil å bli like dumt som eksosenderør med LED-lys osv... Men siden dieselmotororer ikke har gass-spjeld, hva i all verden er det da som lager den sinnsykt tøffe lyden hver gang feks en Scania 144 eller 164 girer opp under akselerasjon...? Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VCE Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Reodor F: Trykkluft clutch eller giraktivering? Siter Mvh. Hans - Det er ikke fart som dreper, det er smellet. It's not the fart who kills, it's the smell! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Juli 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Juli 17, 2006 Skeptisk til trykkluft... Reodor F Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.