Gå til innhold

Hvilken automatolje på Ford FMX-kasse?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Må etterfylle litt automatolje på min Ford FMX kasse fra 69. Hvilken type skal jeg bruke?

Og hvordan er korrekt prosedyre for å peile olja etterpå?? Er jeg helt på jordet hvis jeg mener å huske at motor skal gå, og man skal "gå igjennom" alle gear før man peiler...?

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste girkasser (også) automat er påfyllingskruen på siden. Så du skal fylle til det renner ut og så skal du skru igjen når det har sluttet å dryppe (bilen må stå plant). Der det er peilestav så er det nok enda enklere. Blir som å peile olje på motoren.

Jeg er litt usikker på hvilken olje du skal ha. Er enten Dextron 2 eller Dextron 3. Det er viktig å IKKE blande disse typene. Skal stå i instruksjonsboka hvis du har den enda da bilen er såpass gammel.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det brukes Automat olje merket med "Mercon"

Mercon er Ford´s spesifikasjon.

Kjør bilen en liten tur på ca. 5 minutter.

Slik at kassa blir litt varm. Ikke vanlig driftsvarm.

La motoren gå på tomgang.

Så kan du peile og etterfylle.

Automat oljer i dag, har spesifikasjon både for Ford og GM

Kjør diesel, bensin lukter python!

V8 Diesel Tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet nettop olje paa min 1970 modell C6 kasse. Der maatte jeg visstnok ha Type (eller evnt Mercon 5) olje. Jeg kjoepte Mercon 5 hos ford. Det kostet nesten 1000kr for de 12 litrene jeg trengte... Er nok billigere hvis du kjoeper fra f.eks. aarnes amerikanske bildeler...

1999 Ford F250 m. 2003-2005 lykter og grill

2003 Chevrolet Trailblazer

Lenke til kommentar
Del på andre sider