Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre for å bedre veggrep?

Ranger emnet

high octane

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et lite problem med mercedesen min.

Den sitter rett og slett ikke godt på vegen.

Bilen er en 190D 2,0.

Bilen har 110% nytt undestell til 20.000.(bremser, foringer opphengskuler,etc.)

Problemene oppstår ikke ved normal kjøring, men når jeg kliner til,(130,140 i krapp sving), så kommer rompa ganske fort.

Bilen ruller på 195/65/15 dekk.(nye)

Den er profft senket med lesjøforsfjærer og monroedempere.

Blir den bedre av å sette på breiere lavprofildekk?

Vil den da bli dårligere på vått og sleipt underlag?

Det er viktig for meg å kunne kjøre "normalt" uansett om det er vått eller tørt.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for at bilen skal sitte litt bedre?

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, at rumpa slipper på en RWD med motor forran er ikke uvanlig.

har du byttet stabstag? og evt satt på tårnstag forran?

ellers så vil du merke en del når du får på lavere profil og gjerne bredere. prøv deg på 225\45\17" men husk GODE dekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen rally er det et hovedtriks for å få hjulene til følge underlaget bedre og aldri slippe taket, uansett underlag. Og det trikset er lettest mulige hjul. Lette felger og ganske mye gummi (som bare veier halvparten av det aluminium veier).

Å sette på bredere og lavere dekk fungerer bare så lenge underlaget er helt slett og hjulvinklene er helt korrekte (ingen humper eller spor i veibanen). Å senke en bil gjør ofte at hjulvinklene blir feil, litt negativ camber (hjulene peker ut nederst) kan være gunstig, mens mye negativ camber (som ofte er et resultat av skamsenking) er ugunstig for veigrepet, spesielt med lite gummi (lavprofildekk). Grunnen til at negativ camber kan være gunstig er fordi dekket vrir seg litt innover på felgen i hard svingkjøring. Et lavt dekk vrir seg mindre enn et høyere dekk, derfor skal man ha mindre negativ camber dess større felger man har (på skamsenkete biler er det ofte omvendt).

Så mitt råd er kort og godt: Fjern mesteparten av senkingen på bilen og få deg like brede dekk med mindre felger (mer gummi). Det kommer kanskje til å hyle litt mer i svingene, men du vil ikke oppleve de plutselige og ubehagelige kastene med hekken.

Men: Mine råd er vel som å banne i kirka i et bilmiljø der man tror at dess lavere, stivere og bredere noe er dess bedre sitter det. Så jeg tror ikke du kommer til å gjøre nøyaktig slik jeg har rådet deg til. Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av forstilling og spissing og sånnt er korrekt justert på merkeverksted.

Kjører på relativt smale dekk med vilje, for da er det vel sånn at bilen begynner å skli tidligere, slik at man får et "varsel" før det går galt.

Er ikke sånn at hekken kommer ubehagelig fort, men fort nok.

Er vel bare å ta det med ro heretter.

Hadde en ganske ubehagelig opplevelse på tirsdag.

Bilen skled på alle fire hjul gjennom en sving, og det frister ikke til gjentakelse.

Kontrollert må vel bli et stikkord heretter.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

225/45 -17 blir nok litt for høyt i profilen :)

215/40-17 er vel det som anbefales til 190 rundt forbi..

Når det gjelder 15" felger så vet jeg ikke helt hva som er normalt... Vet at jeg har 205 dekk på min(15").. husker ikke profilen men kan sjekke om du vil.

signatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider