Gå til innhold

Mistet førerkort, kan jeg kjøre moped?

Ranger emnet

erpman

Anbefalte innlegg

Ja?

Det står; Førerretten skal påføres et førerkort (også kalt "lappen") før den kan benyttes.

Ergo; Man må ha lappen (uansett alder), noe jeg også sa i forrige innlegg. Hvordan man får den og hvilken opplæring man må gjennom er likegyldig.

Hva mener dere med at man må ha lappen egentlig..? At man må sitte på skolebenken og gjennomføre praktisk opplæring..? Det har ingenting med selve lappen å gjøre..

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det å søke om moped er dødfødt...

selv uten lappen her... 15km til jobb, 1 buss om dagen osv... livet blei ikke akkurat lettere etter at jeg mista lappen ;)

så for dere som er ivrige på gassen... pass på... dette suger..

selv uten lappen nå i 9 måneder og må spikre paller i 18 dager... juhuu

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lappen på klassene BMTS og mopedførerbevis. hvis jeg da skulle være så uheldig å bli fratatt det førstnevne hvis farten med bil skulle være for stor, kan jeg vel ennå bruke det gamle mopedførerbeviset?

Har heldigvis ikke mista lappen ennå (bank i bordet)....

dem kan jo fremdeles sjekke opp i registeret.. og der vil det jo stå at du har mista lappen..

oppiær på flåa uten kløtsjn iården ama.. der liggænni grøftotern å kava mæns turbogrævlingen riv agåle så asfalten skava ta i svinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja?

Det står; Førerretten skal påføres et førerkort (også kalt "lappen") før den kan benyttes.

Ergo; Man må ha lappen (uansett alder), noe jeg også sa i forrige innlegg. Hvordan man får den og hvilken opplæring man må gjennom er likegyldig.

Hva mener dere med at man må ha lappen egentlig..? At man må sitte på skolebenken og gjennomføre praktisk opplæring..? Det har ingenting med selve lappen å gjøre..

Det du sier stemmer ikke helt. Damen som ikke har lappen. Gikk på politistasjonen fikk en vandels attest, reiste så opp på biltilsynet og fikk "lappen" for å kjøre moped. Og gikk rett å kjøpte seg en vespa.

Det eneste hun har er teori kurs som hun tok for 1,5 år siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier stemmer ikke helt. Damen som ikke har lappen. Gikk på politistasjonen fikk en vandels attest, reiste så opp på biltilsynet og fikk "lappen" for å kjøre moped. Og gikk rett å kjøpte seg en vespa.

Det eneste hun har er teori kurs som hun tok for 1,5 år siden

Hva stemmer ikke helt..?

Den siste setningen jeg skrev (om det var den du lurte på) var bare for å prøve å skjønne hva dere mente forno.. For dere skrev at jeg hadde feil (siden jeg mente man trengte lappen), så posta dere regelverket som poengterte akkurat det jeg hadde skrevet (at man faktisk trenger lappen, derfor skjønte jeg ikke helt hvorfor jeg hadde feil).

Diskusjonen gikk jo på om man trenger lappen for å kjøre moped, eller om man ikke trenger det (sitat MeSs; "Nå behøver man ikke å ha lappen på moped når man er over 20").

Svaret er at man må ha lappen, uansett hvor gammel man er (så varierer det hvilke krav man må oppfylle for å få lappen, avhengig av hvor gammel man er), noe jeg poengterte for MeSs, men som han/dere mente ikke stemte.

det å søke om moped er dødfødt...

Tja, en jeg kjenner mista lappen nå nettopp, og fikk lov å kjøre moped.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marvil, Det som er med di som er ført opp med moped på lappen er at det ikke het eller var LAPPEN før (før 2005 ellerno), det var ett bevis, som man IKKE mister..

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da har vi snakket forbi hverandre i ordbetydningen.

Med lappen mener jeg "førerrett" for noe, uavhengig om det er et bevis eller førerkort.

Lappen er jo ikke noe noe som er synonymt med førerkort for bil. Enten er det snakk om førerkort, eller så er det snakk om (mopedfører)bevis (som nå vel er utgått). Hos meg går begge deler under ordet "lappen".

I tillegg trodde jeg at når du skrev at man ikke trengte lappen for å kjøre moped, så mente du at hvem som helst over 16 kunne kjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både lappen på klassene BMTS og mopedførerbevis. hvis jeg da skulle være så uheldig å bli fratatt det førstnevne hvis farten med bil skulle være for stor, kan jeg vel ennå bruke det gamle mopedførerbeviset?

For et års tid siden sto det store oppslag på biltilsynet om "Er du over 18/20 og kjører moped? Nå må du ha førerkort!" Mener at det sto på samme oppslaget at førerbeviset er utgått..

Tja, en jeg kjenner mista lappen nå nettopp, og fikk lov å kjøre moped..

Kan du fortelle litt mer utfyllende om dette? Ting som:

-Ka han har gjort

-Korti det skjedde

-Kor lenge han blir gående uten

-Fengselsstraff

-Avstand til jobb

-Avstand til butikk osv

Når han med en buss om dagen ikkje får kjøre moped, og eg som har halvdårlig bussforbindelse får blankt avslag, så høres det rart ut!

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da har vi snakket forbi hverandre i ordbetydningen.

Med lappen mener jeg "førerrett" for noe, uavhengig om det er et bevis eller førerkort.

Lappen er jo ikke noe noe som er synonymt med førerkort for bil. Enten er det snakk om førerkort, eller så er det snakk om (mopedfører)bevis (som nå vel er utgått). Hos meg går begge deler under ordet "lappen".

I tillegg trodde jeg at når du skrev at man ikke trengte lappen for å kjøre moped, så mente du at hvem som helst over 16 kunne kjøre. :)

Hvem som helst som var over/eller 20 før 2005 kan kjøre :).. (med mindre det er noe veldig spesiellt inne i bildet..)

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst som var over/eller 20 før 2005 kan kjøre :).. (med mindre det er noe veldig spesiellt inne i bildet..)

Ja, men ikke uten å gå på en trafikkstasjon å få "lappen" (førerkort for moped).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Når jeg mista lappen i 1998 fikk jeg den beskjeden at i og med at jeg var fyldt 16 år før 01.01.87. så trengte jeg ikke noe annet enn vanelig legimitasjon for og kjøre moped.Så slik var reglene den gang. Men for dere som er av yngre årgang er det annerledes. En kompis av meg som er født i 1983 mistet lappen for ca 1 år siden og han fikk også beskjed om det med 20 år før eller etter 2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mista lappen i 1998 fikk jeg den beskjeden at i og med at jeg var fyldt 16 år før 01.01.87. så trengte jeg ikke noe annet enn vanelig legimitasjon for og kjøre moped.Så slik var reglene den gang. Men for dere som er av yngre årgang er det annerledes. En kompis av meg som er født i 1983 mistet lappen for ca 1 år siden og han fikk også beskjed om det med 20 år før eller etter 2005.

Dette er helt riktig!!! Som jeg har sagt hele tiden :)

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider