Gå til innhold

Mistet førerkort, kan jeg kjøre moped?

Ranger emnet

erpman

Anbefalte innlegg

Ble blitzet i rundt 100 i 50 sonen etter en forbikjøring. Pokker! Ser ut til at førerkortet ryker for en god stund... Regner med at det er lite jeg kan gjøre med akkurat det? Vurderer å ta førerkort i England, er det noen vits? Dette er en stor belastning, ettersom jeg er fotograf og trenger bil i jobben min. Er det noen som vet om man kan kjøre moped selv om førerkortet er inndradd? Hvis ikke, kan man søke spesielt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

du kan søke om å få tillatelse om å køyre moped ja. du har i utgangspunktet ikkje lov til å køyre noke som helst. Må vel ha god grunn til å få lov til køyre ped også...Du får sikkert høyre at "du skulle tenkt deg om kor fort du køyrde sida du er avhengig av bil" av retten. så grove overskridelser kjem opp i retten...

link til loven som gjelder for deg

og utdraget : § 11-1. Tap eller tilbakekall av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, sperrefrist for førerkort

Den som har tapt føreretten eller fått sperrefrist for førerkort i en eller flere klasser, kan ikke få utstedt førerkort i noen annen klasse så lenge tapet eller sperrefristen varer. Nektelse av førerkort i medhold av vegtrafikkloven § 24, fjerde ledd, gjelder alle klasser....

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista lappen og søkte om å få kjøre moped. Det fikk jeg, og alle som bor slik til at de må ha transport middel for og komme seg på jobb, til butikken osv får invilget på søknaden. Har man barn i feks barnehage er det stor sansynlighet med mye mildere dom.

Så på nyhetene for ei lita stund tilbake om nordmen som var i polen og tok lappen der på ei helg. Vet ikke om dette går an lenger, da dette vistnok ikke var så veldig populært hos lovens vanvittiga lange arm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mista lappen og søkte om å få kjøre moped. Det fikk jeg, og alle som bor slik til at de må ha transport middel for og komme seg på jobb, til butikken osv får invilget på søknaden. Har man barn i feks barnehage er det stor sansynlighet med mye mildere dom.

Så på nyhetene for ei lita stund tilbake om nordmen som var i polen og tok lappen der på ei helg. Vet ikke om dette går an lenger, da dette vistnok ikke var så veldig populært hos lovens vanvittiga lange arm!

Har ein mista førarretten så har men det uansett korleis førarkort du har. eg hadde to førarkort når eg vart fråteken lappen, leverte kun inn det eine. men kunne ikkje køyre likevel. hadde eg blitt tatt hadde det vore som om eg køyrde utan ( i norge vel og merke). Polen har ikkej god kommunikasjon med eu land enda. men land som tyskalnd har god dialog med norge. når far fekk dratt inn lappen sin skaffa han seg ny tysk lapp, brukte ikkje den i norge men i polen/tyskland. Når han omsides kunne ta norske lappen, køyrde han opp fekk norske førarkortet. Samtidig fekk han brev frå tyskland om å levere inn sitt tyske førarkort sida han har fått utstedt norsk. så eg vil utifrå det anta at purken i utlandet fort kan finne ut om du har mista førarretten eller ikkje. så er litt risky å køyre opp i utlandet... får uansett ikkje brukt det her da..

\___\____________/___/

[OO]\_____Y_____/[OO]

\===\__|__|__|__/===/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk telefon fra ATK i dag om at de hadde fått bildet av meg, resultatet var 84 km/t. Veldig fornøyd med at det ikke var mer, førerkortet ryker for ca et halvår, og jeg slipper sannsynligvis å sitte inne. har forøvrig hørt noe om at suspensjonstiden løper fra den dagen man har blitt tatt, slik at hvis politiet somler, vil jeg kunne kjøre bil fram til de har vedtatt inndragning, og samtidig vil den tiden som har gått siden jeg ble tatt trekkes fra den reelle inndragningstiden. Eksempel: hvis jeg ble tatt 11. juli og politiet tar sertifikatet 11. september for en periode på 6 måneder, må jeg totalt sett være fotgjenger i bare i 4 mnd, fram til 11. januar.Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble blitzet i rundt 100 i 50 sonen etter en forbikjøring. Pokker! Ser ut til at førerkortet ryker for en god stund... Regner med at det er lite jeg kan gjøre med akkurat det? Vurderer å ta førerkort i England, er det noen vits? Dette er en stor belastning, ettersom jeg er fotograf og trenger bil i jobben min. Er det noen som vet om man kan kjøre moped selv om førerkortet er inndradd? Hvis ikke, kan man søke spesielt om det?

Er du født før 01.01.71 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Dere som skriver "jeg fikk lov å kjøre moped", skriv dato! Det kom ny regel 1.1.2005, der de som mister lappen mister retten til å kjøre moped også. Mistet du lappen før den tid, har du lov, etter det blir de sur om du spør hvor du kan sende søknad..

Har personlig søkt om å få kjøre moped, har 26 kilometer med dårlig bussforbindelse til jobben (tar en og en halv time i stedet for 30 minutter), det ble ikkje tatt hensyn til. Heller ikke at jeg hadde planer om å gå på skole, så avstanden ble 36 kilometer fra skole til jobb, og tiden ble over 2 timer. Det må jeg slå fra meg nå..

Er og lastebilsjåfør, det ble heller ikke tatt hensyn til mtp. inndragningstid. Det ble begrunnet med en dom fra mai 2005, der en taxisjåfør ikke fikk avslag selv om han ble gående arbeidsledig i inndragningstiden.

Ellers: Inndragningstiden gjelder fra den dagen du mister lappen fysisk, dvs når du leverer den inn, siden du ble tatt i ATK. Du skal gå uten gjennom hele perioden. Hvis du skulle klare å få lappen utlevert fra politiet etter at de har tatt den (f.eks etter 3 uker uten framgang), men de fortsatt får dom på deg, gjelder tiden fra andre gang du leverer fra deg lappen..

Alt i alt, mye rykter som går.. Folk kan selvsagt være heldig, men jeg vil gjerne høre datoer på dere som har fått lov å kjøre knallert.. Har 1,5 kilometer til butikk, så der må jeg nok gå.. Har 26 kilometer med elendig bussforbindelse til jobb, kommer til å si opp om jeg må fortsette å ta bussen.. Har klart å få sitte på en del, heldigvis, men det er ikke alltid..

Kjør fint, folkens, det suger å gå uten lappen :(

Bil: 07 Volvo V70

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdrag fra http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/M145.stm

Klasse M145: Moped ervervet på bakgrunn av alder, uten at opplæring er gjennomført.

Jfr. Førerkortforskriftens vedlegg 6 § 11 heter det bl.a.: Person som ikke innehar førerrett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerrett i Norge for tohjulsmoped (klasse M kode 145). Førerretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes.

For personene som kommer inn under denne bestemmelsen så må de derfor ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort for klasse M 145.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det må man nok.. :)

Utdrag fra http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/M145.stm

Klasse M145: Moped ervervet på bakgrunn av alder, uten at opplæring er gjennomført.

Jfr. Førerkortforskriftens vedlegg 6 § 11 heter det bl.a.: Person som ikke innehar førerrett i annen klasse, men som har fylt 20 år før 1. januar 2005 og som har nødvendig ferdighet, kan få førerrett i Norge for tohjulsmoped (klasse M kode 145). Førerretten skal påføres et førerkort før den kan benyttes.

For personene som kommer inn under denne bestemmelsen så må de derfor ta kontakt med en trafikkstasjon for å få utstedt førerkort for klasse M 145.

10hi :)

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider